Jump to content

8-12hk FM bensin motor vil ikke starte


Chrmccab

Recommended Posts

Jeg har en snekke (sjømann 22) med en 8 - 12hk FM bensin motor. Dette er en S 2 modell.

Etter å ha vært på fjorden hele dagen ville ikke motoren starte opp igjen etter en liten pause.

 

Det virker som om det ikke er nok kraft (strøm) til å dra igang motoren. Lurer på om det er startrele' og laderele'n som ikke fungerer som det skal.

Den får ikke svinghjulet til å gå rundt. Får ikke start på motoren. Nå virker det som om batteriet tømmes litt etter litt.

Men det skal sies at jeg ikke kan motor what so ever...

 

Er det noen som kan noe om dette? Hva tror dere årsaken kan være? Hva kan jeg gjøre? Hvor får jeg kjøpt eventuelle deler? Hvem kan fikse problemet?

 

Hvis det lar seg gjøre skal jeg legge ved en video og bilder over der jeg tror problemet er.

 

Mvh

 

1407437298.jpg

 

1407437377.jpg

 

1407437530.jpg

Link to post
Share on other sites

Regner med at batteriet er OK og skikkelig ladet og at der er skikkelig kontakt på polskoene.

Regner også med at tenningssystemet er OK og at du lett starter motoren med håndsveiv.

 

Ledningsopplegget virker noe grapsent og gode muligheter for dårlige kontakter.

 

Dynastarteren kan du få sjekket av et bilelektrisk verksted.

Maritim m.fl. selger nye for noen få tusen.

Link to post
Share on other sites

Batteriet var helt nytt for 3 uker siden. Har ikke vært noen problemer med å få startet den, noen gang. Jeg brukte båten hele dagen (skrudde av og på motoren) før vi hadde ligget til en bøye i 30 min og skulle hjemover. Da viste den ingen tegn til liv. Men batteriet var da fortsatt på nesten 13v. Men når jeg sjekket batteriet i dag så viser den kun ca 6v.

Jeg skal prøve igjen i kveld med ett full-ladet batteri, se om det skjer noe da.

 

Håndsveiv? Kan ikke si at jeg har eller ikke har det. Men vet ihvertfall ikke om det? Hvor sitter den på motoren?

 

Og ja det kan være dårlig kontakt rundt ledningsopplegget.

 

Som sagt; kan veldig lite motor, prøver å lære, men dette er min første båt.

Link to post
Share on other sites

Det kan vel være vippen (ladereleet) som dette ble kalt før i tiden. På ditt opplegg er det likestrømsdynamo kombinert med dynastart. Dette ladereleet skal bryte kontakten mellom batteri og dynamo når motor står stille. Gjør det ikke det tappes batteri tomt og det stemmer veldig godt med forklaringen din. Releet skal bare koble inn når motor er i gang. Har mistanke om at det er innkoblet hele tiden og dermed tappes batteri tomt mens den ligger i ro. Så ikke forlat båten med batteriet tilkoblet før du har funnet ut av det. På nyere dynamoer som er vekselstrøm, er ikke releet nødvendig da disse har dioder som hindrer strømmen å gå inn i dynamo når motor er stoppet.

 

Kan jo være motsatt også. Hvis det ikke kobler inn når motor startes blir det ingen lading og batteri tømmes jo fort da du har ett tenningsanlegg som krever strøm. Men da skulle du ikke hatt 13 volt på batteriet etter flere timers kjøring. Da stemmer den første teorien bedre da du lå i ro flere timer og ikke fikk start når du skulle hjem igjen.

Mulig FM har ombygningssett med vekselstrømdynamo også. Mener du fremdeles kan bruke dynastarteren som starter selv om ladeanlegget bygges om til ny dynamo.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Eg har vore inne på eit bilde og tegna litt:

bilde

eg har tegna inn to raude ringer, med nummer, og mitt forslag er:

1: her skal på ny kabelsko, den som er der har vore varm, og tilkoblinga skal pussast gullande blank med FINT smergelpapir. Tilkobles med ny skrue. Hvis gjengene i tilkoblinga er dårlige, so sett in skruen frå undersida og trekk fast med mutter på toppen.

