Jump to content

Banken: Nei til finansiering av bobåt


mr.loffern

Recommended Posts

Jeg er en av dem som som vil gjøre noe med tilværelsen nå og ønsker å leie ut leiligheten og bo i båt. Jeg trenger å låne ca 700.000,- for å realisere hva jeg ønsker og har sikkerhet innenfor 30%.

 

Full av iver, sendte jeg inn søknader med alt av papirer og gledet meg til å sette i gang. Men så enkelt var det ikke og jeg fikk meg et par raske avslag selv om tallene og regnestykket gikk greit opp. Banken sier de kun finansierer fritidsbåter. Grunnen er i utgangspunktet at man må ha fast bostedsadresse.

 

Jeg tenkte å ordne dette med å "flytte inn til mamma" på papiret og at posten sendtes til arbeidsplassen min. Men før jeg går noe videre, ønsket jeg bare å høre litt med båtfolket om liknende erfaringer og gjerne tips til bank osv.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hva med postboks ?

Hør med andre banker?

 

Da jeg ville låne til båt så sa banken nei.

 

Jeg gikk til ny bank, de lånte normalt ikke til båt med pant!

Men da jeg sa at vi blir totalkunde så var dem med!

 

Jeg byttet bank tok med kona, og gamle banken ringte og ba oss tilbake da de skjønte jeg tok med kona også :)

 

Samtidig fikk jeg billigere lån i ny bank :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Du må for all del unngå å få status som UFB. Det vil henge med deg i lang tid. Uansett hvor mange penger du har, om du har fast jobb osv.

 

I hodene til folkeregisteret, banken osv står det da at du er uteligger og/eller narkoman.

 

Selv om det teknisk mulig er det ikke lett å ha forskjellig bosteds- og postadresse. Bankene oppdaterer sine lister regelmessig, og vi opplevde at de klarte å mixe adressene og sende posten til feil adresse. Selv om vi fikk ordnet opp i det var det like galt måneden etter.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg har nok vært litt snill med banken foreløpig ja og ser det er er noen få kroner å spare på å bytte bank ja og skal definitivt sjekke ut SR-bank ;)

 

Godt poeng Herman. Nå har jeg heldigvis mulighet til å registere meg inn med noen, så jeg vil klare å unngå UFB og tenker å sende posten til jobb. Nå blir fast bopelsadressen og jobb 10 min fra hverandre, så det skal fungere greit om noen brev kommer feil.

Link to post
Share on other sites

Var grunnen utelukkende at du ikke hadde fast bostedsadresse, eller var det også andre forhold (f.eks at de ønsket sikkerhet i fast bolig?). Om det kun er adressen så ville jeg definitivt tatt en prat med andre banker. Om du har inntekt og sikkerhet godt innenfor rammene, så vil du normalt være en veldig ønsket kunde. Min erfaring har vært at en del mindre lokalbanker ofte utviser større fleksibilitet enn de større 'formaliserte' bankene. Riktignok kommer en del av de største bankinstitusjonene ut med lave renter om man har en jobb/forening som har fordelsavtale med disse (spesielt når man kan vise til 30% sikkerhet). Selv har jeg gått for en lokalbank der renten er noe høyere enn det laveste jeg har fått tilbudt, nettopp pga at disse kunne gi meg andre fordeler nettopp ifht sikkerhet o.l., og har vist seg veldig fleksible, noe som gjorde at jeg flyttet mitt lån/kundeforhold dit. Det er ikke alltid at det aller billigste er det beste dersom man trenger noe utover et helt ordinært boliglån. Det er min erfaring i alle fall. :wink: .

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Ikke uten videre enig i dette. Småbanker kan også ha lite erfaring, kompetanse og forståelse for båt som kredittobjekt. Jeg ville prøvd både Handelsbanken og Sparebank 1 i tillegg til de som allerede er nevnt. Santander er jo også store på båtlån og kan produktet. For min del skyr jeg alt som lukter av produktbindinger, totalkundekrav og den type mangel på åpenhet på de reelle prisene. Gjør det som er best for deg, men sjekk de "store" på båtlån. Noe sikkerhet utenom selve objektet (båten) skal være helt unødvendig, så lenge denne er registrert i NOR (Skipsregisteret). Dette siste er selvsagt et udiskutabelt krav fra alle seriøse utlånsinstitusjoner.

