Kasper Lefsaker Startet 28.Juli.2014 Del på Facebook Startet 28.Juli.2014 Hei! Jeg har en Mercury 75hk motor (regner med at dette er 2-takter, har null peiling på motor). Denne har plutselig, over natten, begynt å yte 1000RPM og 10knop mindre på full gass. Tidligere har jeg ligget på rundt 5,5K RPM og 36knop, men nå får jeg den altså ikke over 4,5K RPM og 26knop. Vi var ute å kjørte en dag da et eller annet plutselig begynte å pipe. Vi stoppet, fylte på olje, og kjørte videre uten piping, så regner med at lite olje var årsaken til pipingen. Vi fortsatte å kjøre i en times tid (på 5,5K RPM og 36knop) før vi la til kai. Dagen etter merket vi at motoren fusket litt (og stoppet et par ganger) når vi bremset ned, og at vi kunne flytte spaken mye lenger fremover enn tidligere før den "tok ordentlig tak". Fuskingen på lav hastighet og tomgang har dog gitt seg. Noen som har en ide om hva dette kan være? Har byttet bensinfilter uten hell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Det er ikke temp. alarm da? Noen av Mercury maskinene hadde jo problemer med tilstoppet kjøling pga salt/irr, dersom de ikke ble skikkelig vedlikeholdt med gjennomskylling av ferskvann. Hva med kontrollstråle, impeller osv.? Hvilket årsmodell er det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kasper Lefsaker Svart 28.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Jeg er usikker på hvorfor den pep, men den sluttet med dette så fort vi fylte olje. Tror det var lite igjen, for den svelget unna en 4-literskanne uten problem. Motoren benyttes kun i ferskvann. Hva er kontrollstråle og impeller? Er usikker på årsmodell, men den er nyere enn 2005. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Hvis du har døgang i gasshåndtaket som du beskriver, kan det være så enkelt at noe har hoppet av i forbindelse med gassvaier. Da får du rett og slett ikke gitt full gass med håndtaket i bunn. Ta av motor seksuell og sjekk om du får fullt utslag når du gir gass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
christian j Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Jeg ville fått sjekket kompressjon , hadde en eldre mercury som gjorde det samme viste seg senere at en sylynder var skjert .. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Jeg er usikker på hvorfor den pep, men den sluttet med dette så fort vi fylte olje. Tror det var lite igjen, for den svelget unna en 4-literskanne uten problem. Hva er kontrollstråle og impeller? Høres ut som et drøyt oljeforbruk. 4liter er jo nok til 200-400 liter bensin. Kontrollstrålen er den tynne kjølevannsstrålen som kommer ut bak på motoren. Impelleren er delen i vannpumpa som pumper kjølevann. Er laget av gummi og må skiftes ved jevne mellomrom. Sitter nede i gearhuset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kasper Lefsaker Svart 28.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Jeg tror vannstrålen er slik den alltid har vært. IOM at jeg driver med IT til daglig, tror jeg ikke at jeg har så mye under lokket på motoren å gjøre. Om det skulle være gassvaieren som er problemet, ville ikke dette blitt gradvis verre over tid, eller evt. hoppet helt av slik at ingenting skjedde når jeg gir gass? Kan legge til at om jeg setter motoren i fri og ruser den, får jeg den til å hoppe opp i 5,5. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Du har ikke skadet propelleren? Hvis ikke det er noe av disse feilen folk har foreslått og du ikke ønsker å ta av motordekslet må du nok levere båten til mekaniker. Kjørte du forresten fullgas i en time etter å ha fyllt på olje? De fleste motorer trives best om man slår av litt fra toppfart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kasper Lefsaker Svart 28.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Vi lå nok på ca. 30knop (toppfart var 36) i den påfølgende timen. Slakket litt av, og ga litt på innimellom. Sjekket propellen. Den er fin. Får ringe en mekaniker å høre om de kan se på saken :/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 (redigert) Ta av motor seksuell og sjekk om du får fullt utslag når du gir gass. Nå må vi ikke ta helt av her ;-) Er det en optimax motor forresten ? Jeg drev forresten med IT helt siden 1992 men har allikevel vært under stort sett alle motordeksel og lokk som finnes ;-) Redigert 28.Juli.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Oops! Jeg takker iPhone for stavehjelpen... Motordeksel skal det være. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
christian j Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Fant du ut noe?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kasper Lefsaker Svart 6.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2014 Fikk besøk av en fagmann i dag. Det var en coil som var ødelagt. Byttet på stedet, og nå går motoren som den skal igjen :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lfb6 Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 (redigert) Om det er en Optimax og serienummeret er 0T801000–1B776166 burde du sjekke om du har fått den nye typen coil og i tillegg skulle du vurdere å skifte alle tre coil, se: 40 50 60 EFI FourStroke and OptiMax Ignition Coil Service Repair Bulletin No. 2009 Tidligere ble det vel gjort på en slags utvidet garanti fra Mercury og i dokumentet står det "inntil februar 2015" Grunnen er at defekte coil kan ødelegge pcm: PCM Failures Due to Failed Ignition Coil. Redigert 10.August.2014 av lfb6 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.