Jump to content

Det ideelle undervannsskrog


Kappa

Recommended Posts

En venn av meg har en motorbåt på 20-25 fot med 6.2 liters V8 motor. Designet er nostalgisk med smal hekk og bred midskibs. V-bunnen er visst meget dyp, noe som visstnok gjør skroget meget "effektivt".

 

Men et slikt skrog vil skroget virke som en vannplog, skulle jeg tro. Masse vann må pløyes til sidene istedet for at skroget planer ordentlig. Dette kan umulig være "effektivt"? Eller?

Link to post
Share on other sites

opp til skrogfart så er dråpeformen mest effektiv ja.

 

men skroget som henvises til høres mer nostalgisk enn effektivt ut spør du meg... skal man utnytte en 6.2 liter V8 i en noen og 20 foting så er nok et vanlig planende skrog tingen.

 

legg gjerne ut bilde av båten

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg er på ingen måte noen skrogekspert, men det er vel så at alle båtskrog er kompromisser der en eller flere egenskaper prioriteres foran andre. Enkelt sagt kan man vel si at et skrog med kraftig V-bunn tar bøljer bedre og sitter bedre i svinger. Nackdelene er bland andre at det krever mere krefter for å drives frem samt er mere ustabilt sideveis. Et flatbunnet skrog er mere lettdrevet og mer stødig ved belastning ute ved sidene. Problemene er at de slår i sjøen og lett sladder ved krampe svinger. Jeg begynner ikke her med teorier om deplacementskrog og katamaran konstruksjoner...

Link to post
Share on other sites

Å kjøre en enskrogsbåt raskt uten bra V-bunn og skarp baug kan være den reneste tortur.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...