Jump to content

Ny propell Yamaha F70


nautnes

Recommended Posts

Heisann

 

Er på jakt etttr ny propell til min Yamaha F70 Aetl. Motoren står på en Rana 540 SL, men jeg synes at toppfaaten er litt lav i forhold til samme båt/motor kombo hos andre. Toppfarten i dag ligger rundt 30 knop. Ser at andre oppnår 35/38 knop med samme motor.

 

I dag står det en 3x13,5"x15" Aluminumspropell på motoren, denne gir ett turtall på ca 5400 helt nedtilta og på tiltnivå 3 ca 5700 rpm som er det høyeste for propellen begynner å slippe. Turtallsområdet på denne maskina er 5300-6300.

 

Motoren er montert slik at kavitasjonsplata er 2-3 cm lavere enn kjøl nå motoren er helt nedtilta.

 

Ser litt på nye Talons SDS propellene til Yamaha, men er usikker på hvilken størrelse jeg bør gå for, Lurer også litt på å ta steget opp til en Rustfri stål propell.

 

Noen som har noen gode råd og forslag til ny proepll ?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

35-38 knop høres nok ganske usannsynlig ut, så det er nok knopmåler-knop istedenfor GPS-knop.

Men uansett kan det ofte være litt å hente ved propellbytte, kanskje et par knop.

Max effekt på den motoren er vel rundt 5800 rpm (midt i turtallsområdet) så det høres ut som om propellen er i tyngste laget.

Plata (som egentlig heter antiventilasjonsplata) bør ikke ligge under kjølen når motor er helt horisontal, altså når plata er parallell med bunnen av båten.

Min er ca 3 cm over, og det funker fint med stålpropell eller 4-blads alupropell.

 

Det beste og rimeligste forslaget som jeg har god erfaring med er Mercury Spitfire 4-blads alupropell. Den gir både bra toppfart og bra marsjfart, og bra akselerasjon.

Den tåler også å trimmes ut ganske mye før den slipper. Kort sagt i pose og sekk.

Vil anta at 13" stigning skulle bli korrekt hvis du har 15" nå.

Men hvis motoren din står veldig lavt montert nå, så er det mulig at 15" stigning på en 4-blads Spitfire alupropell er optimalt, siden heving av motor et par hull vil øke turtallet/farten noe.

Men kommmer også an på om du ofte har med mye folk/last i båten.

 

Dyr stålpropell på denne båt/motorkombinasjonen vil du nok neppe få mere utbytte av.

Du bør altså heve motor hvis plata er for lav, dvs. under bunnen når motor står i rett vinkel på bunnen.

2-3 cm over bunnen funker som regel bra med 4-blads alu eller de fleste typer stålpropell.

Hvis motoren din står veldig lavt montert nå, så er det mulig at 15" stigning på en 4-blads Spitfire alupropell er best, siden heving av motor vil øke turtallet noe.

 

F70 har forøvrig samme girutveksling og turtallsområde som min Honda BF90D.

Jeg får 38 knop ved ca 5800 rpm med Mercury Spitfire 19" stigning (båt er 540 skjærgårdsjeep)

Du kan jo tenke deg hvilket turtall du hadde fått med en slik propell ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ville hevet motoren slik at kavitasjonsplate er i linje med bunn av skrog først, og så testet på nytt. Hever du motoren høyere enn dette, er det større sannsynlighet for at propellen slipper ved svingkjøring.

 

I og med at disse motorene opererer med et noe høyere turtall enn 50 / 60 hk til Yamaha, gjør det nok ikke noe om du peiler deg inn på et toppturtall på litt over 6000 omdr. for å få ut alle "gampene" hvis du er veldig opptatt av toppfart.

Link to post
Share on other sites

Motorheving og aluprop er en dårlig kombinasjon.

Et unntak: Mercury Spitfire 4 blad alu.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

 

Er for tida på havet så får ikke målt helt nøyaktig høyde motoren, men fra min bedre halvdel har jeg fått vite at boltene som motoren er montert med står i nest øverste hullet. Var ikke med å montere motor da båt og motor ble kjøpt som pakke nytt fra forhandler.

 

Har sett litt på de nye Yamaha Talon SDS propelle, regner da med at jeg kan gå ned 1" i stigning til 13,5"x14", noen som har erfaringer om disse propellene? Har ikke lyst å legge ut rundt 2000 uten å få noe annet enn en reservepropell.

