NOR-DAN16 Startet 24.Juli.2014 Del på Facebook Startet 24.Juli.2014 Jeg har en 1982 modell Nor-Dan 16 som det står en Yamaha 30 Hk 2 takter fra 1995 på, jeg har alltid hatt problemer med at motoren sviver litt lavt på maks turtall på båten spesielt hvis det er strøm i sjøen. Det er montert elektriske Trimplan på båten, noe som hjalp en del på turtallet men vett dessverre ikke hvor mye da det ikke var montert turteller på motoren på det tidspunktet jeg ikke hadde trimplan. Turtallet ligger rett under 4900rpm under optimale sjø-forhold med to mann og full tank men kan falle helt ned i nedre del av spesifikasjonene 4500 omdreininger. Motoren skal ligge mellom 4500 og 5500 omdreininger i følge spesifikasjonene, tror ikke den har hatt stort mer en så vidt 4000 før montering av trimplan på båten før men som sagt har aldri fått bekreftet dette. Det jeg lurer på er om noen har innspill på valg av propell hva som vil være optimalt for en halv planende båt som denne? Har aldri hatt den oppi maks turtall på 5500 uansett motor og trimplan stiling, vært bortimot 5200 men da går den hardt i sjøen båten så bruker den ikke der. Jeg ønsker å få ned nødvendig turtall for å få båten i plan som nå er ganske høyt må over 3500 med to mann for å få den i plan og rett over 3200 hvis jeg ikke husker feil når du er alene. Den går bortimot 21 knop alene og maks 20 med rett tilt med 2 mann men da er den vond i sjøen så der den er tiltet der den tåler mest sjø ligger den mellom 17 og 18 knop. Jeg har jo flere valg foreksempel en så kalt dual thrust propell eller stål propell, 4 blads propell eller en mindre propell av standard typen. Jeg tror at dual thrust er veien å gå men hadde håpet noen har noen innspill og erfaringer å dele? Nå står det en standard Yamaha 3 blads 9 7/8 x 12 propell på motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 ville gått ned 2" , evt 1" på stigning. glem stål. dual thrust kan sikkert funke bra om du finner en med rett stigning Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR-DAN16 Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Takk for kjapp tilbakemeldingen, ok da ser jeg helt vekk fra stål jeg hadde i utgangspunktet mine sterke tvil om det var rette veien og gå :) Var noe sånt jeg tenkte selv for da vil jeg ikke miste for mye toppfart i mitt hode og sitte igjen med litt fra begge verdener hvis du skjønner hva jeg mener. Vurderte å gå ned 4 stigninger men tror det er litt voldsomt for jeg vil vel miste mye topp fart samt grep i vannet på dette? Har forstått det sånn at høyere stigning kan øke toppfarten mens turtallet samt akselerasjonen går ned, mens lavere stigning øker akselerasjonen samt turtalet og gir deg noe høyere fart over hele turtal spekteret mens toppfarten minsker. Er dette rett oppfatning jeg har om stigningen på propellen? Har funnet bare en dual thrust propell til min motor men er i tvil om stigningen kanskje blir i minste laget for meg:10 5/8 x 8 3 blads original Yamaha propell? Har forstått det sånn at fordelen med dual thrust propellene er at de for veldig godt tak i vannet, samt at du for en voldsomme dra kraft i båten med en sånn propell sånn at båten er kjapp og lett å rygge med blant annet. ville gått ned 2" , evt 1" på stigning. glem stål. dual thrust kan sikkert funke bra om du finner en med rett stigning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 du har skjønt det riktig det med stigning :) 8" stigning blir nok litt lavt, da mister du mye fart. med 10" så burde turtallet komme opp mot de anbefalte 5500 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR-DAN16 Svart 25.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Kjekt å høre at jeg har skjønt det med stigning :-) Tusen takk for all hjelpen har vært til stor hjelp og få klarhet i dette her :-D Jeg går nok nesten garantert for en original propell med 10 stigning når jeg bestiller ny fra USA engang i neste måned. du har skjønt det riktig det med stigning :)8" stigning blir nok litt lavt, da mister du mye fart. med 10" så burde turtallet komme opp mot de anbefalte 550 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Ser du ikke er opptatt av toppfart, fordi båten da går hardt (slår) i sjøen over en viss fart. Du bør kanskje vurdere en 4-bladers propell? Du vil da få bra skyv og akselerasjon innen fartsområdet du opererer i. Ville sjekket Solas propeller fra f.eks. Maritim.no, blir nok billigere enn å bestille fra Statene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KennethStrand Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Vet at enkelte steder kan du låne propeller som du enkelt kan justere stigningen og da få sjekket hvilken som passer best til din båt og motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.