 

Lykke til!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt et godt poeng det du sier, Bergen dørk, at kompentanse rundt dette kan bli en utfordring, spesielt om banken ikke har erfaring med den type lån (selv har banken min tilhørighet lang vestlandskysten og heldigvis masse erfaring med båtkunder til den dagen kommer at jeg får ti-fotssyken :giggle: ). Når det er sagt, så har jo en del banker krav om at båten ikke kan være eldre enn et visst antall år om båten utelukkende skal være panteobjektet. Men jeg delte som sagt bare min erfaring, og det er sikkert mange som har helt motsatt erfaring på dette området. Det aller beste tipset, som også er nevnt gjentatte ganger, sjekk ut med mange banker, stort og smått, så ser du fort hvem som gir beste betingelser. Lykke til. :thumbsup:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Hvorfor melde flytting og ikke heller bare beholde adressen som det er og gjøre en avtale med leietaker om at det kan komme et brev, eller to, i løpet av måneden som du stikker innom og henter? Skal du belåne båten du kjøper eller øke belåningen på leiligheten?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

 

Det er selvsagt et godt poeng det du sier, Bergen dørk, at kompentanse rundt dette kan bli en utfordring, spesielt om banken ikke har erfaring med den type lån (selv har banken min tilhørighet lang vestlandskysten og heldigvis masse erfaring med båtkunder til den dagen kommer at jeg får ti-fotssyken :giggle: ). Når det er sagt, så har jo en del banker krav om at båten ikke kan være eldre enn et visst antall år om båten utelukkende skal være panteobjektet. Men jeg delte som sagt bare min erfaring, og det er sikkert mange som har helt motsatt erfaring på dette området. Det aller beste tipset, som også er nevnt gjentatte ganger, sjekk ut med mange banker, stort og smått, så ser du fort hvem som gir beste betingelser. Lykke til. :thumbsup:

 

Jepp, og jeg synes det er bra du deler dine erfaringer! :smiley: Det er imidlertid flere av de store bankene som vanligvis uten problem gir båtlån, hvis alt er ok. Så jeg støtter ditt poeng med å be om tilbud fra flere.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Du må for all del unngå å få status som UFB. Det vil henge med deg i lang tid. Uansett hvor mange penger du har, om du har fast jobb osv.

I hodene til folkeregisteret, banken osv står det da at du er uteligger og/eller narkoman..

Ser ikke problemet. Klart, har du unger som skal i barnehage og slikt er det ikke gunstig og være ufb, må vel ha en adresse for å ha rett til plass (korriger meg hvis det ikke stemmer). For min del har jeg kun hatt problemer med å få et abonnement en gang, alt det annet har ordnet seg fint. Hva de hos folkeregisteret tror om meg er likegyldig. F.eks. ikke noe problemer å få pass. De i den lokale banken kjenner meg og vet hvordan jeg bor siden det er der jeg fikk lånet. Og som tidligere sagt, har fått flere lån i ettertid også. Opplever at det viktigste for dem er at jeg har en fast jobb, om jeg har adresse eller ei er likegyldig. Alltid behjelpelige og løsningsorienterte. Så igjen, kan anbefale SR-Bank :thumbsup:
Link to post
Share on other sites

Gjerne oppdater tråden med dine videre erfaringer :)

 

 

Spørsmål til de som har lån med pant i båt, har dere "billån", "båtlån" eller lån tilsvarende huslån?

Da jeg kjøpte min siste båt, så så jeg en mulighet til å kjøpe en leilighet til for utleie og samtidlig ta opp et mindre lån på båten, istedet for å "cashe ut" båten. Båten ble dermed belånt med noe under 30% av verdien (1,7 mill). Lånet jeg endte opp med, via SMN, var det samme som billån. Tror renten er 5,3 % og rimelig rask nedbetalingstid.

