Jump to content

Er dobbelt batterisystem så enkelt som dette?


Brightbull

Recommended Posts

Vurderer å sette inn et ekstra batteri med samme kapasitet i båten da jeg ofte ligger til land og benytter meg av stereo og kjøleboks i lengre perioder, og jeg ikke har stort batteri.

Det jeg har kommet fram til er at jeg kan sette inn et batteri til, så koble begge batteriene til et batterivelger, der jeg kan velge mellom å benytte meg av batteri 1, 2 eller begge to kombinert. Strømmen ut går akkurat likt som før, til motor, forbruk og så videre. Da kan jeg sette bryteren på batteri 1+2, eller 1, eller 2, for å starte, og når jeg har motoren skrudd av, velger jeg kun 1 eller 2, for å "spare" det andre batteriet. Mens jeg kjører kjører jeg på 1+2 for å lade begge batteriene.

 

Er dette noe som ville funket?

Takker for svar.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Nei, men da bruker jeg også strømmen fra begge batteriene. Da kan jeg likegodt kjøpe et nytt batteri med dobbel kapasitet. Grunnen til bryteren er jo at jeg velger da kun 1 batteri når motoren er avslått og jeg bruker strøm, slik at batteri 2 hele tiden er fulladet og motoren alltid vil starte.

Link to post
Share on other sites

Nei, men da bruker jeg også strømmen fra begge batteriene. Da kan jeg likegodt kjøpe et nytt batteri med dobbel kapasitet. Grunnen til bryteren er jo at jeg velger da kun 1 batteri når motoren er avslått og jeg bruker strøm, slik at batteri 2 hele tiden er fulladet og motoren alltid vil starte.

Riktig tenkt :clap:

Link to post
Share on other sites

Dumt spørsmål, fulgt med lite i naturfagstimene tydeligvis..., men dersom to batterier er koblet sammen, vil spenning forsatt være 12v eller forandre seg til 24v? Når batteriene altså er på 1+2

 

Er dette riktig skisse? bilde

 

 

På dette bildet får jo batteri 2 ikke noe lading fra motor.

Redigert av MorganX (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ha en gammeldags bryter når et spenningssensitivt rele gjør jobben automatisk? Du slipper også korrosjon og resulterende varmgang inni den manuelle bryteren.

 

Denne gjør en god jobb i båten min:

http://www.maritim.no/elektrisk/bep-voltsensitivt-rele-125a

 

 

Kan dette releet også brukes om man har en gammel Evinrude 60HK 89 mod som kun har likeretter og ikke noe laderelé? Tenkte å gjøre som trådstarter har beskrevet i tegningen sin da jeg har 2 syrebatterier med ulik ampèr styrke men bare at jeg dropper å ha bryteren i stilling 1+2 samtidig. Da burde jeg vel ungå for mye krøll...

 

Uff ikke lett dette her med likestrøm og batterier. Kan noe da jeg er utdannet elektriker,men det med å blande batterityper og forskjellig ampèr styrke har jeg ikke noe greie på gitt.

Redigert av MorganX (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Kan dette releet også brukes om man har en gammel Evinrude 60HK 89 mod som kun har likeretter og ikke noe laderelé? Tenkte å gjøre som trådstarter har beskrevet i tegningen sin da jeg har 2 syrebatterier med ulik ampèr styrke men bare at jeg dropper å ha bryteren i stilling 1+2 samtidig. Da burde jeg vel unngå for mye krøll... men om jeg kan bruke ett voltsensitivtrelè fra Bep i stedet hadde jo det vært fint.

 

Uff ikke lett dette her med likestrøm og batterier. Kan noe da jeg er utdannet elektriker,men det med å blande batterityper og forskjellig ampèr styrke har jeg ikke noe greie på gitt.

 

Ingen som vet om noe om jeg kan bruke dette relèet http://www.maritim.no/elektrisk/bep-voltsensitivt-rele-125a ? Om ikke dette går så bruker jeg bare en batterivelger bryter.

Redigert av MorganX (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk, da er alt i orden og får jeg nok til det. Vil motoren tåle belastningen av et ekstra batteri å lade? 2 x 75ah batterier, motoren gir fra seg 20-25ampere.

Motoren gir fra seg 20-25A? Ifølge amperemeter da? Det er isåfall ikke en verdi å forholde seg til. Dynamoen størrelse er imidlertid rett å forholde seg til. Men uansett størrelse på dynamoen så klarer den å lade batteriene, den trenger bare lenger tid ift en større dynamo ;)

Om 20-25A er målt ladestrøm med 1 batteri har du rikelig til å lade med, bare å hive inne batterier ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...