Ask Startet 28.Juli.2014 Del på Facebook Startet 28.Juli.2014 Hei Eg har kjøpt ein PolarCirkel m. 50 hk. Frå før har eg ein Tysse 6004B- tilhengar. Maks nyttelast 600 kg. Utan brems. Båt og motor er ca. 600 kg til saman. Dvs. på grensa når det gjeld vekt. Båten er 205 cm brei, og hengaren 162 cm. Spørsmålet er om båten er for brei for hengaren? (Eg har ikkje tenkt meg på lange turar med båten på hengar.) Eg er takksam for synspunkt. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Mener å ha lest et eller annet sted på nettsidene til Statens Vegvesen at lasten (båten) ikke kan stikke ut mer enn 25 cm på hver side. Personlig så ville jeg hatt en bredere henger - i omtrent samme bredde som båten - på grunn av stabiliteten. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Hvis båten ligger stødig er ikke dette noe problem. Det finnes ikke lenger noen regel som sier at båten ikke kan være breiere en hengeren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Det finnes ikke lenger noen regel som sier at båten ikke kan være breiere en hengeren.Seriøst?Når forsvant den? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Endring i kjøretøyforskriften fra 01.01.2014: §3-4, 1.b: Transport av båt med bredde inntil 2,55 meter tillates selv om båten stikker mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider. Avstanden fra baklysets ytterkant til båtens ytterste kant skal ikke overstige 40 cm. Det samme gjelder reflekser bak på tilhengeren. Så om båthengeren har en bredde på 160 cm på refleksen/baklyset, kan båten ha en bredde på 240 cm. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Jøss, det hadde jeg ikke fått med meg. Gledelig, men kanskje litt dum endring med tanke på sikkerhet i mørket. Uansett blir jo båttransport enklere. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Hei Takk for gode svar. Svært nyttig å kjenna til reglane om lys etc. Eg tenkte meir på stabiliteten og veltefaren. Einkvan som har tankar om det? Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Eg har kjøpt ein PolarCirkel m. 50 hk. Frå før har eg ein Tysse 6004B- tilhengar. Maks nyttelast 600 kg. Utan brems. Båt og motor er ca. 600 kg til saman. Båten er 205 cm brei, og hengaren 162 cm. Spørsmålet er om båten er for brei for hengaren? (Eg har ikkje tenkt meg på lange turar med båten på hengar.) Om du har tenkt deg på langtur eller ikke, så må det være godkjent henger til båtens størrelse/vekt. På hjemmesidene til Polarcirkel finner jeg at den letteste båten i programmet er en Polarcirkel Sport 560. Denne har egenvekt på 650 kg, og allerede nå har du for liten henger. Så kommer motoren i tillegg + det du måtte ha i drivstofftanken + diverse utstyr som du har liggende (sikret så klart) i båten. Du må med andre ord skaffe deg en større henger med høyere vektkapasitet,- ca 1000 kg, og de er vanligvis også bredere. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Takk til Wallas Service. Modellen eg har har gått ut av produksjon. På tlf. opplyste PolarCirkel at den veg ca. 450-500 kg. Motoren veg ca. 110 kg. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 (redigert) Litt synsing fra denne kanten. Jeg har ikke mye erfaring med å trekke båt på henger, men flyttet nylig en båt fra Arendal til Jelsa i Ryfylket på en lik henger som din. Denne Båten er 520 kg inkl motor og 195 cm bred, mao litt mindre enn din. Med båten godt stroppet så var dette stabilt som bare det selv om også jeg lå opp mot maksvekta. Dette da jeg hadde en del utstyr oppi båten. Bredden hadde jeg ikke bekymret meg for. Det som er vesentlig for stabiliteten er tyngdepunktet COG, dvs hvor høyt dette er. Ville heller transportert en lav og bred båt enn en smal og høy Redigert 29.Juli.2014 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Huske å ikke ha for mye vekt på kula. Da blir den ustabil.. Du skal klare å løfte den av kula uten å bruke nesehjulet. Det er hvertfall min "gyllene regel". Videre må du stroppene godt. Minimum en solid stropp bak og tau/ vinsj foran, men helst stropper hele veien rundt. På min nåværende båt har jeg en stropp i hvert hjørne, altså 4 stropper. Men så er det en totalvekt på 1800 kilo også. Jeg har kjørt mye med båt og henger og det er ingen problem så lenge man har bra bil og riktig vektfordeling. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Tulling16' Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Bruker dere å ha motoren opptiltet under transport? Jeg tilter motoren alltid ned. Synes det ser mer riktig ut, men hva er egentlig riktig? :-) Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Ned om den ikke er for lav. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Bruker dere å ha motoren opptiltet under transport? Jeg tilter motoren alltid ned. Synes det ser mer riktig ut, men hva er egentlig riktig? :-) Flere motorer har transportstøtte... Bruk isåfall denne :-) se i manualen Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Etter å ha opplevd at hjulet datt av på en henger er jeg glad vi hadde motoren oppe :) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Jeg tar heller ikke sjangsen på å ha motren nede, lav henger og mye fartshumber omring, litt kjedelig om styrefinna var 20 - 30mm kortere når du er fremme. Bruker transportstøtte og motoren i øvre posisjon. Om du drar båten mye på henger så er ekstra transport støtte å få kjøpt (eller lage selv) for å avlaste transom. Dette er metoden Mercury oppgir: Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.