Jump to content

2 Dynamoer eller?


Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens

.

 

Har nå rundet 150 brukstimer fra april til nå. Så båten blir flittig brukt. Jeg ser at jeg ønsker å gjøre noen forandringer når jeg tar skuta opp (forhåpentligvis en stund til)

I dag så er det felles batteribank. Start, forbruk og trøster går på samme. Har ett 225 og ett 115 amp batteri. Planen er å sette inn ett 225 til og skille startbatteriet, muligens ha trøsteren tilkoblet dette også da.

Da vil jeg ha 450 til forbruk, noe som jeg ser at kan bli nødvendig med kjøleboks og annet som trekker jevnt og trutt.

Men, jeg er ingen elektriker og ønsker å gjøre dette så enkelt som mulig. I dag har jeg en 100amp dynamo. Tanken er da å sette inn en ekstra dynamo på f.eks. 50amp som da kun går til startbatteriet. Eller er dette noe tullball?

Jeg har forsøkt å lese en del på forumet ang 2 dynamoer. Men det blir ofte litt for teknisk for meg, så ønsker tips og råd her...

 

 

Mvh

Roger

Link to post
Share on other sites

På yrkesfartøyer Sjarker å denslaks er det vanlig å ha to dynamoer men det er ofte fordi de har stort strømforbruk når de er i drift. En fire fem juksamaskiner og noen hydraulikpumper skal jo ha sitt. På en lystbåt som kun har en radio, noen lys og et kjøleskap trenger en jo ikke så stor ladekapasitet da hele kapasiteten er tilgjengelig for å lade batteriene når motoren går. Vil tro du kan greie deg med en venner eller et rele som kobler sammen batteriene når motoren lader. Vel så viktig som størrelsen på selve dynamoen er egenskapene til spenningsregulatoren slik at du får utnyttet dynamoen skikkelig.

Link to post
Share on other sites

Ser den Bård og takk for svaret ditt. Men i dag, så er det gjerne TV, lading av div dingsebomser, Kartplotter, radar,ekkolodd osv osv. Er mye i båtene i dag som trekker strøm.

Når jeg legger meg til for dagen, så viser gjerne måleren 13,1V På "morgenen" alt etter som, så er den gjerne nede i 12,45V. Dag 2/ 12,25

Link to post