 

2: tilkobling - tja. kontakt - neppe. Dette er roten til eit problem. Forslag: lag til to nye ledninger, ein 6 kvadrat og ein på halvannen, sett på sko, og festa under den mutteren i toppen der det er ledninger. Hvis kabelsko med 10 mm hol blir eit problem, går det å bruka sko med 8 mm hol, og klippa opp ringen og utvida. (juks, men -) Den ledningen som ligg der og går til denne tilkoblingen 2, skal vekk. Den tjukkaste av desse to nye skal til dynamoen der den gul/grønne er festa, og den skal tilkoblast med sko. Den andre skal til denne tilkoblinga på releet, etter at tilkoblinga er gjort ordentlig rein, ogso den med sko.

Dette bør gjera ein heil del forskjell.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for dette innlegget Dinamo :)

 

Slike bilder med forklaring hjelper en kar uten mye forståelse en hel del. Liker dette.

Jeg skal absolutt fikse og ordne en del av ledningene og kontaktene på denne motoren.

 

Ser du også på dette som grunnen til at batteriet tappes for strøm??

Og at motoren ikke får svinghjulet til å gå rundt. Svinghjulet rørte litt på seg, men stoppet med engang.

Releet står bare å slår når jeg prøver å starte båten. - som om den ikke får nok strøm kanskje..

Link to post
Share on other sites

Chrmccab : Ser du også på dette som grunnen til at batteriet tappes for strøm??

 

Nå skal ikke jeg svare for Dinamo, eller andre, men jeg tror nok en grundig rengjøring og nye koblinger kan gjøre susen ja. Krypstrøm har jo gode forhold når det er rust og skitt, og da kan mye skje, mens det som skal skje, skjer ikke i det hele tatt :smiley:. Så får vi heller se nærmere på dette om det ikke skulle fungere etterpå. Men bare ikke la batteri være tilkoblet når du forlater båten så lenge det er slik. Hvis det var helt nede på 6 volt er det neppe brukbart lenger og det er jo fort gjort å ødelegge enda ett.

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg svare for Dinamo, eller andre, men jeg tror nok en grundig rengjøring og nye koblinger kan gjøre susen ja. Krypstrøm har jo gode forhold når det er rust og skitt, og da kan mye skje, mens det som skal skje, skjer ikke i det hele tatt :smiley:. Så får vi heller se nærmere på dette om det ikke skulle fungere etterpå. Men bare ikke la batteri være tilkoblet når du forlater båten så lenge det er slik. Hvis det var helt nede på 6 volt er det neppe brukbart lenger og det er jo fort gjort å ødelegge enda ett.

Hegra: Takk igjen.

Skal som sagt til båten i kveld, for å sjekke grundigere. Har med et fullt oppladet batteri. Skal se om jeg får start med denne. Og hvis ikke så skal jeg ta sørg for at batteriet ikke er koblet til når jeg drar.

 

Jeg kommer til å gi en tilbakemelding videre om hvordan dette går.

 

MÅ bare si at det er ufattelig bra med denne forumsiden - mange gode og flinke båtpersoner her :)

Link to post
Share on other sites

Dert som eg beskriv. vil ikkje "ta knekken " på krypestrøm, som tømmer batteriet, men det vil antagelig nesten dobla kreftene som starteren har til å dra med. Og det bør vera ein god begynnelse. Forresten, du har vel lokket til dette releet? Hvis ikkje so er det ganske fort so fullt av skitt at det er ubrukelig. Eg vil ogso foreslå å ta laus den ledningen som eg nevnde først, ta den med til ein elektrikar og få pressa på ein sko direkte. Elektrikaren har kabelsko og godt pressverktøy.

 

Magne (som er pensjonert elektriker)

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg såg litt meir nøye på bildene, no - og ser at motoren har batteritenning. Denne tenninga er det berre å gløyma å slå av, so er batteriet tomt i ein fart, og coilen nermer seg glødende. Kan ein slik forgløymelse vera årsaken til tap av strøm?

