Jump to content

1989 Mercury 90HP – Lader 15-17 volt – problematisk?


Eystein Bjerke

Recommended Posts

Hei,
Jeg har en 3-syl Mercury 90HP fra 1989.
Den har plutselig begynt å lade på 15-17 volt på høyere turtall. På tomgang lader den 12V som den skal.

Skyldes dette likeretter eller kan det være switchbox (den ble byttet før sommeren)?
Kan det holde å bytte denne?

Er det problematisk for f.eks. batteri eller liknende?
Trimsylinderen har også begynt å fuske. Kan dette ha sammenheng med for høy spenning?

 

Mvh

Eystein

Link to post
Share on other sites

Er det ikke noen spenningsregulator etter likeretter?

 

12V er altfor lite, batteriet vil ikke bli skikkelig ladet med så lav ladespenning og det kan faktisk bli helt ødelagt over tid.

 

Antar du har et vanlig bly-syrebatteri? Disse lades normalt med rundt 14.2 - 14.4 volt.

 

Nå er det ikke nødvendigvis noen krise om batteriet lades med noe høyere spenning når motoren går da normalt bruksmønster ikke er at du kjører 24/7 med motoren men at den faktisk står i ro (0V) mesteparten av døgnet. Litt for høy spenning er antagelig bedre enn litt for lav. Men noe mye over 15 volt tror jeg ikke det burde være, hele 17V høres for høyt ut i mine ører.

 

Hvor mye spenning har du på turtall som tilsvarer marsjfart?

 

Har du sjekket om du har mistet batterivann? Et symptom på for høy ladespenning er at du vil miste batterivann, i så fall er det viktig at du etterfyller. Er batteriet såkalt "vedlikeholdsfritt" så mister du mest sannsynlig batterivann allikevel men du har bare ikke muligheten for å etterfylle. Vedlikeholdsfrie batterier er litt lureri i mine øyne.

 

Hva annet utstyr tolererer av spenningsforskjell er vanskelig å si men generelt er 12V utstyr laget for å være lite kresen på spenningen og tolererer relativt stort avvik. Er det mulig å koble fra lading og teste dette med bare batteri? Du bør også måle spenning rett på tiltmotor når den er i bruk, tviler litt på at du virkelig har så mye som 17V da.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg har en 3-syl Mercury 90HP fra 1989.

Den har plutselig begynt å lade på 15-17 volt på høyere turtall. På tomgang lader den 12V som den skal.

 

Er det problematisk for f.eks. batteri eller liknende?

Sannsynligvis ingen feil på lade-komponenter, men svak kvalitet på det el-faglige håndverket. Lading på 15-17 V kan tyde på dårlig kontakt på batteripolene. Jeg hadde gjort rent batteripoler, tatt på polfett, og montert med riktig moment. Sjekk også vann-nivå.

 

 

Trimsylinderen har også begynt å fuske. Kan dette ha sammenheng med for høy spenning?

 

Du mener vel trim-motoren, ikke trim-sylinderen. Ingen sammenheng med for høy spenning. Sjekk bryter, releer og børster, olje, kontakter.

Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis ingen feil på lade-komponenter, men svak kvalitet på det el-faglige håndverket. Lading på 15-17 V kan tyde på dårlig kontakt på batteripolene. Jeg hadde gjort rent batteripoler, tatt på polfett, og montert med riktig moment. Sjekk også vann-nivå.

Nå skal batteriet ut og topplades før vinteren. "Vedlikeholdsfritt" batteri, nytt av året.

I utgangspunktet har jeg montert alt i båten selv, men etter at noen kuttet alle ledninger og wirer mellom motor og bår i våres i et forsøk på å stjele motor, satte jeg bort jobben til verksted.

Kanskje det blir orden igjen når jeg selv monterer batteriet og går over kabling?

Verksted selv mener regulator er gåen. Får se om det bedrer seg til neste våren.

 

Du mener vel trim-motoren, ikke trim-sylinderen. Ingen sammenheng med for høy spenning. Sjekk bryter, releer og børster, olje, kontakter.

Trimmotor, ja. :p

Bryter sitter på gasspaken, men kan gå over ledningene inne i boksen.

hvor sitter releet?

Skal selvsagt sjekke oljenivå og kontakter, så får vi se :)

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ikke noen spenningsregulator etter likeretter?

 

12V er altfor lite, batteriet vil ikke bli skikkelig ladet med så lav ladespenning og det kan faktisk bli helt ødelagt over tid.

 

Antar du har et vanlig bly-syrebatteri? Disse lades normalt med rundt 14.2 - 14.4 volt.

 

Nå er det ikke nødvendigvis noen krise om batteriet lades med noe høyere spenning når motoren går da normalt bruksmønster ikke er at du kjører 24/7 med motoren men at den faktisk står i ro (0V) mesteparten av døgnet. Litt for høy spenning er antagelig bedre enn litt for lav. Men noe mye over 15 volt tror jeg ikke det burde være, hele 17V høres for høyt ut i mine ører.

 

Hvor mye spenning har du på turtall som tilsvarer marsjfart?

 

Har du sjekket om du har mistet batterivann? Et symptom på for høy ladespenning er at du vil miste batterivann, i så fall er det viktig at du etterfyller. Er batteriet såkalt "vedlikeholdsfritt" så mister du mest sannsynlig batterivann allikevel men du har bare ikke muligheten for å etterfylle. Vedlikeholdsfrie batterier er litt lureri i mine øyne.

- kombinert spenning og likeretter på denne, visstnok.

- lader jo ikke på 12V, sjelden jeg kjører rundt på tomgang. Lav spenning på tomgang er jo vanlig på de fleste (eldre) kjøretøy.

