Jump to content

Garmin 8012 eller Raymarine e127 ? Erfaringer/anbefalinger


Barnato

Recommended Posts

Har en liten Garmin 620 nå, er egentlig veldi fornøyd med denne og liker bluechart selv.

Men raymatinen ser meget god ut den også, samt at prisen på en c/e127 er mye billigere en en Garmin 8012.

Jeg ønsker 2 stykk 12"

 

Prismessig er garmin pakken 20-30 lapper dyrere med med radar og det hele kontra Raymarine, funksjonsmessig ser det likt ut, men er ikke alltid brukerinntrykket er det samme .... akkurat som android og ios eks ...

 

ikke lett å få et skikkelig inntrykk når en står i butikken heller ..

Link to post
Share on other sites

Jeg har e125 og er kjempefornøyd med denne, jeg hadde en Raymarine c120 på forrige båt og en Garmnin 525 på min første båt. Jeg husker Garminen som veldig enkel å bruke, c120 var det mer greier med, men fornøyd med denne også når jeg lærte å bruk den. Men e 125 er en helt annen liga, jeg synes den er meget enkel å bruke, god skjerm som er enkel å betjene, den har Wifi som gjør at skjermen speiles til fks iPad, så da sitter jeg i salongen å tegner ruter osv. på iPaden isteden for å måtte gjøre dette i førerpossisjonen.

Mulig Garmin 8012 også har samme mulighet, men har ingen erfaring med denne dessverre.

 

Ser på spesifikasjonene at Raymarinen har litt bedre skjermoppløsning en Garminen.

Link to post
Share on other sites

Har erfaring med både 8012 og E95 (lillebroren til 127)

8012 er nok en del raskere og oppleves som mer brukervennlig enn E95.

Kartene er nok også smak og behag, men jeg liker godt Bluechart, fremfor Navionics.

Bluechart har også autoguidance, som lager ruter automatisk. Dette kunne også Navionics via deres iPad/iPhone app, men nå er dette fjernet av Navionics...

Det er et issue der med at Raymarine ikke eier Navionics. Kan se ut som Navionics fisker etter å bli kjøpt opp??

Hvis du har autopilot så vil Garmin oppleves enda bedre, da den kan lage automatisk rute og følge ruten fra start til mål, uten avbrudd. Raymarine krever samtykke på hver endring av kurs (waypoints).

 

Raymarine har nettopp kommet med en oppgradering av hele brukergrensesnittet som oppleves som meget god! De har dermed tatt igjen litt av forspranget Garmin har på den biten.

Synes fortsatt etter alle oppgraderinger av software at det er endel bugs og tregheter der. Dette opplevde jeg ikke på Garmin 8012, etter oppgradering av den.

 

 

Jeg vil nok si at 8012 er den beste plotteren jeg har prøvd, tett fulgt av 7012. Ikke stor forskjell der, foruten brukergrensesnittet.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger.

Har også fått inntrykk av at garmin går glattest.

Men tenkte også at man ser jo sjeldent større båter med garmin, er jo helst raymarine der, er det en grunn til det tro ?

Ser dere nevner høyere oppløsning på raymarine kontra garmin, uten å ha sjekket dette er det nok siden skjermen er " større " hos raymarine kontra garmin. Raymarine kjører jo også dagens type skjermer nemlig wide screen og ikke tradisjonell dimensjon. Hva som er best på skjøen vet jeg ikke.

Begge har jo også iPad funksjonen.

Vil jo si at så lenge denne skjerm er trykkfølsom vil det da være best med raskest plottet for å slippe "merket den ikke at jeg trykket"

Autopilot er planen med tiden så da er det jo bra at dette går av seg selv, pluss til garmin ser da.

Autoguidance er jo også et pluss vis en ikke er kjent i området.

Liker utsenet på raymarine godt, kombinert med trykk og knapper om noe skulle hende med skjerm.

Ser jo også at raymarine har kommet med den nye A serien uten knapper å skal brukes mere som en pad. Så spørsmålet her er om software er ordnet opp og hardware endret slik at ting går mest mulig jevnt for bedre brukeropplevlser. Hvordan de reagerer på fart 50 knop pluss vet jeg ikke, men har idag brukt en garmin 620 og har hengt med bra i hastigheter over 70 knop (gamlebåten)

 

Er det noen her ikke som har fått testet denne nye a serien til raymarine ? Eller kjenner til den ?

Link to post
Share on other sites

Valgte 2 nye c125/127, HD color radar, autopilot, ekkolodd, vhf og AIS nå på siste båten. Hadde fritt valg da jeg fikk dette etterinstallert.

Jeg har brukt mye Raymarine de senere år, men også trykket endel garmin.

 

Garmin gir meg litt Tom Tom bilnavifølelse. Ett trykk og kjør. Noe selv bestemor får til etter å ha handlet den på Elkjøp, men greier ikke å bringe frem entusiasmen i meg.

 

Raymarine virker mer sofistikert, har bedre design, bedre brukergrensesnitt, kan personaliseres mer av en avansert bruker, flere valg på tilgjengelige duppeditter osv.

Krever nok at man setter seg litt mer inn i ting om man vil ha fullt utbytte av alle mulighetene. (Min subjektive oppfatting).

 

Som en nevner over. WiFi, ipad app, Navionics og plottersynk er genialt og bedre blir det da nye muligheter vil komme på løpende bånd.

 

Lykke til.

I dag er alt blitt så bra og har flere muligheter og funksjoner enn 99% av brukerene noen gang vil få bruk for :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...