Jump to content

Båthenger fra USA - bruke som opplagshenger.


vting

Recommended Posts

Jeg har handlet en tahoe 21 fot og fikk med en digg tahoe henger.

 

Problemet ettersom jeg skjønner er at denne kommer det aldri skilter på. (Er ett annet bremsesystem på disse)

Ikke kan jeg kjøre med prøveskilter heller.

 

Kan jeg kjøre en viss hastighet, og bruke den som opplagshenger?

Noen som vet reglene der?

Link to post
Share on other sites

Tror du får problemer uannsett hastighet, om du kjører på offentlig veg. På privat veg, tror eg du kan bruke det meste, men vil kunne få problemer med forsikringa, om noe skjer.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Amerikanske hengere har hydrauliskbremsesystem, dette er ikke godkjent i Norge.

Du må bytte akslinger til en med godkjent bremsesystem, samt lys.

Men har hørt at dette er vanskelig.

Har selv en amerikansk båthenger. Denne har jeg byttet drag på, slik at det nå sitter traktorøye på den, samt skiftet lys. Funker fint. ikke blitt stoppet, selv om Politiet har ligget politiet har ligget bak.

Link to post
Share on other sites

Fikk dette svaret fra vegvesenet [emoji30]:

 

Hei

Krav nivå for nyregistrering av bil og tilhenger til bil i Norge er regulert av rammedirektivet 2007/46 (tatt inn i norsk lov med ikrafttreden 15.09.2012).

Den stiller krav til EF typegodkjente systemer, komponenter eller separate tekniske enheter til disse.

For å finne kravene, gå inn på lovdata.no og finn vedlegg 1 til kjøretøyforskriften.

 

Denne er nok produsert for et annet marked, og ikke testet og godkjent etter europeiske krav ?.

Da kjøretøyet i utgangspunktet er registreringspliktig, men eventuelt ikke fyller godkjenningskravet, tillates den ikke registrert.

Dermed skal ikke utstedes prøveskilt til denne, heller tillates den ikke kjørt langs vei.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...