Jump to content

Ice bredbånd - erfaringer i sommer


H-H

Recommended Posts

Har hatt gleden av å ha ICE bredbånd i båten i sommer.

Utføra reklamen så regnet jeg med å ha nett tilgang på svenske vestkysten og over til Lesø og Skagen.

Etter 16 dager er erfaringen at jeg har kommet på nett 2 dager.

Resten av tiden var det ikke kontakt.

Jeg har seilt fra havn til havn langs hovedleden: Koster- Tanumstrand ... og så videre nedover til Lesø Skagen og Fredrikshavn.

 

Same shit all over...

 

Ringte og klaget til ICE og jeg fikk beskjed om å ringe deres svenske parter... ICE hadde ikke etter sigende noe kontroll på deres kapasitet i nettet og derfor ingen ide om det fungerte eller ikke i Sverige.

Hos deres går svenske parter kjente de lite til de løftene ICE hadde gitt, men sa nettene var konsekvent overlastet hele fellesferien. Derfor ingen kontakt for ICE kunder i Sverige.

 

Jeg synes kanskje dette er litt langt unna løftene i reklamen.

Link to post
Share on other sites

I fellesferien kan man ikke forvente veldig bredt bånd i "pressområdene". Det er mange om beinet, dekningsområdet pr. celle er stort og frekvensressursene få.

 

Gjorde unna området like sør av Koster før helgen. Ingen problemer, derimot ble jeg ganske imponert over dekning og tilgang. Terreng ga god skjerming både mot fastlandet og mot Syd-Koster, og hastigheten var som forventet, dvs. adekvat - men ikke til å sammenligne med fiberen i heimen.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

...så sammenligner du også epler og meloner, da. Klart at Telenor/Netcom i de fleste tilfeller vil gi høyere hastighet. Forutsatt at de har dekning. Og at du er tilfreds med deres roaming-priser.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

De vi reiste sammen med på ferie i år, har hatt ICE for siste sesongen nå. Om man i det hele tatt kom seg på nett, minnet hastiheten om 28,8 modem om man var heldig. Dekningen var alltid bra, men null kapasitet.

 

Selv bruker jeg 4G router i båten og har datatvilling på telefonabonnementet. 6GB i mnd.

I Sverige og danmark får man kjøpt kontant data sim. Tre.se f.eks 50 gb/ 30 dager for 299,- og 100 gb for 399,-

Har hatt så godt som full fres hele tiden de stedene vi har vært. Sett filmer og brukt det vi har greid, mens de med ice knapt har fått med seg fotballoppdateringer i tekstform.

De me ICE ga opp til slutt og skrudde på roaming. De blåste mer penger på noen dager enn jeg betalte for 50 GB på tross av sparebluss

 

I grisgrendt strøk utenfom ferietiden kan nok ICE ha noe for seg.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

I grisgrendt strøk utenfom ferietiden kan nok ICE ha noe for seg.

Det stemmer det Sap_2000. Jeg bor slik til at jeg må bruke en eller annen form for mobilt bredbånd. Telenor og Netcom har ustabil dekning her, det går nogenlunde greit å snakke i telefon. Men datatrafikk er helt håpløs. Derfor bruker jeg ICE hele året. Men når alle turistene kommer så kan jeg bare glemme å gjøre noe som hels på nett etter klokken 09.00. Så hele juli og alle helger fra påske til ut i september er nettet mitt nede. Det er nett på natten fra 02. Tiden. Men jeg må jo sove litt også:-))

Link to post
Share on other sites

Her på Sørlandet ga jeg opp Ice ganske raskt i år (har brukt det her siste 6/7 årene og fungert greit) og bruker 3g fra Onecall, fungerer meget bra, og blir også billigere enn ukesabb. fra Ice til 175 per uke.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Poenget med ICE er ikke hastigheten, men dekningen. Har både ICE R90 og 4G fra Telenor i båten. Ved land er (nesten) alltid 4G overlegent. Poenget er at ute på sjøen er ofte ICE det eneste som har dekning. Bruker det da ikke til strømming, men lesing av vær/sjø-data etc.

