Musling_370 Startet 24.Juli.2014 Del på Facebook Startet 24.Juli.2014 Hei Jeg har en Musling 370 med en Mariner 40 EFI 4-takt 2005. Jeg sliter med at jeg ikke får noe spesiell toppfart og er overbevist at dette har med propell å gjøre. Spørsmålet er derfor, hvilken propell bør jeg velge, hvor mange blader er optimalt og hvor stor effekt vil dette ha? (Kjører nå på original propellen, usikker størrelse og stigning) Takk for hjelp!! :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 ta å sjekk hva som står på også.. hvis propellen er til en større båt så burde du ha super aks? hadde en yamaha f40 som er ganske lik motor, den kjørte jeg med 13" stigning på en bella 440 på 320 kg. gjorde 31,5 knop på topp. med halve vekta på båten burde du kunne dra 2" mer stigning vil jeg tro Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Musling_370 Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Takk for svar, Ivar! Jeg lurer på om en turbo hot shot (3 blader) 10 1/2 X 15 ville hvert optimalt for meg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 den kunne helt sikkert funke , den burde også tåle litt heving Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
KennethStrand Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Hos enkelte forhandlere kan du låne propeller med justerbar stigning. Da kan du enkelt prøve deg frem til du treffer den som passer din motor og båt best. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Musling_370 Svart 26.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Jeg håper så :) Takk for tipset KennethStrand, det skal jeg undersøke nærmere. Men ville jeg få økt stabilitet med en 4 blader? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Musling_370 Svart 26.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Jeg håper så :) Takk for tipset KennethStrand, det skal jeg undersøke nærmere. Men ville jeg få økt stabilitet med en 4 blader? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Musling_370 Svart 26.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Jeg håper så :) Takk for tipset KennethStrand, det skal jeg undersøke nærmere. Men ville jeg få økt stabilitet med en 4 blader? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 26.Juli.2014 Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 kan være stor forskjell på turtall/fart mellom 2 propeller med samme stigning, Bladutformingen har også mye å si, spesielt på mer hurtiggående båter Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Musling_370 Svart 26.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Takk for svar, jeg er nå mye bedre rustet for propellvalget :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.