Jump to content

ny båt (princess 388) med tekniske problemer.


beauty of aqua

Recommended Posts

Sitter litt fint i det nå, men for og gjøre en lang historie litt kortere:

 

Fant en princess 388 på boatshop 24 .com.

Etter litt mailing fram og tilbake med megler, ble vi lovet en båt i teknisk orden samt en god prøvetur når vi kom ned.

 

Vi setter oss på flyet til Kroatia og møter på en meget hyggelig megler. Båten blir innspisert nøye på land..vi er meget tilfreds med det vi ser.

 

Så begynner problemet; etter at jeg har betalt en klekkelig sum euro for og få prøvet båten, viser deg seg at han ikke klarer og få båten godkjent for bruk i det kroatiske hav, så prøvekjøringen ender med loffing på 600 omr inne i havna.

Jeg gir uttrykk for at dette ikke er en skikkelig prøvekjøring, men lite han får gjort med det.

 

Vi blir enige om og få fraktet båten til hanstholm i Danmark. Der kom den nå sist fredag. Båten kom helt skadefritt frem.meget profesjonell transportør!

 

Jeg og min gamle far er nå klar for en skikkelig prøvekjøring.

Vi starter opp og lar motorene gå varm før vi drar på.

Nummer en: bb motor produserer heftig mørk røyk, og oppnår ikke mer enn 1800 rpm av de 2800 den egentlig skal oppnå. Her viser det seg at turboen har satt seg fast.

 

Nummer 2. På stb motor fosser vannet inn. Her tror jeg drenspluggen i varmeveksler har falt ut.

Komplett umulig og komme til, i værstefall må motor ut.

 

Nummer 3. Tankene som megler skulle rense er FULL i drit!

Etter den bitte lille testturen vi fikk, så er separfiltrene helt full...

Så her må tankene som er fulle tømmes og renses. Dette er en omfattende prosess da det ikke er mann hull i tankene, samt at deg må lages nye luker i salonggulvet for i det hele tatt og komme til.

 

Sitat ifra kontrakt:the boat is sold as is without any warranty, but engine are working. Kontrakten påpeker og at det ikke er store tekniske problemer med båten.

 

Så hva nå..... har fått pris på transport fra hanstholm til Bergen på ca 7500 euro. Jeg må ha den hjem for og jobbe på den. Jeg mener gamle selger tar kostnadene med transport, mens jeg kan brette opp ermene og og ta kosten med og få fikset den...

 

Kommer jeg noen vei her??

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Neppe

 

Kommer jeg noen vei her??

Neppe. Har hørt flere lignende historier om kjøp av "as is" båt usett fra Med. Båten er vel kjøpt og betalt og da er det normalt ikke mer å hente fra megler?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kjedelige greier. Ikke noe gøy og kjempe med slike problemer når man egentlig skulle kost seg med nybåten.

 

 

Vi setter oss på flyet til Kroatia og møter på en meget hyggelig megler. Båten blir innspisert nøye på land..vi er meget tilfreds med det vi ser.

Så begynner problemet; etter at jeg har betalt en klekkelig sum euro for og få prøvet båten, viser deg seg at han ikke klarer og få båten godkjent for bruk i det kroatiske hav, så prøvekjøringen ender med loffing på 600 omr inne i havna.

Jeg gir uttrykk for at dette ikke er en skikkelig prøvekjøring, men lite han får gjort med det

Allerede her hadde jeg snudd tvert i døra. Betale en klekkelig sum penger før prøvekjøring, som igjen bare er loffing rundt i havna er nonsense.

Betale for løft etc og survey er selvfølgelig ok, men ikke noe utover det.

 

Kjøpe 'as is' i utlandet betyr akkurat det som står. I praksis kommer du ingen vei om selger ikke er velvillig (noe de sjelden er etter at penger har byttet hender).

 

Tråder som dette dukker opp alt ofte. Også ved kjøp her hjemme.

Kjøpe brukt båt er og har alltid vært rissikosport.

 

Moralen for andre som skal kjøpe seg brukt båt er og teste og utrede ALT man kan FØR en eneste krone bytter hender. Alt man da avdekker gir grunnlag for forhandlinger evt at man trekker seg fra hele greia.

En grundig gjennomgang tar mange timer/ dager, men kan fort vise seg og være verdt det.

 

Er selger motvillig til at man går grundig til verks, så finner man seg en ny selger.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har jo sett på båten men fikk jo ikke prøvd den som jeg ble lovet fra megler. I kontrakten så står det jo at den er teknisk i orden..

Det at du har inspisert båten nøye som du sier, styrker neppe din sak mot megler. Han vil antagelig benytte dette for allt det er verdt i en eventuell sak. Du har inspisert båten på land og foretatt prøvekjøring uten å finne ting å sette fingeren på. Det at du ikke fikk prøvet båten på toppfart blir da som småtteri å regne.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Lett og være etterpåklok, men det var ingen god pris likevel da. Jeg håper du får ordnet opp i dette på en rimelig måte. I mellomtiden får dette stå som en advarsel til andre som går i tanker om å kjøpe en rimelig båt i utlandet


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

God pris selv i forhold til problemene du hittil har avdekket?