Link to post
Share on other sites

Regner med det er 13.8x13 du snakker om med Mercury Spitfire propellen,.

Passer denne direkte eller trenger en noe mer for å bruke en mercury propell på yamaha ?

Hvordan ligger disse i pris ?

Hvor er det greiest å kjøpe de ? Mercury forhandler eller på nett ?

Link to post
Share on other sites

Alle slike Mercury-propeller passer med universalhub-systemet så ethvert yamaha hubkit fra mercury, quicksilver, solas, michigan, turning point osv. vil få propellen til å passe.

 

Jeg kjøpte fra USA siden mercury forhandlerne i Norge ofte er litt trege til å skaffe nye produkter, men nå skal de kunne skaffe dem til ca samme pris som det blir fra usa med frakt og moms.

Prisen er vel rundt kr 1500 max. Men hubkitet koster en 500-lapp i Norge, en smule billigere fra USA kanskje.

 

De som har Mercury/Mariner slipper det siden hub-kit til dissse følge med propellen.

 

Ser ut som F70 har 4,25" gearcase, altså samme som de større motorene opp til F115. Og da større enn F50/F60.

Så da er det jo greit.

 

Her er visst en tråd om Spitfire og F70 http://www.walleyecentral.com/forums/showthread.php?t=230233

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

.. men propellen høres jo ikke så gal ut, om man oppnår 5700, at det skulle utgjøre så mange knop i forhold til de andre som har vært innpå her med samme kombinasjon av båt/motor...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Takker for mange gode råd og svar.

 

Skal prøve å heve motoren når eg kjem i land, men har enda 2 og ei halv veke igjen på sjøen. Regner med å få plata i høyde med bunn på båten er det mest fornuftige.

 

Kommer tilbake da når eg ser på kordan dette virker på turtallet i forhold til nå.

 

Har glemt å skrive det men propellen som står på nå er ein solas amita propell og ikkje original Yamaha om dette har noko betydning.

Link to post
Share on other sites

Solas Amita kan nok ikke heves så veldig mye før det blir trøbbel.

Så det optimale hvis det er mulig å heve motor noe særlig er nok å bytte den ut.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen

 

Da har jeg endelig komt meg hiem i frå havet og får satt båten på land. Det viste seg at motoren stod altfor lavt. Måtte heve den 2 hull på feste, noe som skal tilsvarer 36mm i følge forhandler der jeg kjøpte båten. Da har jeg kjøl og antikavitasjonsplata (den heter det i installasjonsmanualen) helt på linje. Testkjørte etterpå og fekk følgande ytelser : Helt nedtilta fekk eg 5500 omdreininger og 29 knop . Trimma slik at motor og kjøl står på linje fekk eg 5600 og 29,8 knop(1,5 på trimindikatoren). med 3 på trimindikatoren følte eg at det var like før propellen begynnte å slippe, da hadde eg 6000 omdreininger og 31,3 knop. Så var ikkje myke å hente i forhold til tidligere ytelser med å heve motroren.

 

Men er fremdeles på jakt etter ny propell da eg har lite tru på at Solas propellen er den beste på båten. (den ble kjøpt litt hastigt etter at eg var litt uheldig og var nedpå med den orginale.

Link to post
Share on other sites

dårligere fart nedtiltet enn tidligere tester? men det kan jo ha sin forklaring i at båten har ligget ubrukt og fått et lag groe i sommervarmen..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja båten bør nok opp og få en skrubb og vask under :-)

Men med bedre propell (f.eks. Mercury Spitfire alu 4-blads eller en bra stålpropell) så kan du heve motoren enda et hull hvis det er flere hull å velge i.

Og få bedre fart.

 

Slik har jeg min, montert i nest øverste posisjon (funker fint både med 4 blads stål og 4 blads alu).

Øverste posisjon funker også flott rett fram, men da slipper den lett i sving når motor er trimmet ut. Så jeg taper heller 0,5 knop på et hull ned.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Båten ble vasket da jeg hadde den oppe for å heve motoren. Det er ikke lavere fart enn tidligere tester, farten ligger ca 1 knop høyere på de ulike trim instillingene.

Nå er motoren hevet til det øverste hullet på maskin plata, så får ikkje hevet motoren noe mer uten å sette nye hull gjennom skroget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...