Jump to content

Fra motorhavari til Norges korteste hentetråd.


Anjuma

Recommended Posts

Aldri så galt at det ikke er godt for noe sier et gammelt ordtak. Og jeg føler at de siste dager faller inn under dette ordtaket.

Fikk motohavari midtfjords lørdag og i dag ble kjøp av nybåt inngått. Og den "nye" lå kun 10 meter ifra min bås. Så det ble egentlig bare å starte den opp, gi den et puff på giret og sige inn til brygga! Så hentingen ble så kortvarig at jeg rakk ikke opprette hentetråd engang! :wink:

Nybåten er en Hollandsk Trawler på 35" av stål. 120Hk Ford Diesel med toppfart på 12 Knop. Det er litt kosmetisk å freshe opp (maling og lakk) samt jeg kommer til å gå over det elektriske (liker å vite hvordan ledningsnettverket er satt sammen). Men først og fremst skal jeg nyte soldagene i stor båt :thumbsup:

Ser frem til å slippe kalesje av/på!
Anjuma er død, lenge leve Anjuma II!

bilde

Link to post
Share on other sites

Gratulerer :-)

 

Red : kom bare på..ang hentetråd...når eg bytta båt for 2 år siden så kjøpte eg en som lå på samme flytebrygge 10meter unna min. Eg fikk overført plassen til meg sidan den passet bedre. Men sidan eg ikkje flyttet båten, så leder du nok på kortest henting ;-)

Redigert av Sæbø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sæbø, takk takk :) Tror vi nesten kan si at vi begge har hatt noen av de korteste hentingene :smiley: Veldig kjekt når man slipper reise langt for å finne ny båt! :thumbsup:
succes 42, tusen takk :) Godt å høre at jeg kanskje kan se frem til båtglede uten bekymringer i lang tid fremover :smiley:
Jeg tenker å ta den på land til høsten slik at jeg kan få malt over skroget. Den ble sandblåst under vannlinja for ca ett år siden, så der skal det være ok... bortsett fra eventuell groe da!
Når det kommer til drivstoff utgifter så tror også jeg at dette må være uhyre gjerrige maskiner... vel har jeg ikke kjørt i mange mange timer, men jeg kan ikke se at tanknåla har beveget seg i det hele tatt. (dog er det 400 ltr tank så det varer jo en stund uansett) men forrige eier påsto også at den var uhyre gjerrig.

Og ekstra hyggelig er det jo at rederinnen er helt med på båtbyttet... hun likte båten veldig godt og da kan jeg jo ikke bomme! hehe

Redigert av Anjuma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grattis med ny skute. Ser meget bra ut. Har også sett på flere slike, selv om det ble plast på oss denne gangen. Men skal ikke se bort fra at det blir stål neste gang.

Regner med den har trøster? Sleng gjerne opp noen bilder av båten innvendig :wink:

 

Mvh

Roger

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina - Takk takk :) Nei den har ikke thruster... men den snur på 5 øren... begge veier. Jeg var usikker på hvordan det skulle være å håndtere 9 tonn uten baugpropell, men det viste seg være helt uproblematisk.

 

tb55, takk :smiley:

Her er bilder fra innsiden... er litt å ta tak i, men det får komme etter hvert. Nå er det først og fremst sommer og båtliv. (dog har jeg en issue med at motoren jager på turtall... så det må jeg få sjekket litt)


Nedre styreposisjon.
bilde

 

bilde

Store gode vinduer

bilde

Varmt og kaldt vann, gass komfyr og kokeplate og elektrisk kjøleskap (fra 2009)

bilde

Forpigg

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Elektrisk dass... for øyeblikket nødoplet slik at det fungerer og så må jeg legge det opp ordentlig snart.

bilde

Akterkabin

bilde

Akterkabin

bilde

Akterkabin

bilde

Fra akterkabin og fremover

bilde

På Fly må treverk pusses og oljes/lakkes,,,,

bilde

 

bilde

Akterdekk her presentert av Svigersønn, minste barnebarnet samt stedatter

bilde

 

Badeplattformen må definitivt prioriteres :smiley:

bilde

Redigert av Anjuma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt å ta tak i er halve gleden med å ha båt spør du meg. Syntes dette så veldig bra ut jeg :smiley:

Kan tenke meg du går å tenker ut noe lurt med tanke på å sette ditt preg på skuta.

 

Jøss så bra. Hadde også regnet med at en så stor båt hadde blitt vanskelig å håndtere...

Kos dere videre med skuta og håper den gir dere mange gleder og gode minner...

 

Mvh

Roger

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Grattis med flott skute! :-)

 

Når det gjelder turtallsjaging så mistenker jeg att den pluggen som du kan skru rundt og rundt(nivåplugg) drar falskluft gjennom den.....Gjengene er sikkert sprengt i godset i pumpa...prøv å få ut pluggen....hvis du gjør det kan sjekke om det kommer olje ut av hullet....da kan du gjerne skifte olje på pumpa...skru ut bunnpluggen å la olja renne av...inn med pluggen....forsiktig!!....ikke med STOR skiftenøkkel ;-)....fyll på 10-40 motorolje til oljen kommer ut av hullet med den defekte nivåpluggen(den som kan skru rundt og rundt)...ta nivåpluggen å surre på en god runde med gjengetape og skru nivåpluggen med fingre i første omgang....eventuelt teite FORSIKTIG med en fastnøkkel......start opp og test.. :-)

 

Lykke til!

 

Mvh janniz.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med koselig båt! Dette er varige greier. Du skriver at motoren bruker lite drivstoff..... Da får jeg si som jeg pleier: det er båten som bruker lite. Dieselmotorer bruker ca to desiliter per hk per time, så da kan du regne selv. Tolv knop er jo bra for denne skuta. En kompis med ni tonn plattgatter forteller at forbruket dobles fra 7,5 til ni knop. 7,5 knop er jo en hyggelig fart det.

Link to post
Share on other sites

 

Ja, jeg regner også med at det er mest økonomisk å ligge på rundt 7,5 - 8 knop. Man kan jo ikke ha hastverk med 9 tonn stål! ...Da hadde jeg heller kjøpt en GH14! :smiley:

Tror det er alt for høy fart for kunne kalles økonomisk på et slikt skrog.

 

Min nesten dobbler forbruket fra 6,5 til 7,5 knop. Fra under 1 l/nm til nesten 2. Ytterligere en knop opp øker forbruket til over 3 l/nm.

Leser av dette i real time.

 

Man ser det lett på bølgene man lager. Lager du større hekksjø enn 15-20 cm fyrer du for kråkene om du har en båt som ikke kan plane helt ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...