Jump to content

Info om båt av typen Myon 620?


Simen90

Recommended Posts

hei, er eier av en båt av typen Myon 620.

men jeg har ikke klart og funnet noe informasjon om hvor båten er bygd, av hvem og hvor mangen osv. osv.

derfor tenkte jeg og lage en slags samletråd om Myon og de båtene som de har produsert og info om Myon.

vis noen kan være behjelpelig vil det være til stooor takk :-)

vi er jo alle båt entusiaster her på forumet, går jeg ut ifra og ønsker å dele mest mulig informasjon om norskproduserte båter.

Link to post
Share on other sites

mye respons her. det liker vi. her en annonsen fra den som jeg har.

 

http://www.autodb.no/bat/view/1438565

bilde

 

fant en gammel annonse på finn.no

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=16922904

bilde

 

Her er annonsen av en myon som en bekjent av meg restaurerte for noen år siden.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=39753055&loadAll=true

bilde

 

en til her, eldre annonse fra autodb.

http://www.autodb.no/bat/view/1369077

bilde

ut ifra det jeg har lest andre plasser her på forumet så skal det kun vært produsert mellom 10-30 stykk av denne båten.

ser også at det er noe som heter Myon 460.

Redigert av Simen90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg kjøpte formene i 1994 av Jonny Svelund på Tustna i Aure kommune og bygde 2 båter. Den ene ble det montert vannjet i, båten var forøvrig hvit og rød. Den andre hvit og gul ble det montert en Yamaha 225 hk. Formene ble solgt til Alta Kjetting service, og de satte fast første støpet i forma. Der slutter vel historien om Myon Båt.

 

Det var Svelund som etter en tur i USA fikk ideen og konstruerte båtene. 460 var den første og den ble målt til 70 knop med en Mariner 200 hk.

Link to post
Share on other sites

UVÆR-II, on 02 Aug 2014 - 12:19, said:

Det var Svelund som etter en tur i USA fikk ideen og konstruerte båtene. 460 var den første og den ble målt til 70 knop med en Mariner 200 hk.

 

 

skulle vært interessant å studert bunnkonstruksjonen på 460'en - skal noe til å få en 15-foter til å gå stabilt i 70 knop.

 

kunne du har scannet og lastet opp denne annonsen her på forumet? :-) alltid gøy og se eldre annonser!

 

ikke scannet, håper det blir leselig med mobilkamera:

DSC_0049.JPG

Redigert av ivar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Til UVÆR-2... Formene du solgte nordover tror jeg ble solgt til Tana Dekk&Kjettingservice. Den ene båten som ble støpt ligger akkurat nå til salgs på en facebookside for båt/motorsalg i Nord-Norge. Skroget ble støpt for mange år siden, men båten ble aldri ferdigstilt og selges som halvfabrikat. Tror faktisk selgeren har båtformene ennå...

 

 

Link to post
Share on other sites

Til UVÆR-2... Formene du solgte nordover tror jeg ble solgt til Tana Dekk&Kjettingservice. Den ene båten som ble støpt ligger akkurat nå til salgs på en facebookside for båt/motorsalg i Nord-Norge. Skroget ble støpt for mange år siden, men båten ble aldri ferdigstilt og selges som halvfabrikat. Tror faktisk selgeren har båtformene ennå...

har du link til båten? eventuelt bilde fra facebook du kan poste her? :-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...
  • 3 år senere...

Hei.

ser det er en stund siden forrige innlegg her. Poster uansett noe info i håp om at det er interessant for andre Myonentusiaster.

Har i dag 2 stk Myon, den ene er det referert til tidligere i tråden (med vannjett). Den har stått på land i mitt eie i 8 år, og ble totalt renovert vinteren 2018/våren 2019. Båten har blitt utstyrt med en Yamaha 300 Vmax som sparker godt i fra. Ble målt til 59,4 knop men med feil propell. 
forsterket skrog med nye spant og hekk. Nytt interiør, elektrisk og kalesje.716D1A54-3355-4AED-ACFA-B24BFA211EFA.jpeg.547188b2caac2ed8e6bbf5bfbfc0e3a7.jpeg2AE796B4-A565-4BD4-8967-25EC8FA99B27.jpeg.d19c9050030d1f78d831a63d9f932f21.jpeg44A23D00-2AE9-41E8-AABA-F720A5E6C0B4.jpeg.be89575a78872f4fb288b5738f9036d3.jpeg7CE96405-CE6F-43DD-AA0A-A1131EE9759F.jpeg.4b905f5937ac81909c6e3191b8d6f75d.jpeg532F2899-3FB4-414D-8844-8320F6A49CF2.jpeg.9e6fe78f933fbd5b92f2dea4005daec4.jpegCDC0D186-A1BA-47E8-9BA2-A848A820D431.jpeg.2e9e5e3c8db3f85da9e2529554654805.jpeg6D677F1E-9645-42CC-B6B7-13AC5548F964.jpeg.a43e1c8ce70c54477a2c5840b7693a0b.jpeg8FA66354-08F2-4F78-8F07-7FCA35AA4779.jpeg.6c9f3dda33580296f1e0cfe0e6839652.jpeg17AC4E0B-4D4A-4A98-9EA0-781ECF507EBD.jpeg.0fd1433ba1c2f1507918696d4c655b0e.jpeg

 

 

C1EDD27A-3DDB-46DD-B30E-75E9B52E9D46.jpeg

Redigert av Hagebåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den andre Myon jeg har ble kjøpt av Johnny Svelund i 1990 av min far, og var i hans eie fram til 2000.

den ble oppbygd med påhengsmotor, men fikk senere inboard da påhengsmotoren falt av under kjøring. 
Det ble satt inn en Ford 460 big block med 340Hk men ikke med optimalt drev. Båten gjorde 60knop.

Jeg kom tilfeldigvis over båten i 2017 og kjøpte den tilbake uten motor og inventar. Dette er et framtidig prosjekt og planen er å få denne tilbake til glansdagene, og gjerne med en motoroppgradering.

 

Flyfoto av båten fra glansdagene, er fra ca 96.

02E38662-125C-465D-9315-8DC8E1B7425A.jpeg.0c13b18f998af34c8ed33ef3c4431e54.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...