Eystein Bjerke Startet 1.August.2014 Del på Facebook Startet 1.August.2014 Hei,Jeg har en 3-syl Mercury 90HP fra 1989.Den har plutselig begynt å lade på 15-17 volt på høyere turtall. På tomgang lader den 12V som den skal.Skyldes dette likeretter eller kan det være switchbox (den ble byttet før sommeren)?Kan det holde å bytte denne?Er det problematisk for f.eks. batteri eller liknende?Trimsylinderen har også begynt å fuske. Kan dette ha sammenheng med for høy spenning? Mvh Eystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjord725SE Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Er det ikke noen spenningsregulator etter likeretter? 12V er altfor lite, batteriet vil ikke bli skikkelig ladet med så lav ladespenning og det kan faktisk bli helt ødelagt over tid. Antar du har et vanlig bly-syrebatteri? Disse lades normalt med rundt 14.2 - 14.4 volt. Nå er det ikke nødvendigvis noen krise om batteriet lades med noe høyere spenning når motoren går da normalt bruksmønster ikke er at du kjører 24/7 med motoren men at den faktisk står i ro (0V) mesteparten av døgnet. Litt for høy spenning er antagelig bedre enn litt for lav. Men noe mye over 15 volt tror jeg ikke det burde være, hele 17V høres for høyt ut i mine ører. Hvor mye spenning har du på turtall som tilsvarer marsjfart? Har du sjekket om du har mistet batterivann? Et symptom på for høy ladespenning er at du vil miste batterivann, i så fall er det viktig at du etterfyller. Er batteriet såkalt "vedlikeholdsfritt" så mister du mest sannsynlig batterivann allikevel men du har bare ikke muligheten for å etterfylle. Vedlikeholdsfrie batterier er litt lureri i mine øyne. Hva annet utstyr tolererer av spenningsforskjell er vanskelig å si men generelt er 12V utstyr laget for å være lite kresen på spenningen og tolererer relativt stort avvik. Er det mulig å koble fra lading og teste dette med bare batteri? Du bør også måle spenning rett på tiltmotor når den er i bruk, tviler litt på at du virkelig har så mye som 17V da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Leve Norge Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Hei, Jeg har en 3-syl Mercury 90HP fra 1989. Den har plutselig begynt å lade på 15-17 volt på høyere turtall. På tomgang lader den 12V som den skal. Er det problematisk for f.eks. batteri eller liknende? Sannsynligvis ingen feil på lade-komponenter, men svak kvalitet på det el-faglige håndverket. Lading på 15-17 V kan tyde på dårlig kontakt på batteripolene. Jeg hadde gjort rent batteripoler, tatt på polfett, og montert med riktig moment. Sjekk også vann-nivå. Trimsylinderen har også begynt å fuske. Kan dette ha sammenheng med for høy spenning? Du mener vel trim-motoren, ikke trim-sylinderen. Ingen sammenheng med for høy spenning. Sjekk bryter, releer og børster, olje, kontakter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eystein Bjerke Svart 1.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2014 (redigert) Sannsynligvis ingen feil på lade-komponenter, men svak kvalitet på det el-faglige håndverket. Lading på 15-17 V kan tyde på dårlig kontakt på batteripolene. Jeg hadde gjort rent batteripoler, tatt på polfett, og montert med riktig moment. Sjekk også vann-nivå. Nå skal batteriet ut og topplades før vinteren. "Vedlikeholdsfritt" batteri, nytt av året. I utgangspunktet har jeg montert alt i båten selv, men etter at noen kuttet alle ledninger og wirer mellom motor og bår i våres i et forsøk på å stjele motor, satte jeg bort jobben til verksted. Kanskje det blir orden igjen når jeg selv monterer batteriet og går over kabling? Verksted selv mener regulator er gåen. Får se om det bedrer seg til neste våren. Du mener vel trim-motoren, ikke trim-sylinderen. Ingen sammenheng med for høy spenning. Sjekk bryter, releer og børster, olje, kontakter. Trimmotor, ja. :p Bryter sitter på gasspaken, men kan gå over ledningene inne i boksen. hvor sitter releet? Skal selvsagt sjekke oljenivå og kontakter, så får vi se :) Redigert 1.August.2014 av Eystein Bjerke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eystein Bjerke Svart 1.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2014 Er det ikke noen spenningsregulator etter likeretter? 