Jump to content

Galopperende Ryds 478 GTI - trenger tips


SF

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har nylig byttet båt og har nå kun en liten landstedsbåt på hytta, en Ryds 478 GTI m/ 50 HK Mercury EFI 4T, alt fra 2009. Båten er jeg meget godt fornøyd med, med et lite unntak. Den er noe baktung med meg og min datter på benken bak. Når det er sagt så bidrar ikke min datter på 5 år med den store vektøkningen relativt i forhold til min ;-)

 

bilde

 

Båten begynner litt lett å galoppere, dvs baugen jager opp og ned. Selv på nesten flatt hav. For å få dette vekk må jeg enten trimme motor helt inn eller gi full gass (nesten full gass). Når du passerer ca 28 knop så retter den seg ut nesten uansett. Trimmer du helt inn så hører du på motorlyd at propell ikke går optimalt og du ser det på hekkbølgen, den setter opp sjøsprøyt som slår inn over hekken. Med en mann/unge i baugen, selv med en i lettere vektklasser er dette ikke et problem.

 

Power trim er egentlig kun brukenes fra helt inn til nøytralt på trimindikator. Går du over på «positiv» trim begynner propell å ventilere.

 

Så til spørsmålet, hvilke tiltak kan gjøres? Hva kan ha effekt? Kan motor være feilmontert? Jeg mistenker at den kanskje står litt høyt for å få maksimal toppfart. Vil høyde på motor påvirke galopperingen?

 

Smart Tabs kunne vært en løsning men vil helst unngå mer leamikk på båten? En fem – to kur på undertegnede hadde kanskje også hjulpet noe :smiley:

 

Ballast i ankerbrønn forran hadde nok hjulpet men er ikke ønskelig.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

tror ikke høyde på motor påvirker galloperinga noe særlig. høyt montert motor vil begrense hvor langt du får tiltet ut, men det er jo ikke problemet her.

 

slike skjærgårdsjeeper med bakmontert styrebenk blir gjerne veldig vektfølsomme i enkelte hastigheter..

 

Jeg ville gått for smart tabs, de funker fint i slike tilfeller, de gir mest effekt når det trengs mest, og mindre og mindre virkning ettersom farta øker

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tak for tilbakemelding ivar; Vil ikke også en høyt montert motor tilte mindre inn, mao at den vil presse baugen med ned med samme tilt om propellen står lavere?

 

Jeg har sett litt på dette med Smat Tabs, men de kommer lett i konflikt med badestigen. Hadde ikke så veldig lyst til å fjærne den, og jeg ken vell heller ikke skyve dem inn mot center for å unngå stigen.

 

Bilde fra tilsvarende båt:

 

bilde

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Smart tabs. Det bør gå an å få montert en eller annen modell av smart tabs selv om badestigen er der tror jeg.

 

Her en unødvendig smart tabs montering jeg gjorde for noen år siden på en tidligere båt.. uvisst av hvilken grunn ;-)

Det var jo ingen problem med båten egentlig.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei ikke på den båten, for det var egentlig ikke nødvendig.

Men på en annen båt fikk jeg god effekt av dem for en del år siden.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har sendt spørsmålet til fabrikk også, så får vi se om de svarer :smiley: Mulig jeg skal vurdere Smart Tabs, blir uansett ikke før etter sessongen, seint i høst en gang. Skal jeg montere de etter boka så kan jeg nok ikke slå ned badestigen uten at de kommer i konflikt. Men jeg tror jeg slipper å fjærne stigen.

 

 

Prisen er ikke avskrekkende.

 

Smart Tab SX til 1499,- for et sett

 

http://www.maritim.no/motor-styring/trimplan/mekaniske/smart-tab-sx-40-80-hk

 

Antar at de rustfrie er stk pris og må ganges med to eller er dette også sett av to?

 

http://www.maritim.no/motor-styring/trimplan/mekaniske/smart-tab-9-x-8-40-80-hk

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Nei de selges vel parvis uansett.

 

Hvis du ser på det øverste bildet mitt samt bildet under her så kjøpte jeg et sett der det var inkludert "heisebraketter" (det øvre festet), altså at flapsene kan heises opp ved ut og oppsetting av båten, samt hvis man ønsker max toppfart upåvirket av flapsene, i de tilfeller flapsene påvirker det.

Hvis mesteparten av sitteplassene i båten er langt bak så vil jo flapsene redusere planingsterskelen og evt. galoppering og evt forbedre mulighet til å ha høy fart med ut-trimmet motor.

Men er man alene i båten kan de jo i noen tilfeller redusere toppfarten.

