Jump to content

Mercruiser 5.0 mpi sviver ikke.... Trenger erfaringer/råd


Stian-ak

Recommended Posts

Har denne sesongen hatt en lei tendens til at det kun klikker i starteren når båten har stått sånn 14dagers tid eller mere. Det har blitt værre og værre og nå starter den ikke, bare klikk når en vrir på nøkkelen.

 

Jeg har hatt latmannsarm på veiva men den sitter bjønn fast. Olja er kølsvart, ikke grå..., ikke noe tegn til at det har vært vann i sylindere ellers. Jeg parkerte den for rundt to uker siden og båten går perfekt når den først får start, og alt fungerer når den ikke får stå i noen dager eller mere... Hva kan dette være? Kan jeg ha en teori om at starteren har kilt seg fast i tannkransen og at det er derfor det sitter helt fast ?

 

Tidligere har det vært slik at hvis jeg står å holder på og prøver å starte (klikk-klikk-klikk) over lengre tid så kommer den plutselig, og alt virker bra. Men denne gangen skal jeg finne feilen imens den står!

 

Håper på svar

Redigert av Stian-ak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Start med å ta av stareren for å sjekke denne.

Dette ville jeg også gjort, dvs jeg ville bare løsnet den. Hvis dette er et utslitt start tannhjul som har kommet i klem mot en utslitt startkrans, så burde det holde.

 

Men du skriver at du bare får et klikk når du vrir om starteren. Det er høres ut ikke ut som starteren virkelig slår inn og forsøker å dreie motoren.

 

Forslag:

- hold på starteren mens du vrir om nøkkelen. Kjenner du noe?

- sveiv motoren mot klokka

- Bruk et tang amperemeter på strømkabelen, får starteren strøm skal den trekke mange hundre amp

- sjekk startrele,

Redigert av Røilen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Altså som jeg skrev innledningsvis så har jeg forsøkt å tørne motoren for hånd med en latmannsarm og motoren sitter. Det er korrekt strøm helt frem og starteren merker jeg at slår når jeg vrir på nøkkelen. Jeg mistenker at det har fått kilt seg i starter/krans slik at motoren står stam?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...