Jump to content

mercruicer v8 7,4 forgasser drukner


Nils Eric

Recommended Posts

Trenger tips

 

Har nå renset forgasser, byttet flottører og dysenåler, men fremdeles drukner forgasseren i bensin.

Dette skjer når man ligger i plan og videre opp til full gass. Når man kun ligger i kosefart og holder seg under 2000 rpm går den som en klokke. Hvis den stopper og venter ca 15 min starter den og går som en klokke igjen. Den drukner etter alt fra 5 min til 30 min kjøring.

Har kjørt et par runder uten luftfilter og koblet vekk luftspjeldet, for å kunne se hva som skjer. Det er helt tydelig hva som er feil, men har ikke en løsning på dette.

i toppen av kamrene der dysenålene sitter er det et hull på hver side. Ut i fra disse hullene kommer det to søyler med bensin som fyller to av kamrene på forgasseren. Var derfor jeg trodde flottørene hang seg opp slik at dette var eneste utvei for bensinen, men etter å ha byttet dette skjer fremdeles det samme.

Noen som har hatt dette problemet, eller har en løsning?

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, flottørhøyde er justert etter hva Mercruicer har som retningslinje. 11 mm mellom flottør og gods i forgasseren når man holder den på hode, samt 19 mm fall når man snur den. Har også forsøkt å minske dette, men med samme resultat.

Link to post
Share on other sites

Hvis det var flottørhøyde ville du hatt dette problemet på alle turtall.

 

Jeg tenker det er mer sannsynlig at ventilen som regulerer bensinnivået er slitt og ikke greier å holde igjen ved høyere turtall. Dette forutsatt mekanisk bensinpumpe selvfølgelig

Link to post
Share on other sites

ja, har skiftet til nye flottører, skiftet da også dysenålene.

 

Dette er ventilen jeg snakker om. er du sikker på at du har fått det skikkelig sammen?

 

Dette er jo ganske enkel mekanikk. Hvis flottøren er i orden og riktig justert på høyde så skal den gi tilstrekkelig trykk på nålen slik at denne stenger for bensintilførselen mot sete. Det høres ut som om den ikke gjør det ved høyere turtall, og da tenker jeg at det skyldes:

 

- Ventil/sete er ikke i orden

- Pumpen gir for høy trykk

 

En enkel og rimelig elektrisk bensinpumpe gir samme menge og trykk hele tiden, det kan jo være en mulig test

Redigert av Røilen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mistenker at trykket er for høy, slik at dysenålene blir presset opp, slik at bensinen kommer ut av disse hullene. Har prøvd å stramme fjørene som sitter i toppen på dysenålene, men har ikke turt å strekke dem for mye. dysenålene er fjærbelastet oppover, så det er mye som tyder på at trykket kan være for stort.

har bestilt ny bensinpumpe, da denne har begynt å gi fra seg noen ulyder.

Hadde ikke problemer med dette på slutten av sist sesong eller tidlig i sesongen.

Hverken de nye eller gamle dysenålene hadde noen form for slitasje eller skader. Samme gjelder også for de gamle flottørene, men siden jeg hadde det oppe byttet jeg alt sammen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ingen som har flere tips??

Har byttet flottører, dysenåler, ventiler, og filtre under ventiler og renset luftfilter.Prøvd å blande nye og gamle varer. Fremdeles samme resultat.

Det som er rart er at jeg kan kjøre hvor lenge som helst, bare jeg holder meg under 2000 omdreininger. Fra 3000 og opp til fullgass skjer dette, enkelte ganger kan jeg kjøre opp til 30 min, andre ganger skjer det etter 5 min. Dette skjer både med og uten luftfilter

Link to post
Share on other sites

Nr 16 på bildet er "step up rods" og det er vel vakumstyrt på sekundær, ser det ut som.

Ville sjekket hva som er under de to "sorte ørene" om det kan være stemplene som sitter fast.

Det skal ikke komme bensin i sekundær før det skal, dvs nok vakuum til å trekke stemplene opp og det åpnes

for dysene under step up rods.

Det er vel en Holley forgasser med vakuum styrt sekundær, til motsetning på en Rochester, der sekundær har mekanisk

åpning når spjellet åpner.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

hmm, hva dammer vakuum der? kanskje det er en pakning som ikke tetter helt. kan ikke finne noe vakuumpumpe. men sete til del 16-16-17 sitter nedi bensinkammeret, slik at denne vil alltid være i kontakt med bensin.

Kanskje ta opp setene å sjekke om det er noe tette filtre eller om nålene ikke tetter mot sete.

Link to post
Share on other sites

vakuum oppstår når motoren går og trekker inn luft/bensin.

Og er ikke noe vakumpumpe i bildet.

vakuum trekker stempelet opp og åpner for bensin. Fjærene skal holde stemplene nede så

nålene ikke slipper ut bensin før sekundæren er aktiv.

 

Kan være noe er feil der. Ta opp og sjekk.

 

Samme hva produsent på denne er, ligner heller ikke på en holley, så jeg bare antok, det er iallefall en vakuum styrt sekundær.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...