Jump to content

VP AQ-130 som mister turtall og ikke oppnår topp turtall


Stig Å.

Recommended Posts

Motoren i den nye båten kommer ikke opp i topp turtall. Kommer opp i 4000-4500 rpm men det varer bare 1-2 min så mister den turtallet uten at jeg rører gassen. Det er satt på Biltema coil og var vist snakk om at fordeleren ikke er VP heller. kan dette være feilen? Skal skifte coil og bensinfilter ivertfall men er ikke så god på denne med fordelere.

 

Kjører foresten på 95 blyfri og tilsetter blytilsettning siden det ikke er mulig og oppdrive 98 oktan her i Fredrikstad

 

Håper noen kan gi meg et svar så jeg slipper og daffe rundt på 2000-3000 rpm med en båt som skal kalare det dobbelte :)

Redigert av Stig A. Å. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med mekanisk pumpe må man kjøre startmotoren en stund før pumpen får pumpen kommer i gang og begynner å pumpe bensin. Det skal normalt ikke være nødvendig med noen pumpe på slangen slik som på påhengsmotorer. Sjekk at ikke bensinslangen ligger i klem eller er blokkert på noe vis.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel en membranpumpe. Hvis den er dårlig vil det bli dårlig sug (vanskelig å få bensin fram fra tank)og den leverer ikke nok opp til forgasser.(tomt for bensin i flottørkamre ved høyere turtall) Da vil tutallet gå ned og båten går dårligere. For mye luft i forhold til bensin.

Link to post
Share on other sites

Er litt vanskelig og ta ut noe fra den tanken da den er helsveist og måleren er festa me sika eller noe. Men skal teste med slange i en liten kanne i morgen for og teste.

 

MEN jeg prøvde og starte den med startgass i dag uten hell. Den burde vel nesten ha starta litt da?

Link to post
Share on other sites

It`s alive :D

 

Fikk start på den i dag etter at jeg testa med en dunk bensin og da starta den. Fant feilen.... Litt flaut og skrive det men slangebiten mellom filter og pumpe var helt tett :p Har ikke fått hatt en test tur for og teste om turtaller er som det skal enda men lot den stå og svive på tomgang i 10 min før jeg ruset den opp til 5000 rpm noe den ikkje klarte før så ser ut til at det også er i orden nå :)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei

 

Jeg har nesten samme problem som deg, men har sjekket alt av slanger og rensket tank. Hadde nettopp tenkt å starte en ny tråd men siden mitt og ditt problem ant. er beslektet så viderefører jeg like godt denne tr¨åden.

 

Har en AQ130 (B20) som ruser seg helt fint på tommgang og går som ei bestefarsklokke. Men straks jeg kobler inn drevet (VP270) så er høyeste turtall rundt 2000-2500. Slik har det ikke vert før. Det er en håndpumpe på AQ130 og når jeg skrudde av slangen til forgasser og pumpet ett - to trykk på pumpa så stod bensinspruten med godt trykk ut av slangen.

 

På tomgang så går den altså fint, kan godt holde 4500 rpm over lengre tid uten at det gjør noe, Men altså ikke med drev tilkoplet. Har kjørt med samme propell og drev i alle år så det er ikke problemet at belastningen er for stor. Drev er forøvrigt også hatt service og forgassere rensket før dette intraff og båten gikk fint etter det. Det er altså først nå i det siste at problemet har oppstått.

 

Gode råd mottas med takk

Redigert av zainka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen ulyder eller klakkelyder hos meg, Motoren starter veldig lett og ikke mer viberasjon enn man kan forvente. Kan legge ett kronestykke oppå uten at det faller ned. Den kreve at jeg gir litt ekstra turatll når den er kald men straks den har fått litt varme i seg så er tomgangs turtall ett sted mellom 1000 og 800 rpm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...