Jump to content

Skvise inn båt i trang dobbel plass, er det ok?


Kjetil1

Recommended Posts

Har hatt et par flotte uker i båten og har opplevd masse bra, men enkelte episoder får meg til å undre.

Vi ankom en havn med ganske brede plasser og jeg bakket inn i en som var inderst mot en betongflytebrygge og fortøyde slik at badeplattform lå inn mot flytebrygge bak og babord side lå an mot betongbrygga. Dermed hadde jeg 3,5m mellom styrbord side og utrigger. Så ankommer en båt som tydeligvis kjenner neste båt på styrbord side. Han legger seg først foran meg langs betongbrygga der det er plass nok for ham, som er kortere enn meg. Så kommer han bak og skritter opp og lurer på om det er plass mellom meg og utrigger. Jeg uttrykker at det virker rimelig smalt for ham, men han synes tydeligvis det er plass nok og bakker båten inn. Dermed gnir han baugen på riben han har på tvers bak langs skutesia og lager et svart gummimerke langs sia. Jeg sier det blir for smalt men han synes dette er flott og klemmer ned to kulefendere mellom båtene. Resultatet blir at fendere mellom brygge og vår båt, mellom båtene og mellom utrigger og hans båt ligger konstant i klem og knirker. Jeg har fendertrekk for å hindre knirking men han hadde ikke det på sine kuler som nå ligner oppskårne rundstykker. Heldigvis går en liten båt foran meg så det blir plass til meg lenger fram og jeg flytter båten fram. Fyren ved siden av titter opp fra ølen sin og synes tydeligvis det var toppers. Nå får han jo plass til å sjøsette riben sin ved siden av båten sin. Det var forøvrig flere ledige plasser i havna for han. Bla den han hadde foran meg. Jeg synes det var en snål/teit måte å opptre på. Har ingen problem å ligge med andre båter utenpå, men da ligger de fritt og ikke i klem mellom brygger.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Hadde en presset seg seg inn slik at jolla dro streker lang hele siden min pluss at båtene ble liggende så trangt at alle fendre på de 4 skutesidene var klemt hadde han fåt klar beskjed om å pelle seg vekk og finne en annen egnet plass (antagelig i det han prøvde å bakke inn og jolla dro langs siden).

 

Totalt uakspeltabelt. At folk driter i sin egen båt er greit, men ikke at gir faen i min!

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg presset meg inn slik i kr.sand en søndagskveld med mye vind og grinete trøtte unger!

 

Men da i mellom 2 båter, jeg kunne ikke fender ute da det ble for trangt.

 

Jeg spurte begge båtene, om det var greit!

 

Begge sa det var greit for dem, da må jeg jo gå ut ifra det!

 

Men hadde jeg skrapet borte i båter og laget merker så hadde jeg jo avstått.

 

Alt ordnet seg forøvrig etterpå da ett par båter løsnet fortøyninger litt så jeg fikk 3-5 cm og vandre på!

 

Men i ditt tilfelle så syntes jeg det er for galt ,iallefall når det er flere ledige plasser andre steder!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...