Roger og Olina Startet 24.Juli.2014 Del på Facebook Startet 24.Juli.2014 Hei folkens . Har nå rundet 150 brukstimer fra april til nå. Så båten blir flittig brukt. Jeg ser at jeg ønsker å gjøre noen forandringer når jeg tar skuta opp (forhåpentligvis en stund til) I dag så er det felles batteribank. Start, forbruk og trøster går på samme. Har ett 225 og ett 115 amp batteri. Planen er å sette inn ett 225 til og skille startbatteriet, muligens ha trøsteren tilkoblet dette også da. Da vil jeg ha 450 til forbruk, noe som jeg ser at kan bli nødvendig med kjøleboks og annet som trekker jevnt og trutt. Men, jeg er ingen elektriker og ønsker å gjøre dette så enkelt som mulig. I dag har jeg en 100amp dynamo. Tanken er da å sette inn en ekstra dynamo på f.eks. 50amp som da kun går til startbatteriet. Eller er dette noe tullball? Jeg har forsøkt å lese en del på forumet ang 2 dynamoer. Men det blir ofte litt for teknisk for meg, så ønsker tips og råd her... Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 På yrkesfartøyer Sjarker å denslaks er det vanlig å ha to dynamoer men det er ofte fordi de har stort strømforbruk når de er i drift. En fire fem juksamaskiner og noen hydraulikpumper skal jo ha sitt. På en lystbåt som kun har en radio, noen lys og et kjøleskap trenger en jo ikke så stor ladekapasitet da hele kapasiteten er tilgjengelig for å lade batteriene når motoren går. Vil tro du kan greie deg med en venner eller et rele som kobler sammen batteriene når motoren lader. Vel så viktig som størrelsen på selve dynamoen er egenskapene til spenningsregulatoren slik at du får utnyttet dynamoen skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Ser den Bård og takk for svaret ditt. Men i dag, så er det gjerne TV, lading av div dingsebomser, Kartplotter, radar,ekkolodd osv osv. Er mye i båtene i dag som trekker strøm. Når jeg legger meg til for dagen, så viser gjerne måleren 13,1V På "morgenen" alt etter som, så er den gjerne nede i 12,45V. Dag 2/ 12,25 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Det du leser av på voltmetret sier lite og ingenting om hvor mye du har på batteriet. Vil du ha kontroll på vor mye du faktisk har på batteriet må du nokk investere i en batterimonitor. Sansyneligvis mye mer nyttig en to dynamoer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Jepp, det har jeg Bårdp Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Hvorfor driver du og ser på spenningen da den er jo stort sett uintresang.. Det er jo hvor mye du har på batteriet som er av interesse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Dette er bare ett bilde jeg tok for en stund tilbake etter jeg hadde montert det serru. Ser at det er flere som har 2 dynamoer og det må jo ha noe for seg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Skal du ha egen dynamo for startbatteriet, må de være pga stort strømforbruk fra det. En vanlig start trekker minimalt med amperetimer. Kinner du feks. i 10 sekunder med 300A strømtrekk, tilsvarer det ikke mer enn 0,8Ah. Og når du kjører trøsteren, er jo motoren i gang og dynamoen tar seg av mye av strømtrekket. Så med en så pass stor dynamo (og kanskje en "smart" ekstern regulator) pluss at du sørger for at dynamoen lader både start og forbruk vha. vender, rele eller skilledioder, vil jeg si at ekstra dynamo er bortkastede penger. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Eg også har den oppfatningen at to dynamoer på en fritidsbåt er litt overkill. Da vil du ha en dynamo som knapt nok vil vere i "bruk" (den som er koblet på startbatteriet). Det skal lite til for å toppe opp igjen startbatteriene etter en start. Når du ligger til kai eller uthavn og motoren ikkje er i gang, så får du heller ikkje benytte deg av dynamoene. Om du har for lite ladekapasitet i dag, så tror eg det beste alternativet er å kjøpe seg en større dynamo og bytte ut den du allereide har i dag. Som sagt, så er det vanlig med to dynamoer på sjarker, men det er fordi dei har eit mykje større forbruk av elektrisitet i form av avanserte navigasjonsinstrumenter, juksamaskiner, sonar og også thrustere som blir brukt flittig under fiske. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Så da er det kanskje lurere å kjøpe en slik? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47251283&searchclickthrough=true&searchQuery=dynamo Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Noe slikt, ja! Selv har jeg gode gammeldagse skilledioder. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Noe slikt ja! Enig med Lars H. Med en 100 amp. dynamo har du lade kapasitet nok men mangler batteri kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.