 

For å si det sånn så prøvde jeg i går kveld å koble til et nytt batteri, for å se om jeg fikk start på motoren. Dette gikk dårlig. Jeg koblet til batteriet, vridde om tenningen, det kom det ett klikk fra releet, så ble alt stille. Batteriet døde helt, med en eneste gang. Fikk ikke noe lys i batterilampa. Merkelige greier. Det skjedde på 1 sek. Nå virker det som jeg har to stk nesten tomme batterier.

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å ta av reima på dynastarteren for å se om den sviver ubelastet. Se ellers innlegg #4

Hei.

Nei jeg har ikke prøvd det ennå. Det er jo selvfølgelig en mulighet.

Skal se nærmere på det imorgen når jeg skal til båten.

 

Takk for alle tips :)

Link to post
Share on other sites

 

For å si det sånn så prøvde jeg i går kveld å koble til et nytt batteri, for å se om jeg fikk start på motoren. Dette gikk dårlig. Jeg koblet til batteriet, vridde om tenningen, det kom det ett klikk fra releet, så ble alt stille. Batteriet døde helt, med en eneste gang. Fikk ikke noe lys i batterilampa. Merkelige greier. Det skjedde på 1 sek. Nå virker det som jeg har to stk nesten tomme batterier.

Eit nytt - eller for den del nyladet - batteri som er so til de grader tomt for strøm etter 1 sek, har eit einaste bruksområde igjen. Det er ikkje lovlig, men det kan brukast som moring. Eit batteri som er frisk, kan ikkje tømmast på eit sekund, uansett kor hardt du prøver.

Dette å hiva av reima for å sjå om starteren då går - eg kan ikkje sjå at det svarer på noko som helst.

Eg ser det slik at for at starteren skal kunna gå, må den ha nok strøm til å gjera jobben, og då er det heile strømkretsen, som skal vera god nok.

Dette er punkter som eg kan tenkja meg å sjå nøye på:

1/ Batteri: Kor mange volt holder det? (målt på blyet i batteripolane)

Er batteriskoa ordentlig fastskrudd?

2/ Eg antar at plussledningen går til startereleet uten noka form for skjøt på veien, men den tilkoblinga - med den kabelskoen som eg har gitt uttrykk for treng skiftast er eit åpenbart problem.

3/ startinnslaget sjølv - eg syns koparen i innslaget ser noko svart ut, pussing kan vera ei løysing.

4/ Dynastarteren sjølv - eg vil anta at der er fire børster i den, og børstane skal liggja på kommutatoren, med trykk av fjærer. Børstane skal gli lett opp og ned i sine holdere. Ein børste som ikkje virker, og starteren har under halv kraft.

For å sjå korleis børstene ser ut:

Der er eit "belte" av jern, rundt dynastarteren, motsatt ende av reima. Det er festa med ein skrue som går gjennom endane i skjøten. Ta av dette beltet og ta bilde av det som er inni.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

1/ Batteri: Kor mange volt holder det? (målt på blyet i batteripolane)

Er batteriskoa ordentlig fastskrudd?

2/ Eg antar at plussledningen går til startereleet uten noka form for skjøt på veien, men den tilkoblinga - med den kabelskoen som eg har gitt uttrykk for treng skiftast er eit åpenbart problem.

3/ startinnslaget sjølv - eg syns koparen i innslaget ser noko svart ut, pussing kan vera ei løysing.

4/ Dynastarteren sjølv - eg vil anta at der er fire børster i den, og børstane skal liggja på kommutatoren, med trykk av fjærer. Børstane skal gli lett opp og ned i sine holdere. Ein børste som ikkje virker, og starteren har under halv kraft.

For å sjå korleis børstene ser ut:

Der er eit "belte" av jern, rundt dynastarteren, motsatt ende av reima. Det er festa med ein skrue som går gjennom endane i skjøten. Ta av dette beltet og ta bilde av det som er inni.

 

Magne

 

 

Mange takk Magne!

 

Virker som du har god greie på dette. Jeg skal rense, pusse og skifte samtlige kabelsko. Så skal jeg ha med meg en elektriker for å gå igjennom ledningene som er der.