- Jeg har "vedlikeholdsfritt" batteri, nytt i år.

- Vanlig bruksmønster ja, voltmeteret mitt stopper på 16V, og nåla går hele veien, men når jeg drar av litt på farten kommer jeg ned på 15,5V-16V. Gjetter derfor på rundt 17V på full spiker (løsaktig iterasjon).

 

Hva annet utstyr tolererer av spenningsforskjell er vanskelig å si men generelt er 12V utstyr laget for å være lite kresen på spenningen og tolererer relativt stort avvik. Er det mulig å koble fra lading og teste dette med bare batteri? Du bør også måle spenning rett på tiltmotor når den er i bruk, tviler litt på at du virkelig har så mye som 17V da.

- hva mener du egentlig med å koble fra lading?

Link to post
Share on other sites

 

- kombinert spenning og likeretter på denne, visstnok.

- lader jo ikke på 12V, sjelden jeg kjører rundt på tomgang. Lav spenning på tomgang er jo vanlig på de fleste (eldre) kjøretøy.

- Jeg har "vedlikeholdsfritt" batteri, nytt i år.

- Vanlig bruksmønster ja, voltmeteret mitt stopper på 16V, og nåla går hele veien, men når jeg drar av litt på farten kommer jeg ned på 15,5V-16V. Gjetter derfor på rundt 17V på full spiker (løsaktig iterasjon).

 

 

Hvis denne motoren har regulert ladespenning ut fra dynamo/likeretter og du allikevel får 17V så tror jeg det enten må være:

 

* Dårlig kontakt som foreslått over, da får du ikke rett belastning og du vil kunne måle høyere spenning.

* Ødelagt regulator.

 

Første alternativ er jo veldig enkelt å sjekke og dermed eliminere. Kjøp deg litt polfett hvis du ikke har dette fra før, koble løs, smøre inn og koble til igjen. Hvis du har oppgitt korrekt moment bruker du dette, hvis ikke skrur du godt til men ikke så hardt at du skrur noe i filler.

 

- hva mener du egentlig med å koble fra lading?

 

Glem dette. Fiks det batteri/lade problemet først, hvis du fortsatt da har problemer med tilt bør du gjøre som vånd foreslår. Dette er vel egentlig bare noen brytere, releer og elektromotor og er neppe veldig sensitiv på korrekt spenning.

 

Har du dårlig kontakt i systemet kan jo dette også veldig godt forklare at tiltmotoren fusker.

Link to post
Share on other sites

Dette er helt vanlig med gamle påhengere ettersom der ikke er spenningsregulator.

 

Eneste mulighet for å regulere spenningen her er å brenne av litt energi ved å belaste batteriet ved å koble inn noen motstander eller å sette på noe lys/lanterner etc. Dette fordi det ikke er generator med regulerbart felt, men derimot svinghjulsmagnet med lysspoler.

 

Denne problemstillingen har vært oppe tidligere. Jeg foreslo da en manuell løsning der man kunne koble til last etter behov. En annen kar ville bruke zenerdiode og gjøre det automatisk. Se om du finner tråden.

 

Batteriet tåler den høye spenningen, men der må etterfylles hyppig med vann.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har gått over tilkobling til batteriet og dette ser bra ut. Kan ikke se at det skal være problem her.

Kablene fra motor til batteri er kliss nye originale batterikabler fra Mercuryforhandler.

Batteriet er nytt i år.

 

 

Trimmotoren har nok olje (i reservoaret) og fungerer opp og ned, men når motoren kommer ned mot stempelstengene (piston rods) slutter den å tilte nedover.

Det er som om den ikke har krefter nok til å dytte videre når den får litt motstand.

 

Om jeg trenger ny tiltmotor, er den noen som har oversikt over krysskompabiliteten mellom Mercury/Mariner mellom HK og alder for tiltmotorer?

Altså kan jeg f.eks. bruke motor fra en '91 Mercury 60HK?

 

 

Dette er helt vanlig med gamle påhengere ettersom der ikke er spenningsregulator.

 

Eneste mulighet for å regulere spenningen her er å brenne av litt energi ved å belaste batteriet ved å koble inn noen motstander eller å sette på noe lys/lanterner etc. Dette fordi det ikke er generator med regulerbart felt, men derimot svinghjulsmagnet med lysspoler.

 

Denne problemstillingen har vært oppe tidligere. Jeg foreslo da en manuell løsning der man kunne koble til last etter behov. En annen kar ville bruke zenerdiode og gjøre det automatisk. Se om du finner tråden.

 

Batteriet tåler den høye spenningen, men der må etterfylles hyppig med vann.

Å lade på så høy spenner er altså noe den har begynt med i det siste. Tidligere ladet den på 12v-14v.

Batteriet er vedlikeholdsfritt, så kan altså ikke fylles.

Link to post
Share on other sites

Sjekk at likeretteren/regulatoren har god kontakt til jord. Dårlig jording her gjør at den ikke greier å regulere spenningen når strømforbruket i båten er lavt. Batteriet du har kjøpt er ikke idéelt, du trenger å kunne etterfylle batterivann i båt med sånt ladesystem.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk at likeretteren/regulatoren har god kontakt til jord. Dårlig jording her gjør at den ikke greier å regulere spenningen når strømforbruket i båten er lavt. Batteriet du har kjøpt er ikke idéelt, du trenger å kunne etterfylle batterivann i båt med sånt ladesystem.

Da skal jeg sjekke dette. Men alt er montert av merkeverksted, så skal jo tro det skal være i orden.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...