Jump to content

Hva kaster du i sjøen?


Mouche

Recommended Posts

Det eneste som går overbord hos oss er det lille matavfallet som går via vasken når vi skyller kopper og kar etter ett måltid og septikken når tanken tømmes. Alt annet blir med på land igjen etter endt båttur.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Før trodde man at plast ble brutt ned av UV lys i løpet av noen år. Nedgravd ville den vare "evig". Nå viser det seg at plast riktignok brytes ned av UV lys, men de lange kjedene som plast er brytes ned slik at man ender opp med mikroskopiske klumper eller pellets om du vil. Disse er i størrelsesorden mikrometer eller mindre og finnes omtrent over alt i dag. Dyr og fugler spiser dem og vi for slikt i oss via maten. Ikke så bra med tanke på hvor mye plast som produseres og kastes i omgivelsene.

 

Plast er spesialavfall og skal leveres i søppeldunken !

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Kaster i grunnen ikke noe på sjøen, bortsett fra matavfall fra tid til annen i uthavn. Er jo ikke verre en fiskeslo vil jeg anta.

 

Ser en i havnen, som bor om bord i båten. Han hiver filterposer i sjøen, og de ligger lenge der nede.....noe å tenke på...

Link to post
Share on other sites

På vei over Atlanteren hadde vi god tid. Såpass god at jeg satte meg til med en et sånt papprør som Pringles potetgull selges i. Først fjernet jeg metalbelegget inni og det som var av plast, Det gikk i søppelposen. Da satt jeg igjen med kun litt tykk papp. Den rev jeg i små biter og kastet over bord. Alt av organisk avfall gikk også overbord. Såvidt jeg husker satt vi igjen med én pose restavfall etter 4 uker.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Kun organisk avfall som blir spist, helst med en gang, kastes over bort. Alt annet tas med, rundt Hvaler/Koster hvort vi stort sett ferders er det ganske mange søppelstativer rundt om som kan brukes. Har også gjort det til en greie å ta med litt mer hjem enn det jeg kom med, det er helt fantastisk hvor mye søppel som ligger på trendene rundt omkring. Om alle tar med seg litt hver gang, så tar det ikke lang tid før det blir kjapt mye bedre rundt om. Irriterer meg spesielt over alt glasset som ligger over alt, tror ikke jeg var på en eneste strand i sommer uten at jeg måtte plukke litt glasskår.

Link to post
Share on other sites

Som KennetStrand og andre sier, så er det kun kaffegruten fra kokekaffen som går på sjøen, pluss selvfølgelig tømming av septik langt fra land. Men jeg må innrømme at midt ute på Breiangen har jeg dumpet et gass kokeapparat. Det var av den ett-bluss typen med løs gasspatron som flammet opp da jeg hadde satt patronen feil inn. Det burde ikke være mulig, men jeg klarte det. Det ble første og siste gang med gass ombord i min båt!

 

bilde

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er når jeg ser en slik film som den om,jeg undres over hvorfor det ikke gjøres mer for å stoppe den slags forurensing.

 

Det brukes milliarder av kroner på forskning og utvikling av ting som skal redusere CO2 utslipp,fordi man har en antagelse av at det er skadelig for miljøet.

 

Samtidig gjøres det tydeligvis alt for lite i forhold til slik akutt forurensing vi ser på filmen,og rundt oss daglig.

 

Det er vel som vanlig penga som rår,er mer penger i å forske og bygge CO2 fangstanlegg,fremfor å pluke søppel i fjæra.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hadde litt sans for der de samlet søpplet i en pappeske, surret den godt og sa at det var greit å droppe den på dypt vann! Men slik er det vel mange som tenker fremdeles? Jo, jeg dumpet gassapparatet på dypt vann selv, men det var i fullt sinne og desperasjon etter en skrekkopplevelse der flammene sto opp.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Anker og fiskesnøre.

 

Søppel som potensielt stinker legges i poser i slepejolla til neste mulige tømming på land.

 

Og ja, kastet en mobil i sinne på sjøen på nordvestlandet for snart 10 år siden. Tror jeg har mer kontroll på sinnet nå :-D

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...