Så skal jeg sjekke ut belte og børstene ved dynastarteren.

 

 

Det batteriet som døde etter 1 sek. var et gammelt batteri. Det nye batteriet gikk ned til ca 8v etter noen timer.

Link to post
Share on other sites

Eg har tenkt feil :sad:

 

2: tilkobling - tja. kontakt - neppe. Dette er roten til eit problem. Forslag: lag til to nye ledninger, ein 6 kvadrat og ein på halvannen, sett på sko, og festa under den mutteren i toppen der det er ledninger. Hvis kabelsko med 10 mm hol blir eit problem, går det å bruka sko med 8 mm hol, og klippa opp ringen og utvida. (juks, men -) Den ledningen som ligg der og går til denne tilkoblingen 2, skal vekk. Den tjukkaste av desse to nye skal til dynamoen der den gul/grønne er festa, og den skal tilkoblast med sko. Den andre skal til denne tilkoblinga på releet, etter at tilkoblinga er gjort ordentlig rein, ogso den med sko.

Dette bør gjera ein heil del forskjell.

 

Eg skreiv 6 kvadrat, om eine ledningen, og tenkte minusledning til dynamo. Men denne blir ogso minusledning til starter, og i den funksjonen passer 16 kvadrat

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal til og skifte kontakter, ville jeg samtidig byttet ut alle tilhørende ledninger. Helst fortinnede, som motstår korrosjon bedre enn kobber.

 

Feil kan jo også ligge i startrele, men prøv først med et godt batteri. Ikke lenge siden jeg var borti en bekjent som hadde startproblemer på bilen, jeg hørte det slo inn i releet og mistenkte dette. Men problemet var så enkelt som et dårlig batteri. Var på en Toyota, så burde jo skjønt det var batteriet som var knekt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal til og skifte kontakter, ville jeg samtidig byttet ut alle tilhørende ledninger. Helst fortinnede, som motstår korrosjon bedre enn kobber.

Eg vil seia det på ein annen måte:

PVC isolasjonen på ledninger er ikkje heilt vanntett. Når der so trengjer vatn gjennom isolasjonen, so har eg forstått det slik (uten at eg no er sikker) at dette vatnet blir ein katalysator som får kobberet i ledningen til å reagera med klorforbindelsen i plasten og dermed korroderer. Fortinning av kobberet er eit forslag som har vore mykje framme her på båtplassen, mitt forslag er å bruka ledninger med ein annen isolasjon enn PVC.

 

Edit:

Dette korrosjonsproblemet fins der ogso ein masse av i kabler som er nedgravd i bakken

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tviler på dette er svaret på problemet, men nevner det bare sånn forsiktig....Kan det være brukt feil batteri ? Motoren er vel kanskje fra ei tid da det også ble brukt 6 volt batteri og anlegg. Men motor har jo fungert så jeg regner med at batteri er tilsvarende det som har stått i. Jeg regner med det er 12 volt anlegg og at det er 12 volts batteri også, men, men, ville bare nevne det, og for alt jeg vet har det kanskje aldri vært 6 volt anlegg på FM motorer. Dinamo vet kanskje noe om det.

 

Det jeg nevnte om krypstrøm var ment som ett tillegg, og er nok ikke hovedårsaken. Det er selvsagt at dårlige kontakter og kabler må rettes på først og fremst, slik at strømmen kommer frem dit den skal, så der har selvfølgelig Dinamo rett (igjen :smiley: ).

Link to post
Share on other sites

Eit godt spørsmål, Hegra

Mange bilprodusenter gikk over frå 6 til 12 volt på seint 50- og tidlig 60-tall.

Men la meg sei det slik:

Eg kan ikkje huska å ha sett, hørt eller lest noko som helst om 6 volt dynastarter. Hvis nokon veit av noko slikt so ønsker eg å få greie på det.

 

Edit:

Det som er sagt her om å få elektriker ombord, virker på meg som ein god plan, han har kunnskap og verktøy til å kunna påvisa det som er av feil og mangler.

 

Magne

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...