Jump to content

Mercury 75hk yter plutselig mindre


Kasper Lefsaker

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en Mercury 75hk motor (regner med at dette er 2-takter, har null peiling på motor).

Denne har plutselig, over natten, begynt å yte 1000RPM og 10knop mindre på full gass.

 

Tidligere har jeg ligget på rundt 5,5K RPM og 36knop, men nå får jeg den altså ikke over 4,5K RPM og 26knop.

 

 

Vi var ute å kjørte en dag da et eller annet plutselig begynte å pipe. Vi stoppet, fylte på olje, og kjørte videre uten piping, så regner med at lite olje var årsaken til pipingen. Vi fortsatte å kjøre i en times tid (på 5,5K RPM og 36knop) før vi la til kai.

 

Dagen etter merket vi at motoren fusket litt (og stoppet et par ganger) når vi bremset ned, og at vi kunne flytte spaken mye lenger fremover enn tidligere før den "tok ordentlig tak". Fuskingen på lav hastighet og tomgang har dog gitt seg.

 

Noen som har en ide om hva dette kan være? Har byttet bensinfilter uten hell.

Link to post
Share on other sites

Jeg er usikker på hvorfor den pep, men den sluttet med dette så fort vi fylte olje. Tror det var lite igjen, for den svelget unna en 4-literskanne uten problem.

 

Motoren benyttes kun i ferskvann.

 

Hva er kontrollstråle og impeller?

 

Er usikker på årsmodell, men den er nyere enn 2005.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har døgang i gasshåndtaket som du beskriver, kan det være så enkelt at noe har hoppet av i forbindelse med gassvaier. Da får du rett og slett ikke gitt full gass med håndtaket i bunn. Ta av motor seksuell og sjekk om du får fullt utslag når du gir gass.

Link to post
Share on other sites

Jeg er usikker på hvorfor den pep, men den sluttet med dette så fort vi fylte olje. Tror det var lite igjen, for den svelget unna en 4-literskanne uten problem.

 

Hva er kontrollstråle og impeller?

 

Høres ut som et drøyt oljeforbruk. 4liter er jo nok til 200-400 liter bensin.

Kontrollstrålen er den tynne kjølevannsstrålen som kommer ut bak på motoren. Impelleren er delen i vannpumpa som pumper kjølevann. Er laget av gummi og må skiftes ved jevne mellomrom. Sitter nede i gearhuset.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vannstrålen er slik den alltid har vært.

 

 

IOM at jeg driver med IT til daglig, tror jeg ikke at jeg har så mye under lokket på motoren å gjøre.

 

Om det skulle være gassvaieren som er problemet, ville ikke dette blitt gradvis verre over tid, eller evt. hoppet helt av slik at ingenting skjedde når jeg gir gass?

 

Kan legge til at om jeg setter motoren i fri og ruser den, får jeg den til å hoppe opp i 5,5.

Link to post
Share on other sites

Du har ikke skadet propelleren? Hvis ikke det er noe av disse feilen folk har foreslått og du ikke ønsker å ta av motordekslet må du nok levere båten til mekaniker. Kjørte du forresten fullgas i en time etter å ha fyllt på olje? De fleste motorer trives best om man slår av litt fra toppfart.

Link to post
Share on other sites

Om det er en Optimax og serienummeret er 0T801000–1B776166 burde du sjekke om du har fått den nye typen coil og i tillegg skulle du vurdere å skifte alle tre coil, se:

40 50 60 EFI FourStroke and OptiMax Ignition Coil Service Repair Bulletin No. 2009

 

Tidligere ble det vel gjort på en slags utvidet garanti fra Mercury og i dokumentet står det "inntil februar 2015" Grunnen er at defekte coil kan ødelegge pcm:

PCM Failures Due to Failed Ignition Coil.

Redigert av lfb6 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...