Jump to content

Nerver & frykt


Kappa

Recommended Posts

Begynner å bli rimelig avslappet. Men mye vind ved havnemanøvre øker pulsen. Er ikke stresset ved løft av egen båt høst/vår. Har god forsikring og gode opplagsbukker så jeg er ikke bekymret. Verre med andres båter som velter i stroppene over råtne bukker. Var et halvt sekund unna å bli flat i fjor høst...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Det kalles og et Brus-Anker :)

 

For min del tar jeg Examen omtrent hver gang jeg legger til på hjemadressen med båten, å bakke den inn med sterk vind rett forfra uten BHRRBB kan være en utfordring med et 2 spaks manøversystem. Vel, så langt har D gått bra.

 

I andre havner i umulige situasjoner har det også hitentil gått bra. Til tilskueres store skuffelse når jeg får det til under slike forhold - selvsagt......

De håpet på mer.

 

Nebbet er en stor utfordring. Hvis en må trekke seg i en manøver og vinden kommer inn forfra og reverseringskraften ikke holder mål kan nebbet svinge rundt og kline til en eller annen båt but not yet. Her følger jeg fjellvettregel Nr 1: Det er aldri for sent å angre... eller var det Det er aldri for sent å snu o tide og heller bli kalt feiging en å penetrere vinduene på en annen båt.

 

BHRRBB:

 

Baugtruster

Hekktruster

Rullestol

Rullator

Belte og

Bukseseler

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Før jeg legger meg når jeg ligger på svai:

 

- og det har lagt seg en båt omtrent oppå oss.

- og det er spådd kraftig vindøkning

- og det er spådd 180° vinddreining

- og båtene rundt oss har lagt ut betydelig kortere ankerkjetting/line enn oss

 

Særlig når alt det ovenstående inntreffer samtidig! (men da sitter jeg gjerne oppe hele natten)

Link to post
Share on other sites

Når jeg plutselig finner ut at jeg går på feil side av en stake i 25 knop og 4,5 tonn båt, det er for sent å stoppe eller endre kurs, og det eneste man kan håpe på er at dybdedata på kartplotteren er riktig og man kaster et blikk mot land for å se om det er høyvann eller ekstremt lavvann.

 

Gjort det en gang, og aldri aldri mere. Jeg sa ikke noe om det til fruen før etter ett års tid...

Link to post
Share on other sites

Må runde et nes der havet står rett på og sundet smalner inn. Blir ofte krapp og grov sjø her.

 

Skulle inn et ærend i 14 fots båt med markert planingsterskel, med større bølger inn aktenfra. Begynte å lure på om noe var galt med motor / propell da føltes ut som båten ble "sugd fast" og lite ork i motor. Kunne ikke gå i planefart pga forholdene. Følte stressnivået steg da.

 

Også vært ute for det samme når går andre veien, må gå gjennom det som lenge er et langt og forholdsvis bredt sund. Men blir mer og mer ut mot åpent hav, samtidig som sundet smalner inn ytterst. Når sjøen begynner å bygge seg godt opp langt inne i sundet vet en at en får en noe anspent runding av neset helt ytterst.

Link to post
Share on other sites

Nokså uhysterisk av meg men en feil i giret gjorde meg svett ved siste tillegging. Vennlige båtfolk bidro til myk landing likevel :-)

Mvh

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Hva forårsaker nerver og frykt ombord? Er det havnemanøvrer? Store bølger? Sterke lyder? Kjefting?

Større hurtiggående båter som ikke viser tegn til å følge sjøveisreglene kan være ganske stressende.

Spesielt når man ser at føreren er opptatt av helt andre ting enn å rette blikket framover.

Link to post
Share on other sites

Ble noe stresset i dag da tordenværet rullet over båten. Kom uanmeldt (ifølge yr) og over fjellene der vi seilte fra da vi skulle tilbake til hjemmehavna. Så at det slo ned flere steder på land, men heldigvis brakk det av og følgte land i steden for ut der vi lå og dreiv (lite vind). En viss frykt for lynnedslag i båten er absolutt tilstede under slike forhold.

 

Heldigvis var vindretning og -styrke gunstig da vi skulle bakke inn i båsen, hvis ikke kunne dette også ha blitt et stressmoment. Har ikke baugpropell og driver av fortere enn jeg liker ved feil vindretning, noe som enkelte ganger har ført til flere tilleggingsforsøk, som igjen kan bli litt stress. I alle fall når det kan se ut som det kommer til å gå galt :wink:

Link to post
Share on other sites

Tett tåke på åpent hav, selv om vi hadde pratet sammen på VHF og den stooore båten sa de så meg på radaren og ville passere på "god avstand" var det rimelig høy puls når det plutselig dukket opp en grå vegg med en 15 meter høy "Dole"-logo 50-100m bak oss som passerte i 25 knop...

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ekstreme havnemanøver kan litt gi litt pulsøking. For ca. 1og1/2 år siden lå vi med med en flytebrygge i Iionien Hellas på vanlig Middelhavsvis med anker ute og hekken mot brygge. Et kraftig tordenvær sørget plutselig for vind opp i sterk kuling rett i baugen. På begge sidene av oss lå det ingen båter men masse taurask (moringstau) ut i sjøen. Så glapp ankerfestet delvis. Startet opp og vil hive løs bak, men fortøyningen i land låste seg da jeg ga på med motor for ikke å drive inn i tauherket på siden. Bryggesjefen, en dame kom ned på brygga og skrek desperat ,"GO GO" ..hun var selvfølgelig redd for brygga. Fram med kniven..og fy flate hvor sløv den var. Ved nærmest et under kom vi oss løst uten å få propellen i noe tau, og kunne puste lettet ut,.

Ja, vi har opplevd mange slike pulsøkende situasjoner hvor marginene har vært svært små.

Kjøper du eboka vår "Seil med Hydra i Middelhavet" på Digitalbok.no, kan du lese om slike "morostunder". Boka er på ca 350 sider og med en mengde fotos. Det var reklamen ;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...