Jump to content

Bo i båt Oslofjorden, båtplass og type båt


MamaBear

Recommended Posts

Hei!

 

Nytt medlem her! :seeya:

 

Bor i Mysen med sambo, vi er i 40-årene, og har til sammen 3 større barn.

 

Vi synes det er altfor langt til sjøen her, og dessuten er det lang vei til Oslo/Asker hvor sambo etter hvert skal jobbe. Har diskutert veldig i noen uker, om vi skal kjøpe en større båt og bo i den. Men vi er avhengig av båtplass med noenlunde grei kommunikasjon til Mysen, på grunn av barn som går på skole der, og må dit daglig annenhver uke. Geografisk er det min. 45 min. til sjøen fra Mysen, enten man kjører til Skjeberg i sør, eller Son, Drøbak, Bunnefjorden og en snau time til Oslo. Jeg har lett og lett på nettet, men ikke klart å finne andre steder enn Herbern og Kongen i Oslo, hvor man kan bo fast i båt hele året, og så Hvile Havn i Asker. Son har jeg skjønt at man neppe får båtplass overhodet, og ellers ikke klart å finne ut om man kan bo i båten på alle de andre stedene. Noen som vet om flere steder?

 

Og så trenger jeg tips til type båt. Sambo vil gjerne ha cabincruiser med to gode motorer, helst Volvo, men ikke altfor store, for da koster det vel en halv formue å ta en tur fra Oslo til f.eks. Koster og tilbake? For ikke å snakke om sommerferie til Danmark for eksempel? Er kanskje bare med seilbåt det er realistisk om man ikke er millionær? Men aller viktigst er at vi må ha nok plass om bord til å trives i det daglige. Vi vil annenhver uke ha ett barn boende om bord, den andre uka er vi bare to voksne, men annenhver helg har vi ett barn til. Selvsagt en gutt og en jente, som neppe etter hvert er glade for å dele kabin... Og så er det eldstebarnet som ikke har så mye tid til oss, men kanskje vil stikke innom med kjæreste på slep av og til. Derfor er det nok mest aktuelt med 3 kabiner. Og jeg er oppgitt over at det ikke er søkemuligheter på antall kabiner på Finn, jeg har brukt timer på timer, og innimellom finner jeg en og annen cabincruiser med 3 kabiner i aktuell størrelse - 40-50 fot, tenker jeg.

 

Vi vil gjerne ha en båt som er noen år gammel, men ikke for mange år. 90-tallet begynner å bli litt kjipt, særlig første halvdel... Og helst skal den heller ikke koste over 2,5 mill. :saint:

 

Tips til gode båtmodeller å følge med etter på Finn, tas imot med takk!

 

Hm - nå sier sambo her at han liker å seile også, så seilbåt kan også være aktuelt. Men jeg har ingen erfaring med å seile - helt grønn der.... Noen som vet om et lurt sted hvor man kan leie seg plass på seiltur for noen dager, for å kjenne litt på det? Jeg ser på Finn at man kan få flere lugarer og mer plass for pengene i seilbåt, antakelig fordi man slipper å betale for to digre, dyre motorer?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svarene jeg har fått hittil - vil gjerne ha flere! :clap::yesnod:

 

Nydelig båt du linket til, kriflo! Men nå har jeg lest på symicasa.com til øyet har blitt stort og vått i kveld, og ser at jeg på en eller annen måte må få meg en seiltur snart, og få prøvd! Min seilerfaring begrenser seg til turer i liten jolle på Tomm Murstads seilskole da vi var på leirskole i 8. klasse, og det fristet IKKE, overhodet IKKE til å forsøke igjen.... Det var 11 grader i vannet, og vi ble kliss våte, og jeg synes ikke vi fikk gode instruksjoner om hva vi skulle gjøre da vi satt fast i store bølger med nesa mot vinden og det ikke hjalp og legge over roret alt vi kunne. Vel, 30 år har gått, og jeg har ikke vært nevneverdig mye i båt siden dess, bortsett fra en sommersesong med en liten trebåt i Moss for typ 20 år siden. Men husker fra min barndom da jeg fikk være med naboene ut i båt av og til, med overnatting i traktene rundt Son, og over til Horten, at det var deilig! :yesnod: Det var cabincruiser. Så jeg har faktisk aldri satt mine bein i en større seilbåt, så vidt jeg kan erindre.

 

Har sendt forespørsel om medlemskap i den FB-gruppen, Sun Flyer! Takk for det!

 

Oksenøya Marina ser flott ut. Er det lov å bo der hele året da, tro? Ser i ordensreglene at det "kun er lov å parkere båten" på båtplassen. Står ikke egentlig om det kan være folk om bord hver natt mens den er parkert. :saint: Men egentlig skulle man jo tro at det er fint at det bor en del folk i båtene rundtomkring, så blir det vel mindre innbrudd og slikt? Men vil vel mange steder være begrensninger i forhold til strøm, vann og septik dersom det blir mange som vil bo på båt....