 

Her i oppheist posisjon

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

se redigert innlegg ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det var nok fra statene. Brakettene heter PR500 og var inkludert i et trolling kit eller hva de kalte det.

Egentlig er det vel for å kunne senke flapsene enda lengre ned for å bremse farten ved dorging.

Men montert motsatt vei (dvs. lengre opp på akterspeilet) virker de som heis i steden.

 

http://www.nauticusinc.com/smart_tabs_pr500.htm

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ja det enkleste er ofte det beste ;-)

 

Her som heis http://www.nauticusinc.com/smart_tabs_pr500.htm

 

Her som dorgebrems http://www.nauticusinc.com/nauticus_pro_troller.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Går du over på «positiv» trim begynner propell å ventilere.

 

Kan motor være feilmontert? Jeg mistenker at den kanskje står litt høyt for å få maksimal toppfart. Vil høyde på motor påvirke galopperingen?

 

Smart Tabs kunne vært en løsning men vil helst unngå mer leamikk på båten? En fem – to kur på undertegnede hadde kanskje også hjulpet noe :smiley:

Jeg er enig med deg, SF.

 

Motor er nok montert for høyt når den begynner å ventilere ved minste positiv trim, selv med all last bak.

 

Det kan også være feil propell, dvs en propell med for dårlig grep, skade på propellen, eller båten kan være grodd under, slik at den går og skrubber, eller en annen forstyrrelse på vannstrømmen.

 

Alle de nevnte faktorer er lette å sjekke.

 

Ikke begynn med smart-tabs. Det er å begynne i feil ende. En fem-to kur vil ikke hjelpe på akkurat dette.

 

Den riktige måten å kjøre en planende båt, er å plassere vekten bak og trimme nesa noe opp. Da er den lett å manøvrere og går økonomisk. Plassering av vekt foran, bruk av negativ trim eller smart tabs, tyder på feil i oppsettet, og gjør at man ikke får utnyttet båtens fulle potensiale..

Link to post
Share on other sites

Det kan også være feil propell, dvs en propell med for dårlig grep, skade på propellen, eller båten kan være grodd under, slik at den går og skrubber, eller en annen forstyrrelse på vannstrømmen.

 

Alle de nevnte faktorer er lette å sjekke.

 

Ikke begynn med smart-tabs. Det er å begynne i feil ende. En fem-to kur vil ikke hjelpe på akkurat dette.

 

Den riktige måten å kjøre en planende båt, er å plassere vekten bak og trimme nesa noe opp. Da er den lett å manøvrere og går økonomisk. Plassering av vekt foran, bruk av negativ trim eller smart tabs, tyder på feil i oppsettet, og gjør at man ikke får utnyttet båtens fulle potensiale..

her er det allerede nok vekt bak, og trimmer man nesa opp i tillegg så er galloperingen et faktum, bortsett fra på toppfart.

ser ikke helt at skadd propell eller groe forårsaker slik gallopering.

det som skjer er at båten har for lite løft i hekken i lavere fart

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det ligger en hel del tester av denne modellen på nettet, og i Sverige er den kåret til best i klassen på det meste. I alle testene trekkes sjøegenskapene frem som den store styrken. Så da er det litt rart at min galopperer så lett.

 

Moteren antar jeg at er montert av lokal forhandler og spørsmålet er om de har valgt et annet oppsett enn fabrikk. Motoren er den samme som Ryds selv bruker ennten i 50 eller 60 HK utførsel.

 

Som selveste Njord er inne på så vil jeg sjekke ut andre alt før jeg seriøst vurderer tabs. Båten er ikke grodd og har hel og fin original propell.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

full av vann bak ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tja, det kan jo være verdt å sjekke. Jeg er faktisk usikker på om det er insp luke inn til dobbeltbunn, men det skal jeg sjekke. Evt ta den opp og åpne bunnplugg. Men båten ligger på hytta og jeg er tilbake på kontoret og det er hele 2 1/2 uker til neste helgetur.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

ser ikke helt at skadd propell eller groe forårsaker slik gallopering.

 

Når du trimmer motoren, endrer du retningen på skyvet fra propellen. Det gjør at nesa går opp eller ned. En skade på propellen reduserer propellens grep, herunder evne til å trimme båten.

 

Når du trimmer oppover klarer propellen å holde nesa opp til et punkt, så mister den grepet ... nesa går ned, propellen får nytt grep, nesa opp igjen til et visst punkt, propellen mister grepet, osv osv, galopperingen er i gang.

 

En grodd båt har mer friksjon. Vannet hugger tak i båten forover, i stedet for å gli unna.

