Jump to content

2 Dynamoer eller?


Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens

.

 

Har nå rundet 150 brukstimer fra april til nå. Så båten blir flittig brukt. Jeg ser at jeg ønsker å gjøre noen forandringer når jeg tar skuta opp (forhåpentligvis en stund til)

I dag så er det felles batteribank. Start, forbruk og trøster går på samme. Har ett 225 og ett 115 amp batteri. Planen er å sette inn ett 225 til og skille startbatteriet, muligens ha trøsteren tilkoblet dette også da.

Da vil jeg ha 450 til forbruk, noe som jeg ser at kan bli nødvendig med kjøleboks og annet som trekker jevnt og trutt.

Men, jeg er ingen elektriker og ønsker å gjøre dette så enkelt som mulig. I dag har jeg en 100amp dynamo. Tanken er da å sette inn en ekstra dynamo på f.eks. 50amp som da kun går til startbatteriet. Eller er dette noe tullball?

Jeg har forsøkt å lese en del på forumet ang 2 dynamoer. Men det blir ofte litt for teknisk for meg, så ønsker tips og råd her...

 

 

Mvh

Roger

Link to post
Share on other sites

På yrkesfartøyer Sjarker å denslaks er det vanlig å ha to dynamoer men det er ofte fordi de har stort strømforbruk når de er i drift. En fire fem juksamaskiner og noen hydraulikpumper skal jo ha sitt. På en lystbåt som kun har en radio, noen lys og et kjøleskap trenger en jo ikke så stor ladekapasitet da hele kapasiteten er tilgjengelig for å lade batteriene når motoren går. Vil tro du kan greie deg med en venner eller et rele som kobler sammen batteriene når motoren lader. Vel så viktig som størrelsen på selve dynamoen er egenskapene til spenningsregulatoren slik at du får utnyttet dynamoen skikkelig.

Link to post
Share on other sites

Ser den Bård og takk for svaret ditt. Men i dag, så er det gjerne TV, lading av div dingsebomser, Kartplotter, radar,ekkolodd osv osv. Er mye i båtene i dag som trekker strøm.

Når jeg legger meg til for dagen, så viser gjerne måleren 13,1V På "morgenen" alt etter som, så er den gjerne nede i 12,45V. Dag 2/ 12,25

Link to post
Share on other sites

Skal du ha egen dynamo for startbatteriet, må de være pga stort strømforbruk fra det. En vanlig start trekker minimalt med amperetimer. Kinner du feks. i 10 sekunder med 300A strømtrekk, tilsvarer det ikke mer enn 0,8Ah. Og når du kjører trøsteren, er jo motoren i gang og dynamoen tar seg av mye av strømtrekket. Så med en så pass stor dynamo (og kanskje en "smart" ekstern regulator) pluss at du sørger for at dynamoen lader både start og forbruk vha. vender, rele eller skilledioder, vil jeg si at ekstra dynamo er bortkastede penger.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Eg også har den oppfatningen at to dynamoer på en fritidsbåt er litt overkill. Da vil du ha en dynamo som knapt nok vil vere i "bruk" (den som er koblet på startbatteriet). Det skal lite til for å toppe opp igjen startbatteriene etter en start. Når du ligger til kai eller uthavn og motoren ikkje er i gang, så får du heller ikkje benytte deg av dynamoene. Om du har for lite ladekapasitet i dag, så tror eg det beste alternativet er å kjøpe seg en større dynamo og bytte ut den du allereide har i dag.

Som sagt, så er det vanlig med to dynamoer på sjarker, men det er fordi dei har eit mykje større forbruk av elektrisitet i form av avanserte navigasjonsinstrumenter, juksamaskiner, sonar og også thrustere som blir brukt flittig under fiske.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...