Jump to content

Breidde på båthengar i høve til båten?


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Eg har kjøpt ein PolarCirkel m. 50 hk.

Frå før har eg ein Tysse 6004B- tilhengar.

Maks nyttelast 600 kg. Utan brems.

Båt og motor er ca. 600 kg til saman.

Dvs. på grensa når det gjeld vekt.

 

Båten er 205 cm brei, og hengaren 162 cm.

Spørsmålet er om båten er for brei for hengaren?

(Eg har ikkje tenkt meg på lange turar med båten på hengar.)

 

Eg er takksam for synspunkt.

 

 

Ask

 

Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest et eller annet sted på nettsidene til Statens Vegvesen at lasten (båten) ikke kan stikke ut mer enn 25 cm på hver side. Personlig så ville jeg hatt en bredere henger - i omtrent samme bredde som båten - på grunn av stabiliteten.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Endring i kjøretøyforskriften fra 01.01.2014:

 

§3-4, 1.b:

Transport av båt med bredde inntil 2,55 meter tillates selv om båten stikker mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider.

Avstanden fra baklysets ytterkant til båtens ytterste kant skal ikke overstige 40 cm. Det samme gjelder reflekser bak på tilhengeren.

 

 

 

Så om båthengeren har en bredde på 160 cm på refleksen/baklyset, kan båten ha en bredde på 240 cm.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

 

Eg har kjøpt ein PolarCirkel m. 50 hk.

Frå før har eg ein Tysse 6004B- tilhengar.

Maks nyttelast 600 kg. Utan brems.

Båt og motor er ca. 600 kg til saman.

 

Båten er 205 cm brei, og hengaren 162 cm.

Spørsmålet er om båten er for brei for hengaren?

(Eg har ikkje tenkt meg på lange turar med båten på hengar.)

 

Om du har tenkt deg på langtur eller ikke, så må det være godkjent henger til båtens størrelse/vekt.

 

På hjemmesidene til Polarcirkel finner jeg at den letteste båten i programmet er en Polarcirkel Sport 560. Denne har egenvekt på 650 kg, og allerede nå har du for liten henger. Så kommer motoren i tillegg + det du måtte ha i drivstofftanken + diverse utstyr som du har liggende (sikret så klart) i båten.

 

Du må med andre ord skaffe deg en større henger med høyere vektkapasitet,- ca 1000 kg, og de er vanligvis også bredere.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Litt synsing fra denne kanten. Jeg har ikke mye erfaring med å trekke båt på henger, men flyttet nylig en båt fra Arendal til Jelsa i Ryfylket på en lik henger som din. Denne

 

bilde

 

 

Båten er 520 kg inkl motor og 195 cm bred, mao litt mindre enn din. Med båten godt stroppet så var dette stabilt som bare det selv om også jeg lå opp mot maksvekta. Dette da jeg hadde en del utstyr oppi båten. Bredden hadde jeg ikke bekymret meg for. Det som er vesentlig for stabiliteten er tyngdepunktet COG, dvs hvor høyt dette er. Ville heller transportert en lav og bred båt enn en smal og høy :wink:

 

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Huske å ikke ha for mye vekt på kula. Da blir den ustabil.. Du skal klare å løfte den av kula uten å bruke nesehjulet. Det er hvertfall min "gyllene regel".

 

Videre må du stroppene godt. Minimum en solid stropp bak og tau/ vinsj foran, men helst stropper hele veien rundt. På min nåværende båt har jeg en stropp i hvert hjørne, altså 4 stropper. Men så er det en totalvekt på 1800 kilo også.

 

Jeg har kjørt mye med båt og henger og det er ingen problem så lenge man har bra bil og riktig vektfordeling.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg tar heller ikke sjangsen på å ha motren nede, lav henger og mye fartshumber omring, litt kjedelig om styrefinna var 20 - 30mm kortere når du er fremme. Bruker transportstøtte og motoren i øvre posisjon.

Om du drar båten mye på henger så er ekstra transport støtte å få kjøpt (eller lage selv) for å avlaste transom.

 

Dette er metoden Mercury oppgir:

 

 

 

bilde

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...