 

Feilen har vel oppstått på et eller annet tidspunkt etter leveranse. Det er den feilen vi prøver å finne, -ikke bøte på med smart-tabs.

 

Vi har gjort et par forutsetninger. At båten ikke er feilkonstruert fra fabrikk. Båten har vel fungert fra starten. Derfor har feilen oppstått på et eller annet tidspunkt. Man skal være klar over at mange små båter er vare for galoppering, pga en brå overgang mellom skarpt forskip og en flat akterende. Brå overganger i lengderetningen gir lett galoppering. Mange båter galopperer allerede som nye.

 

Vi forutsetter også at føreren ikke er helt vannvittig tung, dvs mer enn 2 voksne, eller at han prøver å trimme nesa opp, dersom nesa allerede peker oppover.

 

Monter motoren i riktig høyde, dvs langt ned, plasser vekten i båten akter, og bruk trimbryteren i små intervaller slik at båten får tid til å roe seg mellom intervallene. Noen er alt for hardhendte med trimmen, da kommer lett galoppen.

 

Ja, ja, Ivar, ser du nå at skadet propell eller groe, hver for seg eller sammen, kan ha noe å si for galoppering?

Link to post
Share on other sites

Dette sto å lese i VI Menn Båt

 

http://www.klikk.no/motor/baat/article301741.ece

 

Det er først og fremst i sjøen vi merker Ryds 478 GTs styrke. Dette er en trimmevennlig, lett og livlig båt som er morsom å kjøre. 478 GT har tyngden akter, noe som gjør at den hopper og galopperer mye dersom den ikke trimmes riktig. Noe ”chine-walking”, dans sideveis, må man regne med, og med et relativt skarpt forskip legger Ryds seg fort ned på siden i bølgene. Derfor krever båten litt tilvenning, spesielt i medsjø.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Altså en båt som kan gjøre seg nytte av smart tabs.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vi har gjort et par forutsetninger. At båten ikke er feilkonstruert fra fabrikk. Båten har vel fungert fra starten. Derfor har feilen oppstått på et eller annet tidspunkt. Man skal være klar over at mange små båter er vare for galoppering, pga en brå overgang mellom skarpt forskip og en flat akterende. Brå overganger i lengderetningen gir lett galoppering. Mange båter galopperer allerede som nye.

 

Vi forutsetter også at føreren ikke er helt vannvittig tung, dvs mer enn 2 voksne, eller at han prøver å trimme nesa opp, dersom nesa allerede peker oppover.

 

Monter motoren i riktig høyde, dvs langt ned, plasser vekten i båten akter, og bruk trimbryteren i små intervaller slik at båten får tid til å roe seg mellom intervallene. Noen er alt for hardhendte med trimmen, da kommer lett galoppen.

 

Ja, ja, Ivar, ser du nå at skadet propell eller groe, hver for seg eller sammen, kan ha noe å si for galoppering?

 

joda, propell og groe påvirker jo oppførselen til båten. Men at det er det som forårsaker gallopperingen her har jeg mindre tro på.

 

Her vet vi jo heller ikke om at dette er noe som har oppstått eller har vært slik hele tida. Kanskje tidligere kjøper har kjørt den slik at det aldri var noe problem for han?

 

Ethvert skrog er jo et kompromiss som skal fungere greit i størst mulig fartsområde, og ikke være altfor ømfindtlig for vektplassering.. Noe som ikke er lett å få til, spesielt ikke på slike små skjærgårdsjeeper hvor man sitter på akterbenken å styrer.

 

Hadde selv en Bella 440R , med tilsvarende innredningsløsning, aldri vært i en båt som var så følsom for trim, den båten ville vært omtrent ubrukelig uten powertrim på motor. Men den galloperte ikke med mindre jeg lekte meg for mye med trimmen :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig en misstanke om at den har vært slik hele tiden, men at forrige eier ikke har lagt vekt på det.

 

Som nevnt så lar det seg gjøre å trimme galoperingen vekk men da med negativ trim. Videre har jeg en mistanke om at vinkel på akterspeilet ikke helt passer til motoren og at du ved nøytralt trimmet motor i realiteten har en betydelig positv trim. Mener å ha lest noe om dette fra lanseringen av modellen på nett, men finner det ikke igjen

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det er slett ikke umulig at vinkelen på akterspeilet ikke passer helt. Har sett "transom wedges" som kan plasseres mellom motor og speil for å få noen grader ekstra ene eller andre veien.

http://www.thmarine.com/products/Outboard-Performance/Outboard-Transom-Wedges

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...