Dagisen Startet 23.Juli.2014 Del på Facebook Startet 23.Juli.2014 Hallo! Kjøpte for litt siden en 1980 mod Rana 530 HT med en -00 mod Honda BF50 4 takter. Problemet er at jeg sliter med å bikke 20 knop når jeg er alene i båten. Er jeg 3 eller fler er det såvidt den planer med gassen på full, og da går den knapt i 17 knop og turtallet ligger på 5000. Idag kjørte jeg en lik båt med mercury 40 hk 04 mod 4 takter. 3 mannfolk og 1 dame, båten pålogget i 16 knop lett som det i behagelig turtall, og gjorde 22 knop på full gass med alle i. Hva er så feil med min? Synes det er meget rart.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Tipper du har propell med for stor stigning Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Dagisen Svart 23.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Tror ikke motoren er gjort noe med. En eldre mann som har eid alt siden nytt. Så propellen er vel den som fulgte med motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dagisen Svart 23.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Et spm til; fått et tilbud på en 60 hk mercury. Noen som vet om Rana takler 60 hk? Motoren veier 10-12 kg mer en Hondaen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Kanskje båten er tyngre enn den skal være, feks pga vann i skroget? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Ser ut som litt bratt propell ja, for BF50 skal ligge 5500-6000 på max turtall. Er det ikke 50hk som er max på 530? Den er jo ikke så bred over hekken akkurat, så det blir vel bare mer graving med tyngre maskin. Blir vel også billigere med en propell med mindre stigning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Har du henger, eller kan få lånt? Evt annen mulighet for å dra båten tørr? Har du sjekket om båten er grodd under? Kan stjele MYE fart. Sjekk også vann i dobbeltbunn. Når sikker på båt er ren under, og ikke vann i skroget, ville jeg dratt ut og sjekket turtall du klarer. Og vurdert ut fra dette om et propellbytte hadde gjort susen. 50 hk skal jo være mer enn nok for denne båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dagisen Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Takk for svar så langt :) Båten er ren under og er ikke noe vann i skroget.. Har en kompis som har samme båt og den er vist godkjent for 60 hk. Det kan ikke være noe tull med gir / gass kablene? De var helt nye ifølge selger. Hadde samme motor på min første båt, skibsplast 16 fot, og den gikk rett opp i 27 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebolle2 Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Trur du misforstår dette med propell som er original.. Det er ikke slik at selv om denne ble levert med motor så er det rett propell. Motor leveres til mange ulike båttyper og propell må tilpasses hver enkel båt.. Det virker som det skulle vært en lettere propell her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Kan være verdt å sjekke om du får gitt full åpning på gasspjeldene på forgassere, hvis du er i tvil om gassvaier er rett montert. Hvis du plukker av luftfilter vil du enkelt kunne se om gasspjeld gir full "gjennomtrekk" når du setter motor i gir og skyver gass i bånn (uten motor i gang). Ellers ville jeg som sagt sjekket hvilket turtall du oppnår når du er alene i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dagisen Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Skal prøve det når jeg kommer hjem fra Vardø. :) takk! Hvis det er propell jeg må skifte, hvordan propell må jeg ha? Er helt blank på slikt. Gassspaken går lett i gir forover, mens den er veldig hard å få i reversj. Hva kan det komme av ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jche Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Det skal stå noen tall på den propellen du har nå. For eksempel 9.9x13, der førstnevnte er diameter og sistnevnte er stigning. Alt i tommer. Har du f.eks en med 13" stigning, kan du prøve å kjøpe en med 11" istedet. (tallene er henta fra min motor, og stemmer garantert ikke med din. Bare som eksempel) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dagisen Svart 28.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Sjekket nå, på propellen star det "11 1/4 x13" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rebop Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Rana 530 HT er enten godkjent for 25kw eller 37kw (avhengig av produksjonsår), men det er samme skrog/konstruksjon på alle R 530 HT uavhengig av årstall produsert. I praksis kan en ha 50-60hk på båten,men maks tillatt i følge skilt er 50hk (37kw) Mer info / kilder: https://baatplassen.no/i/topic/111574-eldre-rana-530-ht-40-vs-50-hk-forsikring-hva-er-tillatt/ Med 50hk 4takt motor skal det være mulig å få den til å gå i ca 27-28knop. For min egen del må jeg først kjøpe ny motor før jeg kommer opp i en slik fart. Skroget er ikke konstruert for å kunne gå noe særlig fortere enn 28knop pga dens konstruksjon. Mao fart over dette anbefales ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dagisen Svart 28.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Var I butikken nå og snakket med en kar. Han hentet en tabell og der stod det at på denne motoren på en 17 fot skulle jeg ha propell med 11 I pitch, jeg hadde 13. Så kjøpte en ny prop nå så får vi se om det blir bedre :) Håper så. Han sa at jeg ville mulig oppnå en toppfart på 24-26 knop. En annen ting også. Den er usannsynlig hard å få I reversj. Må bruke en del makt en det jeg synes er behagelig. Andre båter jeg har kjørt glir den let forover og I reverj, men her er det litt motstand forover ( ikke noe plage), men I for å sette den I reversj så må jeg ta I. Noen som vet hva det kan komme av ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dagisen Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 På selve båten ved motorbrønnen star det at maks effekt skal være 30 kW, det er vel ca 40 hk?Fikk testet ut Nye propellen idag. Gikk mye finere I marsjfart, ca 12 knop ved 4000 rpm med meg, samboern og en trollingbar på akteren som veier ca 20 kg. Makset ut på ca 23 knop og rett over 6000 rpm. Tiltet jeg litt høyere så gikk den opp I 6500. Merket også at hvis jeg hadde litt tilt så glapp propellen hvis jeg ga maks pådrag mens motor holdt ca 3000 rpm. Uansett så oppfører båten seg mye bedre nå med 2 hakk lavere stigning på propellen. Men kanskje det vil være enda bedre og gå opp et hakk? Siden den går litt over 6000 rpm på fullt?Fortsatt veldig hard å sett I reversj. Fikk samboeren til å sette den I reversj på land mens jeg så bak på girstaget, det fikk en skikkelig bøy før den kom I gir og rettet seg ut. Noen ideer hva som kan være feil her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kal-El Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 (redigert) Det kan være noe så enkelt som smøring som trengs. Jeg hadde en gammel Yamaha som var så tung å gire med at jeg nesten måtte bruke hammer, prøvde med grease, men ble ikke bedre. Dynket på med krypolje, dette stod over vinteren, og vips gikk den så lett og fint som bare det. Redigert 30.Juli.2014 av Kal-El (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dagisen Svart 30.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 hvor bør jeg smøre hen for å teste ut dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rebop Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Ble du fornøyd med din nye propell, og har du datane på den? Tenker selv å bytte ut fra 30hk 2t til 50hk 4t, men propell gjenstår å bestemme seg for. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.