Jump to content

mercruiser 5.7 v8 vil ikke opp på turtall


staram

Recommended Posts

Nå er det like før jeg selger båten som rep objekt .... bare hatt problemer i hele sommer.

 

Har nå fått båten til å starte og gå.

Den går på tomgang og på lavt turtall.

Gir jeg på og kommer opp på turtall så bare bauler det og den dabber av. Kveles. Slipper jeg opp gassen så går den normalt igjen.

 

Mekaniker har overhalt forgasser men påstår å ikke ha rørt innstillingene på den.

Ny coil.

Nytt fordelerlokk og rotor.

Ny trigger i fordeler.

Nye plugger.

 

Motoren er som skrevet i topic en mercruiser 5.7 v8 1989.

 

Hvor bør jeg starte ?

 

Gjør et siste forsøk før båten havner på finn.no

Link to post
Share on other sites

Høres ut som den får for mye eller for lite bensin?! Hvis alt annet er sjekket har du jo ikke mange alternativer igjen. At mekaniker ikke har rørt innstillinger betyr nødvendigvis ikke at du slipper å foreta nye justeringer. Hvordan er det med choke på denne? Ville sjekket manualen på boatinfo.no og tatt utg.punktet i fabrikkinstillinger, så prøvd meg frem derfra. Kan ikke mekaniker bli med i båten?

Link to post
Share on other sites

Husker ikke alt du har gjort med motoren men bensinpumpe/tilførsel dvs manglende kan nok fremkalle lignende symptomer.

 

Helt feil tennplugger likeså.

 

Er det noen forskjell om du pumper med gassen men dette problemet skjer?

 

 

Har du mulighet til å legge ut et filmklipp som visert start til problem?

 

Gjerne filme ned i forgasseren uten luftfilter mens dette foregår.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

For mye eller for lite bensin. Det var det jeg håpet et filmklipp ned i forgasseren vilke kunne gi svar på.

 

Får den mye for mye bør det lukte tydelig bensin av eksosen.

 

Årsaken til problemet er nesten helt sikkert enkel.

Er det autochoke på denne, elektrisk eller termisk?

 

Video maybe?

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Choken er bimetall fjær som styrer.

Lukter ikke noe særlig bensin.

 

Jeg holder til i Ringsaker, hedmark.

 

Det kommer en og kikker på den en av de nærmeste dagene, men jeg aner ikke hvor greie han har på dette..

Mekaniker skal jo ha 1000,- bare for å sette seg i bilen og komme så det har jeg ikke råd til mer. Og med han blir det bare mye "synsing" ... Dette som er problemet her i distriktet. Få mekanikere og altfor mye å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Du burde jo kunne fått lånt en forgasser bare for å sjekke om det gjør noe forskjell. "Alle" med amcar har et par stykker liggende. Prøv deg med et innlegg her (hvis du er på Facebook)

http://www.google.no/url?url=http://nb-no.facebook.com/pages/Amcar-Brumunddal/350967350657&rct=j&frm=1&q=&esrc=s&sa=U&ei=VEHnU4KzA8nMyAPTmoGIAw&ved=0CBMQFjAA&usg=AFQjCNHMrEc7dTGwsrREpvxk4g2CNq0q1w

Link to post
Share on other sites

Når du har med hjelpemann i båten: Prøv uten flammedemperen montert og motorluken av. Da er det lett å se om choken åpner, den skal åpne helt i løpet av noen få minutter etter start. Når du kjører kan hjelpemannen se ned i forgasseren og se etter om det kommer nok bensin, for mye er sjelden problemet med mindre flammedemper/luftfilter er for tett eller ved helt feil dysebestykning. Litt feil gir ikke sånne utslag. Man kan se på pluggene hvordan forbrenningen har vært, for mager eller for fet, men for å få en bra avlesning på pluggene må du egentlig stoppe motoren på fullgass ved å stenge for bensinen. Altså: tomgangskjøringen på slutten av en testtur kan endre utseendet på pluggene.

Uansett et det helt nødvendig å ha tenningen i orden før du begynner å gjøre noe med forgasseren. Du må vite at du har sterk nok gnist og tenningstidspunktet må stemme. Grunninnstillingen sier vel sånn 8-10 grader fortenning på tomgang men det som er viktigst er hvor mye fortenning du har på cruiseturtall. Mener å huske at denne motoren skal ha 33-36 grader ved 4000rpm. Noen fordelere har vakuumopptrekk, fjern i så fall slangen til denne.

Merk at det er forskjell på tennpluggene for motorer før og etter 1996 altså kort gjengeparti på tidlige motorer og langt gjengeparti på Vortec motorer.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da lurer jeg på om jeg bestiller ny forgasser fra ebay i stedet for å prøve å la mekaniker fikse denne forgasseren enda engang..

 

Legger ved bilde av forgassern som sitter på nå.

Er det noen som kan fortelle meg hva slags forgasser dette er og hva jeg må vite når jeg skal bestille ny?

(eventuelt linke meg en)

 

Hvis det viser seg at det er mekaniker som ikke har montert forgasser riktig og at dette er skyld i at båtsommern ble ødelagt blir jeg ganske forbanna...

 

bilde

Redigert av staram (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en Rochester QuadraJet, muligens rebranded som Mercury MerCarb, men det står vel eventuelt på forgasseren hva det er for noe?

