Jump to content

Gir marinaene totalt F... i kundene sine?


Torsen67

Recommended Posts

Var å skulle fylle tanken på Lindøya i Oslo for en ukes tid siden. Pumpe 5 helt til høyre er ikke utstyrt med fendere eller annen beskyttelse med en "vegg av treverk" var det. På pumpe 3/4 var det en stor seiler som hadde slått seg til ro med is og pølser. Slengte ut fenderne og la oss til ved nr 5. Alt gikk bra helt til en av #-fergene kom forbi i stor fart og alt for nærme. Da ble det litt av en huskestue og vi for opp og ned langs det vertikale treverket.

Men så, til min store forskrekkelse så ser jeg at det er massevis av bolthoder i fra nye franske treskruer som stikker ut. De er IKKE forsenket inn i treverket. Dette river og sliter som f... i fenderlista. Fenderlista ser ikke pen ut for å si det sånn.

Fly forbanna raser jeg inn og spør hva faen er det de driver med? Jenta som selger pølser og fuel skjønner så klart ikke en dritt av dette og kaller opp en kar via radioen som kommer styrtende. Han blir selv litt forskrekket av bolthodene og sier at sånn skal det ikke være. Sier du det! Jøss, så du skjønner litt?

Altså, hvis man ansetter en polsk snekker eller andre ufaglærte til å snekre en brygge, er det ikke da greit å inspisere jobben som er gjort? Eller stenge hele jævla pumpa?

 

Er det jeg som må ta på meg kostnadene for fenderlisten eller har marinaen noe som helst ansvar her? Jeg kommer uansett til å bunkre på Kongen heretter uansett om jeg kommer til å tape penger på det pga avstand.

 

Lindøya er uansett en stor skuffelse for meg. De er mye mer interessert i å selge badeballer enn feks pærer til ei lanterne.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt og holdent din egen feil. Selv om brygga ikke bør være sån. Som skipper har du ansvar i og fortøye skikkelig. Og det er lov og bruke øya selv også

Men det er selvfølgelig lov å prøve seg. Sleng inn en skriftlig klage med krav om utbedring av fenderlista di

Link to post
Share on other sites

Beklager, her klarer jeg overhodet ikke å forstå problemet. Du skriver at du hadde fendere ute, men samtidig at fenderlisten kom i konflikt med boltene på bryggen. Om du hadde hatt fendere av riktig størrelse, og de var korrekt plassert, så sliter jeg med å forstå hvordan dette kunne skje. Noen små bolter som stikker ut av en brygge må du nesten regne med. Vertikalt treverk på brygger er ganske så vanlig i mine øyne, og det er ikke noe problem å ligge til der, heller ikke om det stikker ut noen bolthoder her og der. Går ut i fra at ikke bolten stod feil vei, og at lange gjenger stakk ut mot båtene?

Link to post
Share on other sites

Kan dere ikke heller skrive om der prisene for diesel og havneavgift er lave? Eller der en blir møtt av en kar i gummibåt når en kommer inn i havnen som geleider en på plass til en ledig plass? Hvorfor bare sutre og klage! Dere må ha det utrolig vondt inne i dere. Se lyst på livet!

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg anser ikke dette som egen feil. De vertikale bordene som er skrudd fast er bare fint at de er montert sånn. Ikke meg i mot men det burde gjøres skikkelig er hva jeg vil frem til. Det er selve bolthodene som er av type 15mm isch som ikke er forsenket. Det hjelper veldig lite med fendere i riktig størrelse når bølgene blir for store. For meg så blir dette like dumt som om det skulle stukket opp armeringsjern som reiv i stykker dekken på bilen på en vanlig bensinstasjon. Nei, man går ikke rundt på bensinstasjonen og sjekker det først.

 

Snekkrer man på en brygge og vil ha kunder så gjør man det skikkelig når man først er i gang. Mulig noen av dere ville gitt f i at det stakk ut noe jern her og der til andres fortvilelse, men sånn er nå ikke jeg.

Link to post
Share on other sites

Nei, tuller absolutt ikke. Når man skal tanke så må man jo legge til brygga. Marinaen har også et moralskt ansvar, i hvertfall når det er såpass utsatt. Mulig jeg er kunden i fra helvete som fyller der. Men til der som mener det er greit med bolter stikkende ut, vær så god, bare å legge til og men at det burde være sånn. Til dere andre, vær klar over problemet hvis dere legger til på pumpe 5.

