Jump to content

Isotherm kjøleskap vil ikke starte


Flyrikk

Recommended Posts

Kjøleskapet mitt sluttet plutselig å virke.

bilde

 

Jeg har målt spenningen inn. Den får 14 volt så tror ikke det er feilen.

 

Jeg har også målt på termostaten. Den får også spenning inn og ut.

bilde

 

Noen med ide på hvor jeg kan feilsøke videre?

Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet:

https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/

Link to post
Share on other sites

Jeg har nesten full batterispenning mellom batteri + pol og skroggjennomføring som er tilsluttet motor med gummislange. Men aldri om jeg hadde fått et kjøleskap til å gå med minuskabel tilkoblet skroggjennomføringen. Altså er ikke mitt multimeter det helt store for slik måling. Bruker derfor prøvelampe når jeg skal være sikker på om det er kontakt mellom batteri + og -. Som Lars H skriver ville lyset i skapet gitt et tegn til at det virkelig er kontakt, så sjekk minus og + en gang til.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem som deg jeg å, målte 12v, men ville ikke starte. Når jeg koblet utenom termostaten gikk det bra. Jeg kjøpte ny termostat, mente det kom på rundt 500kr.

Så hvis man bare kobler de to røde pluss som går inn i termostaten sammen så kan det funke?

Hadde vært fint å kunne feilsøkt termostaten på en måte.

Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet:

https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Hei,

 

Sliter fortsatt med å få dette til å gå igjen. Skapet mitt er koblet på følgende måte:

 

Batteri pluss går til sikring (15a) videre til termostat, videre derfra inn på + på koblingsboksen festet på kjøleskapet.

Batteri minus går direkte til - på koblingsboks.

 

Nedenfor på koblingsboksen så er det jumpet mellom C og P, og C og T.

 

Av de som er jumpet (koblet sammen) måler jeg kun spenning på T. Den viser ca 5V.

 

Vet noen om dette stemmer? Regner med det er riktig koblet for det har jo virket 3 sesonger, men er litt usikker på hvorfor jeg kun får 5 volt når jeg måler T.

 

Håper noen vet :)bilde

Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet:

https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/

Link to post
Share on other sites

Problemet med kjøleskap er at de har en automatikk som slår av kompressoren om spenningen blir for lav. Samtidig er det slik at kompressoren trekker mellom 5 og 10 ganger normal kompressorstrøm I startøyeblikket. Har du en litt dårlig forbindelse eller for lite kvadrat på tilførselsledningene, blir gjerne spenningsfallet så stort at det ikke starter

Du bør prøve å måle spenningen inn på kjøleskapet I det øyeblikket det prøver å starte. Sett termostaten på null og så på igjen, mens du males spenningen. Det kan selvfælgelig være mange andre feil også...

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelp. Skal teste ut litt. Har ikke diode liggende men kanskje det går med prøvelampe? Blir vel ikke rare lyset kanskje.

Bare hyggelig :)

 

Denne videoen kan forresten være til hjelp :)  https://www.youtube.com/watch?v=tR_Ro6PGGfo

 

12V prøvelampe burde vel fungere, men optimalt skal det være en 10mA diode..

Redigert av Byomsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Skremmer denne gamle, men eminente, tråden opp til overflaten.

 

En bekjent fikk problemer med kjøleskapet i båten, og da blir selvsagt baatplassen løsningen for feilsøking :flag_bp: 

 

Jeg trakk fram kjøleskapet, og begynte like godt med å koble to firekvadrats ledninger rett på batteriet. Da starter vifta, men ikke kompressoren. Deretter forsøkte jeg å laske termostaten, dvs. mellom C og T på terminalene, men kompressoren startet ikke da heller. Koblet så til en lysdiode som anvist i denne videoen, og fikk da feilkoden med tre blink.

 

 

Ut fra manualen som det er linket til lenger opp ble jeg ikke veldig mye klokere:

Feilkode.PNG.5cce0607d393590f4c37e78d7e78b29c.PNG

 

Videoen over gir heller ikke mye forklaring, det går mest i "send inn boksen, så fikser vi det".

 

I denne videoen er feilkoden litt mer forklart, men jeg er likevel litt usikker på om det er ny kontrollboks som er løsningen, eller om det kan være mer feil med skapet. Så vidt jeg forstår kan det ved visse tilfeller oppstå et mottrykk i systemet som gjør at kompressoren ikke klarer å dra i gang. Dersom man venter litt og prøver igjen og det fremdeles ikke starter, kan det visstnok meget mulig være kontrollboksen som er gåen. Noen som har konkrete erfaringer med tre blink på feilkoden? Kjøleskapet er sikkert fra båten var ny (10 år?), så det er jo begrenset hva man koster på av reparasjon. Men dersom vi vet at det knaller i gang med ny kontrollboks er det antagelig verd det. Nye skap er ganske dyre nå. 

https://www.youtube.com/watch?v=tR_Ro6PGGfo

 

20210620_192342.jpg

 

20210620_192248.jpg

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Går det an å sjekke kontrollboksen innvendig for irr etc? Ser at noe kjøleskap blir ganske rustne etterhvert pga fukt. Mitt står helt tørt med god lufting, samt at jeg har sprayet alt bak der inn med crc 6-66. 

 

Edit: Mitt skap er også gammelt, men jeg tror alle Isotherm kjøleskap skal ha innvendig lys.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 4 timer siden:

Går det an å sjekke kontrollboksen innvendig for irr etc?

Det tror jeg. Ringte litt rundt tidligere i dag, og fikk til slutt kontakt med en kuldetekniker som kunne Isotherm. Han snakket om at man kunne ta av boksen, og der skulle det visst sitte et kretskort hvor man kunne måle rett på motoren. 

 

Han var uansett enig i at det mest sannsynlig var elektronikkboksen som var gåen, men han hadde en boks på verkstedet som han brukte til feilsøking, så det var mulig å komme opp med skapet og få testet det. Så da slipper vi å bestille en ny boks før vi vet at det er der feilen ligger. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...