Link to post
Share on other sites

Her på Sørlandet....

Så vidt jeg har registrert av Mouche's tidligere innlegg så har han base i Kragerø, Telemark. I min geografitime lærte vi at Sørlandet strekker seg fra Lillesand til Risør!

Ved bruk av Ice i uthavn, på Sørlandet ( ovennevnte definisjon)så er min erfaring at Ice gir jevnt god dekning. Jentungen på 12 greide å streame 14GB på en god uke. Går i film og Tv serier. Jeg har og telenor, og deres nett vil greie tilsvarende prestasjon og vel så det, men da er en avhengig av å få rett plass ved brygga!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Det skal bli spennende hvordan det går neste år når ICE får 4G på 450MHz nettet sitt. Noen som vet noe om de bygger om basestasjonene til 4G i Sverige også?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har registrert av Mouche's tidligere innlegg så har han base i Kragerø, Telemark. I min geografitime lærte vi at Sørlandet strekker seg fra Lillesand til Risør!

 

 

Tidligere innlegg i så måte er nok noen år gamle nå for basen er flyttet til Lillesand hvilket jeg tør hevde i aller høyeste grad er på Sørlandet. Noterer ellers at du mener Vest-Agder ikke er en del av Sørlandet og at NRK Sørlandet som holder til i Kristiansand ikke vet hvor de er? Oppfinneren av navnet, Wilhelm Krag mente vel at sågar Setesdal var/er en del av Sørlandet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kragerø er neppe sørlandet, kanskje greit å minne om denne :giggle:https://lokalhistoriewiki.no/index.php/S%C3%B8rlandet For de av oss som har førerkort er det vel noe som heter Sørlandsporten, husker jeg ikke feil er vel Risør grensen :wink:

 

Bruker Netcom som mobil bredbånd og har vel omtrent hastighet på 4g over 12 uansett langs sørlandskysten. Ved longside der noen bruker Ice har de ofte god dekning men usedvanlig latterlig nedstrøm.

 

Problemet er nok for få master med for dårlig kapasitet men midtfjords er det vel kun Ice som har dekning. Jeg tror nok de må sette ned prisene, Ice er faktisk blitt dyrere enn Telenor dersom en setter hastighet og nedlasting grense i fokus.

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

I Sverige og danmark får man kjøpt kontant data sim. Tre.se f.eks 50 gb/ 30 dager for 299,- og 100 gb for 399,-

Har hatt så godt som full fres hele tiden de stedene vi har vært.

Hvor kjøper du disse data-sim'ene?

 

Skal til Sverige neste uke med 2 barn og da er det fint med litt nettilgang... Er det bare å stappe simkortet i min 4G router (type liten fra Telenor)?

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor kjøper du disse data-sim'ene?

Skal til Sverige neste uke med 2 barn og da er det fint med litt nettilgang... Er det bare å stappe simkortet i min 4G router (type liten fra Telenor)?

Kk

Kjøpte på Audio Video i Strømstad. Ved siden av ICA rett ved der Kosterfergene går fra.

 

Ang instillinger og div info kan du se i denne tråden :-) https://baatplassen.no/i/topic/111434-mobilt-bredbaand-i-sverige-faar-man-kjoept-kontantkort/?p=1619410

 

Innstillingene her: https://baatplassen.no/i/topic/111434-mobilt-bredbaand-i-sverige-faar-man-kjoept-kontantkort/?p=1626443

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Om 4G routeren er levert av Telenor kan den være operatørlåst. Kan være greit å sjekke på forhånd.

Helt klart lurt å sjekke.

Jeg kjøpte min uten binding men telenor hadde "glemt" låsen og var uvillige til å informere om APN instillinger etc for å få den til å funke med utenlandsk sim.

 

Nå som innstillingene er kjent er det plankekjøring :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...