Jump to content

Gammel glassfiberbåt, risikabelt?


Morten A

Recommended Posts

Vurderer en 42 fot glassfiberbåt fra 1968, men har hørt diverse om glassfiber fra den tiden. Noen påstår at en så gammel båt kan være ganske "sprø" og at det er fare for at den rett og slett kan gå i oppløsning/knuse f.eks i hardt vær. Båten virker ellers veldig bra der alt oppi av el anlegg, rør/gjennomføringer, interiør og motorer er byttet ut i tidsrommet 2008-2010. Den var Ce godkjent i 2010. Vet ikke helt hva en slik godkjenning omfatter? Noen som vet noe sikkert om gammel glassfiber, ev hvor man kan hendvence seg for å få svar?

Link to post
Share on other sites

merke?

 

kan ikke si jeg har hørt så mange skrekkhistorier om båter fra den æraen der som havarerer pga at materialet går i oppløsning....?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Merket er Owens Concord, amerikansk. At båten går i oppløsning var kanskje satt litt på spissen men at konstruksjonen blir svekket betydelig er vel mer rett å si. Tenker og på konstruksjon rundt motorfester fortøyningspunkt, ankerfester osv.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Jeg kjenner ikke akkurat denne båt typen men etter å ha jobbet i brangsjen i 31 år er det ingenting etter min mening som tyder på at gamle plastskrog er mer sprø enn nyere, snarere tvert i mot. :smiley:

Det som er min erfaring er at disse gamle skrogene er vesentlig tykkere i støpen og derfor høyere vekt.

Amerikanske båter av denne størelsen og årsklassen er ikke helt uvanelig å se til salgs eller på fjorden og det er jo en god indikkasjon ! :yesnod:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Noe av problemet var visst at polyesteren aldri sluttet å herde og det var dette som gjorde glassfiberen sprø/porøs. Snakket med eier av båten og bunnen var slipt ned og der var ikke antydning til pest eller andre uhumskheter. Har prøvd å finne problemstillingen på nettet men der er det fint lite å hente. Men det er vel som du sier en god indikasjon at det flyter endel av disse gamle båtene enda!

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Knude, og har aldri hørt noe om at gamle glassfiberbåter er utsatt for noe slikt.

 

I 1968 var man ikke helt klar over hvor mye laminat som var nødvendig, og det vanlige var å støpe så tykt at man var sikker.

 

Jeg har boret i mange nye og gamle båter, og jeg ville vært betydelig mer bekymret for en ny båt hvor laminatet er nærmest bare noen millimeter tykt og ikke en mikrometer mer enn det må være i henhold til databeregninger og slikt.

I gamle båter støpte man så tykt at det holdt uansett, og den eneste muligheten polyester har for å ikke slutte å herde er hvis noen har blandet feil, og selv da vil det normalt herde ferdig, det tar bare lengre tid.

 

Jeg vet ikke hvor du har hørt dette, men jeg vil påstå at det er bare tull, og det er sannsynligvis derfor du ikke finner noe om det på nett heller.

Link to post
Share on other sites

Da jeg gikk på båtbyggerlinja i Risør snakket lærerne om at polyester visstnok ikke slutter å herde skikkelig, i alle fall ikke før det har gått en tid. Blant annet av den grunn mente de på at polyester kan bli sprøere over tid i forhold til epoksy som stopper herdeprosessen raskere. Og at blant annet dette var litt av grunnen til at engelske Loyds hadde beregnet levetiden på en glassfiberbåt som kortere enn hos trebåter og stålbåter, forutsatt at vedlikeholdet var tilstrekkelig underveis (i forbindelse med sertifisering av fiskeflåten). Men gjerne dette bare var trebåtpropaganda fra entusiastenes side :lol: Det er jo fremdeles polyesterbaserte båter fra 60-tallet i omløp, så så veldig sprø kan jo ikke glassfiberen ha blitt.

Link to post
Share on other sites

Eg var med på eit prosjekt på 70-tallet, med heimebygging av plastbåt. Vi fikk dengang med ein advarsel frå plastleverandøren, at hvis vi hadde for mykje herder i blandingen var der risiko for at plasten ville overherde, og bli sprø som kavring. Med passe herder i blandingen derimot, ville herdeprosessen stoppa når herderen var oppbrukt.

Kva som stemmer, og kva som ikkje stemmer, veit eg ikkje, men eg ville sjølv ikkje vera skremt av at båten er laga på 60-tallet, dersom fabrikatet ikkje er "ukjent" eller "heimelaga". Og som her ogso er sagt, på den tida var folk meir usikre på dimensjonering, so dei fleste heller mot rikelig i so måte.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Merket er Owens Concord, amerikansk.

Den båten har vel blitt totalrestaurert de senere år av eier. Har ligget lenge til salgs over flere perioder.

Har også sett den rundt i fjorden her ved noen anledninger. Ser bra ut synes jeg. Men har som sagt bare sett den på litt avstand. Ikke vært ombord.

 

En ting jeg hadde sjekket var om det er brukt balsa som distansemateriale under vannlinjen og i så fall tilstanden på denne (fuktmåling/ prøveboring).

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg var i prat med en person som hardnakket mente at velholdte trebåter har høyere levetid enn glassfiberbåter fordi glassfiber ikke tåler UV-stråling (over vannlinja).

 

Det er en av grunnene til at man bruker gelcoat utenpå polyesteren. Gelcoat er UV bestandig og beskytter polyesteren mot nedbrytende stråling.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Når gelcoat kom fikk man en måte for å gjøre laminatet vanntett slik at det også kunne brukes i båt.

Når alle bindingene i laminatet er lenket opp påvirkes det ikke lenger av UV i nevneverdig grad. Materialet er helt stabilt.

Det som knekker en gammel båt er uvettig bruk av innlaminert treverk som stringers, akterspeil, kjernematerieale o.l.

Link to post
Share on other sites

Det som knekker en gammel båt er uvettig bruk av innlaminert treverk som stringers, akterspeil, kjernematerieale o.l.

 

... noe man kan lese om til øyet blir vått her:

http://yachtsurvey.com/structuralissues.htm

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Påtraff båten i dag i Oslo havnebasseng.

Ser utrolig flott og "ny" ut når man vet modellåret.

 

Om det ikke ligger noe skummelt under overflaten kan jeg ikke skjønne annet enn at dette må være fryktelig mye båt for pengene.

 

Grom lyd i Detroitmotorene også :-)

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...