Jump to content

SVAAP II - Flikking og stell av en 40 fot seilskøyte


Svaap

Recommended Posts

Hei

 

Noen av dere har lest strengene mine om 'Svaap' og 'Minde'.

Begge båtene - i tillegg til mye andre gjenstander, ble tatt av flammenes rov 30. Mai i år.

 

Tiden leger alle sår, og for meg har jeg satt meg i en annen vogn på livets karusell. Det er (for nå) slutt på store restaureringsprosjekter av eldre skøyter. Jeg ville ha et plaster på opplevelsen og tapet som gir meg en større dimensjon av båtlivet (les: bruksdelen).

 

En ny skøyte er anskaffet, og jeg ønsker å dele det videre arbeidet - og bruken - av denne med dere forumister, som jeg på mange måter føler at har blitt mine venner.

All den støtte som ble vist meg og min familie i forbindelse med brannen, har vært overveldende og godt! Takk til dere alle:)

 

Den nye båten skal hete 'SVAAP II'

 

Båten er bygget etter tegning nr 104 fra Colin Archer, men båtbyggeren (har snakket med han) har nok hatt et par planker for mye i stabelen under bording (eller noen for få etter). Hun er en anelse for høy på vannet...

 

Dette er bare en intro

Jeg vil fortsette å gi oppdateringer på den videre prosessen, og håper for Guds skyld at jeg ikke poster bilder av en ny akterstevn om noen måneder... :))

 

Alt godt - mine venner

 

Hilsen Ole

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så godt at du har tatt steget med å gå til innkjøp av ny skøyte! Gleder meg til fortsettelsen i denne tråden! Du har vært og er til stor inspirasjon!

 

Lykke til!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Flotte greier! Du skal ikke bekymre deg over et par ekstra planker. Man skal huske på at salige Collin bygget båter som skulle dekke et spesifikt behov. Hvorvidt det var ståhøyde for personer på to meter, var vel ikke prioritet nr. 1. Derimot skulle det hales personer opp av vannet. Da ville halvannen meter fribord være ugunstig. Og, jeg regner med at du skal tilbringe tid om bord. Uten å behøve å ligge i køya for å trekke på deg benklærne om morran. Min første båt i voksen alder, Caroline, var opprinnelig vadbåt fra Kirkøy. Der skulle man ha om bord liner og garn. Jeg slang også på en ekstra bordgang for å få det mer levlig under dekk.

Link to post
Share on other sites

Kjekt å høre at du har kommet deg på sjøen! Om noen fortjener å nyte denne nydelige sommeren på sjøen så er det deg!

 

Jeg regner med at selv om det ikke kommer noen lange tråder om totalrenoveringer så vil du nok foreta både vedlikehold og forbedringer på den nye skuta underveis. Med dine kunnskaper og følelse for trearbeider er det vel nestne uunngåelig. Vi gleder oss til å følge deg videre med ny båt og ny fase i båtlivet. Kjekt å jobbe med båt, men å kunne bruke den er slett ikke dumt det heller..;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Båten er bygget etter tegning nr 104 fra Colin Archer, men båtbyggeren (har snakket med han) har nok hatt et par planker for mye i stabelen under bording (eller noen for få etter). Hun er en anelse for høy på vannet...

 

Ser man i de forskjellige listene som er laget over tegninger så er det tre fartøy som har nr. 104. det er redningskøyta Oscar Tybring, en skonnert og ei losskøyte. I de håndskrevne listene til mesteren selv er dette snevret ned til to, skonnerten og losskøyta.

Så da sitter vi igjen med Garibaldi. Og den var svært lav i sjøen.

Og så var den klinkbygget.

Link to post
Share on other sites

Utrolig godt å høre! Du er jo virkelig komplett og totalt ustoppelig!

Jeg gleder meg virkelig til å følge denne tråden. Du er en inspirasjon til oss alle! :cheers:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Mulligan: Mulig jeg nevner feil byggetegning. Trodde det var tegn nr 104 av 1905 - en av de mest kjente losbåttegningene til CA. Denne ble bygget til Josef Wilhemsen. Har litteratur på alle byggenr til CA hjemme, og skal sjekke :)

 

Hyggelige tilbakemeldinger fra dere:)

 

Båten skal ikke på land - dere kjenner jo meg og vet at da ville vi vært igang;)))

Link to post
Share on other sites

Jeg har lært en ting om trebåt: ikke begynn på mer enn èn ting av gangen. Syns du har et enestående pågangsmot, men som de sier: etter å ha falt av hesten er det lurt å komme seg i salen så fort som mulig igjen. Ønsker deg mange gode opplevelser i båten, med båten, på sjøen og i skjærgården og ellers hjemme i "snikkarboa". Hvor har du hjemmehavn?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...