 

Nei, nå tar jeg kvelden! I morgen må jeg prøve å jobbe litt mens jeg er på jobb, istedenfor å ta ut enda en feriedag fordi jeg ser på båter hele dagen på nettet - hehe!

Link to post
Share on other sites

Leangbukten Marina driver på med å bygge klubbhus med dusj og vaskemuligheter, så det kan jo muligens være en mulighet, de har både sommer og vinterplasser. Tror klubbhuset skal være ferdig neste sommer. Vet ikke om de har noen policy på helårsboende, men om de godtar det er det en av de billigste havnene i asker.

Link to post
Share on other sites

Seilbåt, ja! :-)

 

Jeg har båtplass for "gamlebåten" på Kambo - der er det vaskemaskin og dusj, står ingenting i kontrakten om at man ikke kan bo i båten så vidt jeg kan se. Båten var bebodd store deler av sommeren i fjor, uten at det var noen reaksjoner på dét. Nærhet til togstasjon er et ubetinget pluss IMHO. Menja, isen kan komme tidlig og gå sent på Kambo, og det er svært begrenset med muligheter for å ligge vinterstid i sjøen der. Dessuten tar de ikke i mot store båter, og med deres krav til komfort trenger dere vel en stor båt. Septiken må jo også tømmes, det er ikke helt trivielt fra Kambo (det er Son, med kodelås - eller midtfjords).

 

Nå har vi plass på Nesoddtangen (Oksval). Det er ille å komme til og fra med bil, men man kommer seg greit frem med sykkel+kollektiver. Ekspressferge til Lysaker (og dermed tognettet) i rushtrafikken. Boblehavn, septiksug ... men enn så lenge, ingen vaskemaskin i båthavna. Det kommer kanskje etterhvert. Tror det er en del folk som bor i båtene vinterstid, så vidt jeg kan se er det ingenting i kontrakten som forbyr slik bruk av båt. Vi har snakket litt om å flytte til båten, men enn så lenge blir det med snakk - er jo litt problematisk med skole og barnehage for de yngste.

Link to post
Share on other sites

Nå har vi plass på Nesoddtangen (Oksval). Det er ille å komme til og fra med bil, men man kommer seg greit frem med sykkel+kollektiver. Ekspressferge til Lysaker (og dermed tognettet) i rushtrafikken. Boblehavn, septiksug ... men enn så lenge, ingen vaskemaskin i båthavna. Det kommer kanskje etterhvert. Tror det er en del folk som bor i båtene vinterstid, så vidt jeg kan se er det ingenting i kontrakten som forbyr slik bruk av båt. Vi har snakket litt om å flytte til båten, men enn så lenge blir det med snakk - er jo litt problematisk med skole og barnehage for de yngste.

Brukte jo båten min hyppig i vinterhalvåret på Oksval, og så flere båter som lå der hvor det helt tydelig bodde folk i, så det er nok mulig. En av disse ser jeg nå ligger på Aker Brygge.

Link to post
Share on other sites

Jeg leker også med tanken på å bo i båt, men for min del blir det helt sikkert ikke seilbåt, sånn er det bare...

Du burde prøve :-) Det er langt flere konvertitter fra motorbåt til seilbåt enn vice versa så vidt jeg kan se. :-)

 

Men jeg må nok vente til ungene er flydd ut av redet, da blir det en litt større båt enn Nidelven jeg har i dag...

For min del ble det motsatt - måtte få plass til alle ungene ;-) Skjønner ikke helt de som går opp i båtstørrelse først når de er pensjonister - men det har vel noe med økonomi å gjøre, kan jeg tenke meg.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg bodd i båt tror jeg ikke jeg ville valgt seilbåt. Det blir å bo i en u-båt med den utsikten det gir og skal du ut av skroget er det bare å finne frem snøskuffa på vinteren.

Katamaran blir selvfølgelig annerledes, men jeg ville sett etter en Trawler av Europa-typen med god utsikt alle veier samt den beskyttelsen et overbygget akterdekk gir.

Alternativt en tradisjonell flybridge-cruiser alà Princess/Fairlane med stor vekt på volumet på akterdekket.

 

Dette er i hvert fall mine tanker om jeg skulle flyttet på vannet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg bodd i seilbåt, så hadde det blitt en eller annen form for katamaran eller en motorseiler slik som f.eks Nauticat 38. Ellers så tror jeg at jeg ville fokusert mest på å finne en passende trawler, eventuellt en hollandsk stålbåt eller noe lignende.

En stor cabincruiser er jo heller ikke å forakte, men med dobbelt så mange motorer som de fleste stålbåter og trawlere så koster det jo litt mer å vedlikeholde og å bruke båten. Særlig om man ikke klarer å stå imot fristelsen til å gi gass. :giggle:

Som VannTro sier, så blir "vanlig" seilbåt litt for mye ubåt og nok litt for mye følelsen av "kjellerleilighet". Men det er jo selvsagt bare min egen sære smak :smiley: Det kan godt hende at en vanlig seilbåt vil passe dere utmerket.