12V er altfor lite, batteriet vil ikke bli skikkelig ladet med så lav ladespenning og det kan faktisk bli helt ødelagt over tid. Antar du har et vanlig bly-syrebatteri? Disse lades normalt med rundt 14.2 - 14.4 volt. Nå er det ikke nødvendigvis noen krise om batteriet lades med noe høyere spenning når motoren går da normalt bruksmønster ikke er at du kjører 24/7 med motoren men at den faktisk står i ro (0V) mesteparten av døgnet. Litt for høy spenning er antagelig bedre enn litt for lav. Men noe mye over 15 volt tror jeg ikke det burde være, hele 17V høres for høyt ut i mine ører. Hvor mye spenning har du på turtall som tilsvarer marsjfart? Har du sjekket om du har mistet batterivann? Et symptom på for høy ladespenning er at du vil miste batterivann, i så fall er det viktig at du etterfyller. Er batteriet såkalt "vedlikeholdsfritt" så mister du mest sannsynlig batterivann allikevel men du har bare ikke muligheten for å etterfylle. Vedlikeholdsfrie batterier er litt lureri i mine øyne. - kombinert spenning og likeretter på denne, visstnok. - lader jo ikke på 12V, sjelden jeg kjører rundt på tomgang. Lav spenning på tomgang er jo vanlig på de fleste (eldre) kjøretøy. - Jeg har "vedlikeholdsfritt" batteri, nytt i år. - Vanlig bruksmønster ja, voltmeteret mitt stopper på 16V, og nåla går hele veien, men når jeg drar av litt på farten kommer jeg ned på 15,5V-16V. Gjetter derfor på rundt 17V på full spiker (løsaktig iterasjon). Hva annet utstyr tolererer av spenningsforskjell er vanskelig å si men generelt er 12V utstyr laget for å være lite kresen på spenningen og tolererer relativt stort avvik. Er det mulig å koble fra lading og teste dette med bare batteri? Du bør også måle spenning rett på tiltmotor når den er i bruk, tviler litt på at du virkelig har så mye som 17V da. - hva mener du egentlig med å koble fra lading? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjord725SE Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 - kombinert spenning og likeretter på denne, visstnok. - lader jo ikke på 12V, sjelden jeg kjører rundt på tomgang. Lav spenning på tomgang er jo vanlig på de fleste (eldre) kjøretøy. - Jeg har "vedlikeholdsfritt" batteri, nytt i år. - Vanlig bruksmønster ja, voltmeteret mitt stopper på 16V, og nåla går hele veien, men når jeg drar av litt på farten kommer jeg ned på 15,5V-16V. Gjetter derfor på rundt 17V på full spiker (løsaktig iterasjon). Hvis denne motoren har regulert ladespenning ut fra dynamo/likeretter og du allikevel får 17V så tror jeg det enten må være: * Dårlig kontakt som foreslått over, da får du ikke rett belastning og du vil kunne måle høyere spenning. * Ødelagt regulator. Første alternativ er jo veldig enkelt å sjekke og dermed eliminere. Kjøp deg litt polfett hvis du ikke har dette fra før, koble løs, smøre inn og koble til igjen. Hvis du har oppgitt korrekt moment bruker du dette, hvis ikke skrur du godt til men ikke så hardt at du skrur noe i filler. - hva mener du egentlig med å koble fra lading? Glem dette. Fiks det batteri/lade problemet først, hvis du fortsatt da har problemer med tilt bør du gjøre som vånd foreslår. Dette er vel egentlig bare noen brytere, releer og elektromotor og er neppe veldig sensitiv på korrekt spenning. Har du dårlig kontakt i systemet kan jo dette også veldig godt forklare at tiltmotoren fusker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Dette er helt vanlig med gamle påhengere ettersom der ikke er spenningsregulator. Eneste mulighet for å regulere spenningen her er å brenne av litt energi ved å belaste batteriet ved å koble inn noen motstander eller å sette på noe lys/lanterner etc. Dette fordi det ikke er generator med regulerbart felt, men derimot svinghjulsmagnet med lysspoler. Denne problemstillingen har vært oppe tidligere. Jeg foreslo da en manuell løsning der man kunne koble til last etter behov. En annen kar ville bruke zenerdiode og gjøre det automatisk. Se om du finner tråden. Batteriet tåler den høye spenningen, men der må etterfylles hyppig med vann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eystein Bjerke Svart 11.