 

Hvordan DieselDahl klarer å konkludere med at det er sammensetning av flottørventiler som er problemet, aner ikke jeg, men han har sikkert rett ?

Link to post
Share on other sites

Båten gikk som den skulle den dagen jeg fikk stopp.

Mekaniker mente det var forgasser som måtte renses.

Han kom tilbake med forgasser og monterte. Båten ville ikke starte.

Fant da ut etterhvert etter bytting av plugger, rotor, fordelerlokk og coli at det var tenningstrigger nedi fordeler som var problemet. Byttet denne og båten startet endelig. Men den gikk nå ikke som den skulle.

Tenning osv var ikke rørt i det hele tatt da. (alt peker vel i retning forgasser?)

 

Forundrer meg ingenting om det er forgasser som har blitt feilmontert.

Men for meg som ikke har peiling så blir det bare synsing.

Link to post
Share on other sites

Beklager, var litt kjapp og registrerte ikke at ting har skjedd her. Som Adeneo skriver er dette en 4ports quadrajet.. Forgasserservice tar ca 1500 for overhaling av disse. Litt usikker på hva selve overhalingen er men han er visstnok en guru i bransjen. Han mente selv disse er nærmest udødelige....

Link to post
Share on other sites

Problemet må være forgasseren:

 

Du fikk problemer med tenningsgiveren men "Mekkatrikkeren" din mente det var forgasseren og plukket den opp.

 

Du skiftet den defekte giveren, satte på den "overhalte" gasseren og da starter motoren men orker ingen ting?

 

Det må være en remonteringproblematikk i gasseren og i såfall er selve problemet enkelt - om man vet hva man skal se etter.

 

Kjenner ikke denne gasseren men er det mulig og feks snu flottøren opp ned?

 

Bytte om dyser?

 

Skade pakning?

 

Montere overføringene til akspumpen feil eller ikke i det hele tatt?

 

 

Skulle gasseren mot all formodning være i orden kan dette være et (sjeldent) problem:

Et annet moment som jeg ikke vet om er sjekket på din motor men det er et (nesten utenkelig ) men mulig problem jeg dog selv har opplevet på en 4.3L V6 bilmotor av 94 utførelse - samme motor som din -2 sylindre. Denne har vel litt annen utførelse i tenning/fordeler en den du har men problemet var nå slik og artet seg på en måte som ikke er helt ulik det du beskriver.

 

Pulsskiven som sitter på rotoren (min er 6 tagget) hadde sprukket på undersiden og den hadde begynt å rotere på fordelerakslen og forflyttet seg fra riktig posisjon. Dette medførte at motoren mistet kraft og i dette tilfellet begynte å overopphete og tilslutt stoppet. Å sjekke dette krever at fordeleren må ut og dissekeres og sannsynligheten for at dette er feil er ikke stor så jeg ville sett nærmere på gasseren først.

 

På bildet under er det den taggete skiven under den hvite rotoren.

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det ser ikke ut som om trådstarter har Delco tenning, slik at den pulsskiven er nok ikke problemet, men godt forslag. Det er vanskelig å se på bildet, men ser ut som en vanlig Prestolite eller noe sånt ?

 

Dersom mekanikeren har åpnet forgasseren, så kan det være nesten hva som helst, Quadrajet's er faktisk ganske kompliserte forgassere, og de kom i en rekke forskjellige modeller, bare det å finne pakningsett kan være et helvete og krever som regel mye graving i lange lister med serienummer osv. slik at dersom denne mekanikeren ikke har noen erfaring med Rochester, så er det fort gjort å gjøre noe feil.

 

Man må nesten begynne med å sjekke at forgasseren funksjonsmessig gjør det den skal, og det er vel nevnt tidligere, sjekk at det kommer jevne stråler med bensin når gassen trykkes ned, sjekk at choken ikke henger på, at alle armer og stag går fritt osv.

Det neste må være å åpne opp, og sjekke veldig nøye at det ikke har blitt skader på gummipucken til akselerasjonspumpen, det er fort gjort å skade denne når man tar av og setter på øvre delen av forgasseren, og det vil føre til nettopp dette problemet, at motoren nesten bare dør ut når man gir gass.

Sammensetningen av disse flottørventilene kan vel også være en ide å sjekke, ettersom det allerede er nevnt.

 

Dersom mekanikeren har gjort slik som mange mekanikere ofte gjør, bare åpnet opp og gjort rent litt her og der, så er det nesten verre enn å bare la det være, det er en rekke ting som kan skades og pakninger kan lekke osv. dersom det ikke settes sammen med nye pakninger.

 

Forgasseren er helt sikkert god som gull, og det billigste er vel å kontakte forgasserservice i Drøbak og få overhalt den (Byman har skullet selge i en årrekke, men driver så vidt jeg vet på enda).

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han har hatt annonsen ute ett års tid. Ingen som har ønsket å ta over tror jeg. Skal selge sjappa inkl alt inventar;-) Men han holder på fortsatt, med begrenset åpningstid. Tror det var en reportasje på statskanalen her forleden også som jeg gikk glipp av. Ligger nok i arkivet på nettet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også temmelig sikker på at det er problemer med eller ifbm forgasser.

 

Mekaniker fikk først pakningssett som ikke stemte. Bestilte da nytt rep sett og regner med han da fikk rett denne gangen siden han kom og monterte gassern igjen.

 

Å sende forgasser ned til Drøbak vil vel ta like lang tid, og koste det samme som å bestille en helt ny på ebay.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...