Jump to content

setevask


fjordholmen

Recommended Posts

Jeg har god erfaring med denne:

 

http://www.biltema.no/products/product.asp...9&iItemId=82998

 

Spray på og bruk en svamp av typen med grov overflat på den ene siden, slike man bruker på kjøkken og bad - du får seter du ikke trodde var mulig!

 

Tilslutt bruker du dette produktet som impregnerer og gir en glatt og fin overflate:

 

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=83017

Link to post
Share on other sites

Noen sier man absolutt ikke skal bruke Jif eller stålull elns. på skroget, lager små riper som skitten fester seg bedre og blir vanskeligere å rengjøre neste gang, ikke vet jeg.

 

Det ble fremlagt av en seriøs båthandler (som sikkert ville selge sine egne rengjøringsmidler :lol: )

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Helt sikkert sant. Det står jo tom på Jif flaska at den ikke skal brukes på glatte plastoverflater.

Gjorde en brøler selv for noen år tilbake, vaska døra på microovnen med Jif. Den ble i alle fall utrolig full av små riper. Selvsagt synes det ikke like godt på gelcoat, men jeg ville aldri ha prøvd.

 

En annen ting som er supert å vaske det meste i båt med, er Quick n' Brite fra TV-shop. Utrolig, men den holder faktisk det den lover. Fabelaktig på den ruglete overflata på dollbordene! :flag:

Link to post
Share on other sites

Bruker Jiff på hvite skaiputer og har ikke funnet noe som fungerer bedre! Legger et lag med båtvoks oppå til slutt for å unngå at skitten setter seg fast igjen. Da bli putene som nye og holder seg fine hele sesongen. MEN jeg ville heller aldri brukt Jiff på gelcoat!

Link to post
Share on other sites

Enig med at Quick n' Brite holder en god del av det den lover. Gjør godt rent på de fleste flater. Har brukt den med stort hell på "grøska" under båten på høsten (båten er i ferskvann). Dessuten er den miljøvenlig da den ikke skal inneholde noen skadlige eller irriterende stoffer. Bruker ikke hansker og det har ikke vært noe problem. Kan anbefales.

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Tenkte jeg skulle kaste inn et inspill ifm vedlikehold av båtputer.. :seeya:

 

Hvis putene ikke ser bra ut etter vask osv. De er f.eks falmet av sol, missfarget av solkrem, salt ol.. eller du bare er generellt missfornøyd med fargen, kan du farge putene på nytt selv :smiley: Dette er også raskere og prisen blir mye lavere enn å få de trukket om... fargestoffet er støvtørt etter 45sek og herdet etter 10 min.

 

Produktene benyttes av følgende produsenter: SeaRay, Bayliner, Criscraft m.fl til å farge båtputer, tepper (gulv/vegg) og andre plast, vinyl, Skinn, PVC, metall, glassfiber osv. Det er også benyttet ifm oppfarging av kalesjer.

Redigert av bjwa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

haig

 

Jeg kan forsikre deg om at dette ikke er så lukurativt som det kan se ut som med første øyekast :nonod:

 

Jeg forstår at du reagerer på prisen... jeg har sjekket litt rundt og det er forholdsvis urealistisk å sammenligne priser i USA og Norge på slike produkter.

 

1. prisen i USA er ikke pålagt MVA 25%

2. Frakt av brannfarlige kjemikalier/aerosol produkter koster virkelig skjorta fra USA til Norge. Fedex er de eneste om tilbyr fly-frakt på denne type produkter og tar NOK 2000,- i frakt for en leveranse på 20 stk bokser. dvs kr 100,- pr boks

(Andre leveranseformer er også forholdsvis dyre for denne type produkter og krever i tilllegg at man i hver transport har et stort volum (mange-mange bokser...).

4. Import av kjemikaler er strengt regulert i Norge og nødvendige tillatelser er også en dyr og tidkrevende oppgave.

5. Etter å ha trukket fra alle disse kostnadene kommer det på kostnader for oppbevaring og administrasjon :cryin:

 

Du lurer kanskje nå på hvorfor noen i det hele tatt tar inn disse produktene da det ikke er noe særlig å tjene på det?

 

Jeg kunne hatt veldig lyst til å gjøre disse produktene tilgjengelige for norske forbrukere da jeg har VELDIG gode erfaringer etter å ha benyttet de selv. Selv om prisen er høyere her enn i USA er den fortsatt et veldig rimelig alternativ til å trekke om/ kjøpe nytt osv....

 

mvh

bew

Redigert av bjwa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Jeg har god erfaring med denne:

 

http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=82998

 

Spray på og bruk en svamp av typen med grov overflat på den ene siden, slike man bruker på kjøkken og bad - du får seter du ikke trodde var mulig!

 

Tilslutt bruker du dette produktet som impregnerer og gir en glatt og fin overflate:

 

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=83017

Har forsøkt dette i helgen. Veldig fornøyd med det første - litt mer skeptisk til det siste produktet - skaien ble liksom så stiv av det. Før var den myk, og det var den i og for seg etter rensen også, men ikke etter det siste prodkuktet.

Link to post
Share on other sites

Det hørtes ikke bra ut - jeg har brukt produktene også i år og har ikke registret at skaien blir stivere... Tvert imot synes jeg den får en fin og glatt overflate som ser ut til å avvise vann og fukt godt, også så god lukt da gitt...

 

 

hm. stivere sa du - kanskje et alternativ til blå piler??? - Ja ikke til meg altså..... :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da det nevnes Biltemaprodukter her, lurer jeg på om det er noen som har brukt deres "Skumrens for alle tekstiler i bilen"?

Nå når båtpussen er over for i år, tenkte jeg på å shine opp setene i bilen som er alvorlig møkkete. Og ja, dette er for bil, men

kanskje noen har brukt det på tekstiler i båt?

Eller er det andre gode råd for å få setene rene uten å leie rensemaskin?

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd skumrens fra Biltema. I utgangspunktet for å fjerne spor og lukt etter en bilsyk liten gutt. Fungerer greit til det, men den har en tendens til å bli noe "klumpete" under påføring.

Det kommer jo ut som skum som trekker inn i tekstilet - du kan da bruke en fille til å gnikke det bort. Det står noe om bruk av støvsuger også, men det har ikke jeg gjort. Etter min oppfatninger det nok best egnet til rens av mindre områder - flekker og mindre møbler e.l. Hadde nok ikke brukt dette til et stort teppe i båten, men til flekker på møbler og slikt er det OK. Vil tro de funker greit til bilsetene, men det er vel ikke akkurat det råeste vaskemiddelet jeg har vært borti.

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ikke bruk stålull om bord i en plastbåt!!!

 

Uansett hvor forsiktig du er, så vil det fly rundt en god del stålullbiter som etter KORT tid vil begynne å ruste og lage stygge brune flekker.

 

Gjorde selv tabben, og spekulerte meg grønn på hvilken sykdom båten hadde fått som førte til at den fikk fregner overalt... Mysteriet ble løst av naboen i marinaen som hadde blitt smittet av samme sykdom (men kun på den siden som vendte mot min båt). Flekkene lar seg lett polere bort, men som sagt et mysteium før jeg løste det. Vinkelsliper i nærheten av båt gir samme symptomer...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...