Så lenge man har tatt høyde for ting og tang og er villig til å legge ned innsatsen og pengene som kreves er det jo greit :-)

 

Kommentaren min om å utrede alt før handel var mer om man ikke visste/ burde skjønt hva man gikk til.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er klart at handelen er jo ikke like god nå nei.

 

Tror vel ikke jeg skal håpe på for mye her nei, men jeg har vel egentlig etter loven rett til og få rrfundert ekstra kostnadene dette medfører?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Håper du leste denne artikkelen av Skipper Worse før du skrev kontrakt:

 

"Mye av skoen trykker på at båtkjøpere forventer at selgersiden i utlandet skal føre seg og forholde seg til det beskyttelsesregime som nordmenn er vant med å ha som en varm kokong rundt alle sine interesser. Man vil helst ha heleforbrukerkjøpsloven gjeldende og klagerett til Forbrukerrådet for alle avvik. Dette behovet er kanskje mer påtrengende når man prøver med import av båt, enn ellers. Motsatt har man i det store utland en helt klar og ufravikelig tradisjon for det motsatte - nemlig en nærmest total "cut-off" av rettigheter for kjøperen. Når den norske kjøper TROR at den utenlandske selger har den samme rettsoppfatning som han har selv, blir det fort problemer."

 

Du sitter nok igjen med alt selv fra nå av og bruk av advokat/rettssak vil jo bare øke dine kostnader - i verste fall medføre en stygg historie for deg. Bra du deler dette, da det er en ny sak til skrekk og advarsel. Å kjøpe billig kan fort bli dyrt!

 

Resten kan du lese her: http://www.tangedal.no/blog1.php/2013/02/03/kjope-bat-fra-utlandet

 

Resten av Worses artikkel er dessverre dyster lesning for deg!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se at det er som småtteri og regne At båten ikke er prøvd på høy Belastning...det er jo da tingene dukker opp

Nå er jeg kanskje litt djevelens advokat, men hvis du mener det er viktig å få prøvekjørt båten under full belastning, hvorfor insisterte du ikke på dette, eller alternativt, holdt tilbake en rimelig del av kjøpesummen intil du hadde fått arrangert en prøvekjøring?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Fordi det var helt umulig for han og få til en midlertidig kjøretillatelse. Var selv med han inn på politikontoret.

Så sier jeg at da vil jeg holde tilbake 15% av kjøpesum inntil båten er prøvd, men dette kunne han ikke gå med på....

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

.....da ville jeg snudd i døra og funnet meg en annen båt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vil det koste det samme å fikse opp i desse feilene som du betalte for heile båten? Høres ikkje helt ut som dei ekstremt store kostnadene desse feilene som du påpeker. Om du betaler 100,000,- kr, i reparasjoner, så har du vel fortsatt gjort eit godt kjøp i forhold til tilsvarene båt her hjemme?

Link to post
Share on other sites

Når noe skurrer på selgersiden bør man droppe kjøpet enten det er her eller der. Det er min erfaring selv om den er ringe i denne sammenheng.

 

Det finnes nok av kjeltringer, ref seilbåtlkjøpet som nyiig er dissikert på dette forum.

 

Har vært borte i private selgere (her) som enten ikke har filla peiling på hverken båt eller motor eller som er tvert dumme alt skrupelløse kjeltringer.

Så, når noe som helst skurrer, la vær. Det er min regel.

 

Finnes vel eksempler på dette forum hvor dyre båter har blitt solgt/kjøpt innen Norge og likevel ikke vært probemfrie fra overtagelse til tross for selgergaranti. Selgerens "ettermedynk" og velvilje har vel vært varierende mener jeg å huske.

 

Skal man ivareta motoriserte lystbåter bør de etter min mening håndteres og serves som de var råtne egg om de skal være i topp stand.

Nå, hvor god og omsorgsfull har selgeren vært og i værste fall, hva slags verksted har ruget eggene....

Redigert av slettet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men er det så store kostnader her da? Der båten ligger kan man jo få kjøpt seg litt hjelp pluss egen innsats.

 

Går ikke tankene ut samme veien som du løfter ut motorene? Det er jo en smal sak å få ut motorene, og når de er ute leverer du tankene og får sveist nye med de gamle som mal (evt får levert fra England, hvilket ofte er mye billigere enn man tror). Når de først er ute kan du eventuelt bare høytrykkspyle dem mens de ligger opp ned. Når motorene først er ute kommer du til alle sider du vil av dem, og kan evt ta en Systemrens mens de står på pall.

 

På denne type båt antar jeg du har kalkulert med 2-400 000 i vedlikehold og oppgraderinger de første par årene av eiertiden, og en operasjon som nevnt koster ikke mange kronene, med mindre du finner noe annet når du holder på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...