Jump to content

Vaske kjøl ( under dørken ) med Zalo og kost?


Ulk Boble

Recommended Posts

Jeg trenger sårt å få vasket under dørken, da det er mye kliss og søl der. Jeg vet jo at Zalo er avfettende, men er det helt harmløst å vaske med Zalo, vann og en kost jeg skrubber med? Det trengs veldig. Fienden er en blanding av saltvann, mineralolje og alt annet som følger tyngekraftens regler :) Og hva synes en biltema-pumpe om å suge dette ut av båten på slutten? Jeg har også vurdert grønnsåpe, da dette er organisk og lukter godt. Ser bare for meg at Zalo er bedre for den type bruk jeg tenker på.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Zalo i motorrommet da det var en salig blanding der av olje, diesel, kjølevann og fersk og saltvann. Fungerte meget bra for meg. Billigere og like bra som motorvask. Problemet med å få ut denne blandingen løste jeg gjennom å kjøpe en våt og tørr støvsuger på Biltema;

http://biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Ovrig/Vat--og-torrstovsuger-WD-120030-17209/

Ville ikke bruke lensepumpa på den oljeblandingen. Dessuten opplevde jeg denne støvsugeren som enormt effektiv. Med den kom jeg til på alle steder og den jobbet raskere enn lensepumpa.

 

Vanskelige steder med oljerester tørket jeg bort med babyvåtservetter fra Rema 1000.

 

Glemste skrive at jeg har plastbåt

Redigert av Martin Blomberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aceton ville jeg vært litt skeptisk til, du løser jo opp et tynt lag av plasten - men derav overmaling av hvit primer, regner jeg med?

 

Grønnsåpe bruker man vel primært på treverk.

 

Zalo ... kjør på, men husk på at det må skylles godt etterpå. Elektrisk sugepumpe eller våtstøvsuger er kjekt å ha her ja :-)

Link to post
Share on other sites

En ting til - slik jeg ser det er hovedformålet med å gjøre rent under dørk å unngå "båtlukt" samt å sikre at ekle substanser ikke sprer seg ut over resten av båten ved sjøgang og evt krenging. Da tror jeg zalo er godt nok. Skal man derimot selge båten kan det jo hende salgsmulighetene øker etter rengjøring med aceton og maling med hvitt. Det blir neppe hvitt med zalo, men ganske sikkert "godt nok" mtp at dette er rom man normalt ikke ser noe til.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I og med at det er snakk om en trebåt er aceton og maling fyfy! Vask godt med zalovann, og la det være med det! Så kan du heller olje med f.eks Owatrol D1 når båten har stått på land et par dager.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takker for svar :) Jeg har trebåt ja, og det stod litt mellom Zalo og grønnsåpe. Jeg vet at førstnevnte er mildt og avfettende, og jeg vet at grønnsåpe er mildt, men ikke om det har noen spesiell avfettende effekt. Men grønnsåpe lukter jo bedre da. Denne støvsugeren dere snakker om; er det en sånn slamsuger i miniatyr-form? Har lenge savnet noe som kan drikke siste skvetten i kjølen. Jeg har for øyeblikket en biltema-pumpe, og jeg vil på det sterkeste fraråde folk å kjøpe denne. For det første er den veldig stor, og den kommer ikke helt ned i bunnen pga størrelsen på selve pumpen. Akslingen er i veien, så det blir noen "manuelle bøtter" etter at pumpen har gjort sitt.

 

Problemet med pumpen er at med en gang den setter i gang prosessen med oppsug, så skaper den et voldsomt vanntrykk. Og dette kan være bra. Det kan være bra. Men ikke når trykket blir så kraftig at den ikke bare spyler ut vann, men også selve slangen som skal føre dette vannet heeeelt ut i sjøen. Jeg fikk virkelig erfare dette, da jeg stod med pumpen med en fot på hver side. Da den eksploderte i en eneste stor fontene, og nærmest bevisst traff meg mellom beina med et par liter før jeg fikk tak i den dumme flotøren ( som å lete etter en mobiltelefon i en aktiv fontene ), resulterte det i at jeg måtte få folk ned i båten med tørre klær ( ingen bleier, selv om kanskje nabo-skipperne tenkte at det kunne være greit for meg å ha, hvis blæren min er såpass nervøs ). Så jeg måtte surre pumpen inn med plast og hyssing, og nå ser den ut som en hjemmelaget bombe. Men vannet kommer ut i sjøen, så jeg skal ikke klage. :)