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2014 Har gått over tilkobling til batteriet og dette ser bra ut. Kan ikke se at det skal være problem her. Kablene fra motor til batteri er kliss nye originale batterikabler fra Mercuryforhandler. Batteriet er nytt i år. Trimmotoren har nok olje (i reservoaret) og fungerer opp og ned, men når motoren kommer ned mot stempelstengene (piston rods) slutter den å tilte nedover. Det er som om den ikke har krefter nok til å dytte videre når den får litt motstand. Om jeg trenger ny tiltmotor, er den noen som har oversikt over krysskompabiliteten mellom Mercury/Mariner mellom HK og alder for tiltmotorer? Altså kan jeg f.eks. bruke motor fra en '91 Mercury 60HK? Dette er helt vanlig med gamle påhengere ettersom der ikke er spenningsregulator. Eneste mulighet for å regulere spenningen her er å brenne av litt energi ved å belaste batteriet ved å koble inn noen motstander eller å sette på noe lys/lanterner etc. Dette fordi det ikke er generator med regulerbart felt, men derimot svinghjulsmagnet med lysspoler. Denne problemstillingen har vært oppe tidligere. Jeg foreslo da en manuell løsning der man kunne koble til last etter behov. En annen kar ville bruke zenerdiode og gjøre det automatisk. Se om du finner tråden. Batteriet tåler den høye spenningen, men der må etterfylles hyppig med vann. Å lade på så høy spenner er altså noe den har begynt med i det siste. Tidligere ladet den på 12v-14v. Batteriet er vedlikeholdsfritt, så kan altså ikke fylles. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Da er vel gjerne motoren såpass ny at den har en spenningsregulator som kan være verdt å mistenke for å være defekt. Eldre påhengere hadde ikke denslags luksus. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 ville også målt med voltmeter rett på batteripolene , om du ser samme spenning der. Om ikke batteriet er toppladet så skal det være istand til å tamot bra med ladestrøm før spenningen blir for høy. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Eystein Bjerke Svart 11.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2014 Hvilke trimtiltmotorer passer til denne motoren? Feks 1991 60hp? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 (redigert) Sjekk at likeretteren/regulatoren har god kontakt til jord. Dårlig jording her gjør at den ikke greier å regulere spenningen når strømforbruket i båten er lavt. Batteriet du har kjøpt er ikke idéelt, du trenger å kunne etterfylle batterivann i båt med sånt ladesystem. Redigert 11.August.2014 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eystein Bjerke Svart 12.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2014 Sjekk at likeretteren/regulatoren har god kontakt til jord. Dårlig jording her gjør at den ikke greier å regulere spenningen når strømforbruket i båten er lavt. Batteriet du har kjøpt er ikke idéelt, du trenger å kunne etterfylle batterivann i båt med sånt ladesystem. Da skal jeg sjekke dette. Men alt er montert av merkeverksted, så skal jo tro det skal være i orden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 hva er det det heter, tro skal man gjøre i kjerka, merkeverksted kan også gjøre feil Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Eystein Bjerke Svart 12.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2014 Ja, jeg ser den... Men hva med trim/tilt-motor?Hvis den er "svak", betyr det at jeg må bytte den?Hvilke trim/tilt-motorer er kompatible med min motor? \E Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Kanskje du har dårlig kontakt flere steder? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grufolf Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Hva om voltmeteret ditt viser feil sjekket med et annet enn det som er monter i båten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Skal vi se.. en Zenerdiode og en motstand.... til kr. 2,50 så er vel det problemet løst.... Mulig spolene i ur-generatoren får kjørt seg litt men putt putt.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Hei, du får nok ikke noe zenerdiodeløsning med motstand til denne prisen. Slike løsninger egner seg best når man har konstant strømtrekk. Det er ikke tilfelle her. En annen detalj om spenningen overstiger 16 volt kan endel båtelektronikk ødelegges Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Det går vel kanskje 40 Ampére i denne kretsen så da skal du ha god kjøling for at komponentene skal overleve. Det er ikke uten grunn at slike spenningsregulatorer er vannkjølt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.