Link to post
Share on other sites

Marinaen har også et moralskt ansvar

 

Moral, har det noe med dette å gjøre? Når du legger deg til i en uthavn mot en fjellside, skyller du da på moder jords moral? Nei, - uansett hvor du legger til får du ta ansvaret selv for egen båt. Makan til ansvarsfraskivelse og sutring har jeg ikke hørt på lenge.

Link to post
Share on other sites

Er fullstendig klar over at det er mitt ansvar å fortøye båten skikkelig noe jeg mener jeg alltid gjør. Men hadde ikke boltene stukket frem hadde det heller ikke vært noe problem. Saken er at hadde det vært min brygge så hadde ikke boltene stått ut på den måten. Værre er det ikke. Kan ikke skjønne at du begynner å blande inn fjellsider i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Er fullstendig klar over at det er mitt ansvar å fortøye båten skikkelig

 

Bra!

 

noe jeg mener jeg alltid gjør.

 

Men ikke i den havnen?

 

Når det gjelder å legge inn til fjell, må du vel ta hensyn til bølger da også? Legger jeg meg mot skarpe ting, enten i havn eller uthavn, legger jeg ut nødvendig fendrig. Mot skarpt fjell legger jeg ut et par gamle bildekk.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gamle bildekk har jeg ikke plass til, men 4 fendere var ute pluss at jeg hadde en mann i front og en akter pluss fortøyning mens jeg sto med pistolen ned i tanken. Windy 22 kan være litt vanskelig å fendre da skroget smalner inn en del under fenderlist. De ble forøvrig byttet til større i våres. Når bølgene kom så klarte vi ikke å holde båten unna og fendrene ble for flate og spratt rundt når båten slo ut og inn samt opp og ned.

Er været dårlig og vinden i feil retning så går jeg helst ikke inn der uansett. Men været var som dere vet så bra som det kan få blitt i disse dager.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her må det skjerpinge til folkens.Jeg er helt enig med Torsen her.Når man legger til ved et salgsanlegg forventer man ikke at bolter stikker ut slik som forklart.Dette skjønner vel de fleste som har utført håndtverksarbeid.Hvorfor er ikke boltene forsenket i treet?Inspisere kaien for skruehoder?Det blir jo nesten som å måtte stoppe bilen å begynne å inspisere for glasskår,løse taklamper ol. rundt bensinpumpene før man kjører frem å fyller tanken.Annlegget skal vere i orden uten unødvendig fare for skade enten man kommer med bil eller båt,det er klinkende klart.Ganske sikkert ufaglærte tullinger som har ver på jobb her,eller selvgjort.Jeg hadde klaget på dette.Jeg forstår godt att du ble forbanna trådstarter.

Link to post
Share on other sites

Dette begynner faktisk i bli litt interressant;-)

På jobben så har de nå pusset opp bygget i to år. Etter at det ble ferdigstilt så har gårdeier holdt av en del P-plasser som han leier av Rema1000 til oss som jobber på kontor i 2 etg. Vel og bra, men etter noen dager når jeg kommer ut i fra jobb så ser jeg at det ene hjulet på bilen er flatt. Ok, hva pokker er dette? Dekket er jo nytt!

Ser at det sitter en skrue i dekket. Men ser samtidig at det er flere skruer som ligger strødd rundt om kring av alskens slag. Dette har nok arbeiderne mistet når de har fylt opp lommene ifra bilene sine.

 

Jeg kontakter så butikkeier på Rema og han blir med ut og inspiserer. "Sånn kan vi bare ikke ha det" uttaler han og takker for info. Helt korrekt. Han tilbø meg å ta skaden men jeg takket nei. Nevøen min har bilverksted rett bori gaten så han ordnet det. Dagen etter kom byggefirmaet og feide hver krik og krok noe de burde gjort med det samme de forlot ferdigbygget. Butikksjefen skjønner jo at skal han ha et utsalgsted så må ting ligge til rette. Søppel må feies bort og p-plasser må være tydelig og godt merket. Er jo ikke noe hokus pokus dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...