Link to post
Share on other sites

Ser forresten at jeg "har steget i gradene" på forumet, fordi jeg har passert hundre innlegg med idiotiske spørsmål. :) Synes det var en grei vri. :) Så den dagen ALLE på forumet er så lei av maset mitt, de grønne spørsmålene og referatene fra mine daglige, maritime tabber, er dagen jeg kanskje blir kaptein :) hehe

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

I skøyten min er det mye gammel moro nedi kjølen.. ser aldri ut som det blir tomt, enda motor ikkje bruker olje så er vel treverket såpass impregnert i olje at det blir oljefilm på vannet i kjølen..

 

Jeg pleier å bruke absorberingsmatter for å ta opp det verste, (har liggende hele tiden og skifter ut ved behov) og ellers bruker jeg zalo, grønnsåpe og salmiakk..

Kjøper på europris i 4 liters dunker:)

Zalo løser opp, de andre er mest for lukten sin del, men jeg mener nå at det tar endel av pumpelukten.

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev 18 minutter siden:

Tre år gammel tråd - regner med at han har fått vasket kjølen nå...

 

Får håpe det, men jeg ser at de nevner absorberende matter. De er sinnsykt dyre og selv har jeg erfart at helt vanlige bleier gjør akkurat samme jobben. I tillegg tar de vannet også. Jeg bruker å kjøpe de billigste og største de har av Coop sitt eget merke. En pakke til de største barna koster ikke mange kronene. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Kjellg skrev for 3 timer siden:

 

Får håpe det, men jeg ser at de nevner absorberende matter. De er sinnsykt dyre og selv har jeg erfart at helt vanlige bleier gjør akkurat samme jobben. I tillegg tar de vannet også. Jeg bruker å kjøpe de billigste og største de har av Coop sitt eget merke. En pakke til de største barna koster ikke mange kronene. 

 

Og for å dra DIY til proffesjonelt nivå så kjøper du dampestrømper i samme slengen. Vrenger 3-4 bleier inn i hver strømpe. Setter knute og fester så en hyssing i som du bruker som "tampongtråd" hvis oljebleia ligger på et vanskelig tilgjengelig sted. 

 

Da har du en oljepølse med stor kapasitet som er lett å fiske opp når den har gjort jobben. 

--

En liten dugnad så knyter du opp et lite lager med oljepølser så en kjapt kan bytte når det trengs. Jeg har Perkins 4.108, så dette kan jeg litt om ;-)

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 13 minutter siden:

 

Og for å dra DIY til proffesjonelt nivå så kjøper du dampestrømper i samme slengen. Vrenger 3-4 bleier inn i hver strømpe. Setter knute og fester så en hyssing i som du bruker som "tampongtråd" hvis oljebleia ligger på et vanskelig tilgjengelig sted. 

 

 

Haha, det har jeg gjort allerede :) 

I båten min er det litt trangt å komme til helt under motoren. Tok meg sporenteks en tur til nærmeste OBS for å kjøpe meg ei strømpebukse. Men jeg ble veldig forskrekket, for strømpebukse er ikke bare strømpebukse. Forskjellige grader og gram av både det ene og det andre. Da måtte jeg selvsagt spørre om hjelp, og dette var en av de gangene der ordene kom før hauet :) Sa til henne at jeg skulle ha ei strømpebukse som jeg skulle legge bleie inni. I det ho så rart på meg og rygget et skritt kom jeg til å tenke "Å nei hva sa jeg nå" :) Men når jeg forklarte henne det litt mere inngående så skjønte hun hva jeg mente og anbefalte meg en type. Men det er ikke å stikke under en stol at ho så litt rart etter meg når jeg forlot butikken :) 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...