Jeg vil foreslå at dere får prøvd litt forskjellige båter over en uke eller ei helg så dere selv kan finne ut hva dere liker best. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Her er ett par eksempler på Nauticat motorseilere: Nauticat 52 (1990) Nauticat 42 (2001) Nauticat 331 (1999)

Hvis to master blir litt i overkant så har Nauticat også det de kaller for pilotehouse seilbåter: en mer vanlig seilbåt, men med styrehus.

Disse har også (slik jeg har forstått det) skrog som ligner mer på "vanlige" seilbåter enn på motorbåter og skal dermed (hvistnok) seile mer opp mot en vanlig seilbåt enn som en motorseiler (som jo selvsagt er og blir ett kompromiss). Nauticat 321 (2012) er ett fint eksempel på denne arten. :smiley:

Som ihuga motorbåtentusiast, så må jeg ærlig innrømme at jeg synes disse motorseilerene er råflotte båter og kunne godt tenkt meg å få tak i en en gang i fremtiden. :thumbsup:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Fordelen med seilbåt som bobåt er etter min mening at man får privatliv på en helt annen måte enn i en båt med vinduer hvor hele verden kan se inn. Bedre isolert er det gjerne også, samt mer plass for hver krone man legger i båt. En stor fordel med lukket motorbåt (evt katamaran) er at man slipper nedgangsluker og bratt trapp hver gang man skal inn og ut av båten. Det lure er kanskje å velge en båt som også tilfredsstiller det bruksområdet man ønsker ut over det å bare skulle bo der.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Fordelen med seilbåt som bobåt er etter min mening at man får privatliv på en helt annen måte enn i en båt med vinduer hvor hele verden kan se inn.

 

Dette er jo selvsagt ett godt poeng, men innsyn kan man vel alltids begrense/fjærne helt og holdent med gardiner?

Særlig om man ligger longside ved en brygge uten noen på yttersiden så må det vel være supert å kunne sperre innsyn på bryggesiden med gardiner/persienner/rullegardiner og samtidig ha en fantastisk utsikt i andre retningen? :smiley:

 

Det lure er kanskje å velge en båt som også tilfredsstiller det bruksområdet man ønsker ut over det å bare skulle bo der.

 

Helt enig! :thumbsup:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil i mitt sinn i hvert fall. En annen ting jeg ville prioritert er mest mulig på en flate og stå-høyde under taket i alle rom. Å klatre i trapper i alle retninger gir ingen komfort og denne båten har vel først og fremst en misjon, mest mulig bo-komfort.

 

Når det gjelder disse punktene vil vel kanskje en tradisjonell seilbåt også oppfylle kravene bra så lenge man skal oppholde seg under dekk.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Vel, smaken er vel som baken! Sambo har nok veldig lyst på stor, sexy motorbåt også, men vi ser jo at vi får langt mer for pengene ved å velge seilbåt. Dessuten liker han å seile også, og da kan vi faktisk komme langt av sted på ferier med båten uten å bruke 20-30.000 bare på drivstoff. :eek: Vi vil veldig gjerne ha en båt vi kan bruke også, ikke bare til å bo på. Helst ut med båt i alle helger hvor været er bra nok, og i ferier.

 

Nå har vi i det minste vært og sett på en seilbåt, så jeg vet hvor stor en 40-foter er. Det er ikke så lett å bare få et inntrykk av det gjennom bilder på Finn, og folk er ofte ikke særlig flinke til å ta bilder av det de skal selge.... :worry: Den var ganske ny, pris ca. 1,3 mill. Får masse for pengene, den var meget godt tatt vare på - selv om de hadde brukt den til langseilas i månedsvis, med barn.

 

Men, nå er ikke datteren min like begeistret over tanken på å bo på båt annenhver uke, og i tillegg få lang vei til skolen. Vi bor jo langt unna sjøen, sånn er det bare... Så vi har begynt å tenke mer i retning ha båt som sambo og jeg bor på annenhver uke alene, og så får vi besøk av barna i helger. Beholder boligen og jeg og datteren er der annenhver uke. Tror vi. Da trenger vi ikke nødvendigvis så stor båt, og har begynt å kikke også på 32-34-fotere. Må da gå ned i pris også, når huset skal beholdes, og bør ligge rundt 500-600.000. Men det får man også OK seilbåter for, som ikke er eldre enn sånn 2005, ser det ut for. :smiley:

 

For øvrig syntes jeg form og fasong på seilbåt med tanke på å ha den som bobåt, fungerer helt fint for meg. Jeg liker "huler". Regner også med at store deler av året sitter man oppe og spiser og slikt, med kalesjen på, og den har jo gjerne store vinduer? Om vinteren liker jeg å krølle meg sammen i sofaen eller senga under et teppe, og det er jo mørkt likevel, bare lyst mens jeg er på jobb. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...