Burde jeg egentlig sett meg om etter alternativ lån? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor melde flytting og ikke heller bare beholde adressen som det er og gjøre en avtale med leietaker om at det kan komme et brev, eller to, i løpet av måneden som du stikker innom og henter? Skal du belåne båten du kjøper eller øke belåningen på leiligheten?

Godt poeng det og jeg skal definitivt sjekke ut dette som

Link to post
Share on other sites

Godt poeng det og jeg skal definitivt sjekke ut dette som

Annet poeng med å beholde "bostedsadresse" på leiligheten din, er at om du i løpet av en stund bestemmer deg for å selge, så slipper du måtte melde flytting tilbake til leiligheten og måtte "bo" der en stund - for å unngå beskatning av eventuell verdistigning.

 

Ref:

 

1. eid eiendommen i mer enn ett år, og

2. brukt den som egen boligeiendom i minst ett av de to siste årene før salg (eller annen realisasjon). Det vil si at flere bruksperioder innenfor de siste to årene før salget kan legges sammen, og at det ikke er krav om at brukstiden skal være sammenhengende.

Link to post
Share on other sites

Angående UFB så vil jeg for alt det er verdt unngå det siden jeg har våpenskap og ikke ønsker å få innholdet inndratt. :giggle: Så det beste er at ting er i ordna former i den grad det lar seg gjøre.

 

Jeg ville gi banken en sjanse til og prøvde å forklare litt, men fikk et klart svar, så nå går jakten videre til ny bank ;)

 


 

Det vi tilbyr er lån til finansiering av fritidsbåt og ikke båter som skalbrukes som bolig. Vi kan dessverre ikke tillate at man forsøker å omgåregelverket i form av de tiltakene du foreslår. Søknaden står derforfortsatt som avslått. Ha en fortsatt fin dag!
Link to post
Share on other sites

Annet poeng med å beholde "bostedsadresse" på leiligheten din, er at om du i løpet av en stund bestemmer deg for å selge, så slipper du måtte melde flytting tilbake til leiligheten og måtte "bo" der en stund - for å unngå beskatning av eventuell verdistigning.

 

Ref:

 

Ja, i min iver for å nå målet hadde jeg faktisk ikke tenkt på dette, thanks :)

Link to post
Share on other sites

Hva du velger å gjøre med båten er vel helt likegyldig for banken, sålenge deres sikkerhet er ivaretatt. Det høres ut som om banken er inkompetent på båtlån. Det vanlige er å kunne gi lån til båt under 23 fot med sikkerhet i båten + visse krav til alder på objektet (dvs ikke du, men båten) og båter over 23 fot(til fritid eller whatsoever) forutsatt av at den er registrert i NOR.

 

Sparebank 1 sier: Inntil 80% finansiering

Inntil 20 års nedbetaling

1. prioritets skipspantobligasjon, og båten skal være ferdig registrert i skipsregisteret nis-nor

Trygghet i handelen ved at vi innfrir eventuelle heftelser og utbetaler resten til selger

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hvilken drittbank er det som tillater lån til fritidsbåt, men ikke bobåt? Har de noen grunn til hvorfor ikke, og hva den store forskjellen er?

 

Bytt bank.

 

Det kan forøvrig nevnes at jeg fikk 100% lånefinansiering på min første båt (riktig nok bare 270.000 kroner) gjennom Sparebank1, da min far stilte sikkerhet for hele lånet, og litt til. Det var helt problemfritt. Skjønner ikke hvorfor banken skal bry seg om du bor i båten eller ikke, så lenge de har sikkerhet i fast eiendom.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, enig, det høres utrolig rart ut man ikke får bo i båten. Men jeg opplevde nå det samme med forsikringsselskapet mitt av helt samme grunn, så jeg må jo bytte der også haha!

Man jo begynne å undres hvor grensa går mellom fritidsbåt og bobåt. Er det at den skal på land på vinteren?!

 

Det var DNB - og jeg fikk samme svar av to saksbehandlere. Litt rart for de var villig til å ta litt risiko den gangen jeg etablerte meg med huslån da min daværende bank IKKE ville. Det er vel derfor jeg har vært trofast kunde siden. Men nå blir det bytte på alt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...