Jump to content

Volvo Ocean Race 2014-2015


OC393

Recommended Posts

Litt tidlig å lage denne tråden kanskje, men

Volvo Ocean Race starter 4 oktober i Alicante med in-port seilas. 11 oktober starter de på første legg.

Denne gangen avslutter de seilasen i Gøteborg, hvor den skal være in-port seilas 27 juni 2015.


For første gang stiller også en dansk sponsor med båt: "Vestas bliver sponsor for den første danske båd i Volvo Ocean Race"

Link to post
Share on other sites

Litt oppdatering:

Det er nå 45 dager til Volvo Ocean race 2014-2015 starter i Alicante.

Knut Frostad stiller i sitt sjette Volvo Ocean race, sitt tredje som CEO på land.

Monica Rodal, er også med i staben til Knut med ansvar for «Client services & hospitality coordinator»

 

Fem av båtene har allerede konkurrert i Sevenstar Round Britain and Ireland race.

Abu Dhabi Ocean Racing Team var den raskeste og brukte 4 dager, 13 timer, 10 minutter, 28 sekunder. På andreplass kom The Spanish Team 4 dager 15 timer 32 minutter 51 sekunder

På tredjeplass Dongfeng Race Team 4 dager 19 timer 38 minutter 36 sekunder

På fjerdeplass Team Alvimedica 4 dager 20 timer 49 minutter 47 sekunder

Og tilslutt jentebåten Team SCA 4 dager 21 timer 00 minutter 39 sekunder

 

Det blir spennende å se fortsettelsen og ikke minst målgangen i Gøteborg mellom 21 og 24 juni 2015

Link to post
Share on other sites

Hva mener forumet om valget av entype båt? Selv er jeg litt i tvil. Ser de sportslige og sikkerhetsmessige grunnene for entype samt å hindre at det pengemessig sklir helt ut a la Americas Cup . Samtidig er det mer spennende med en åpen klasse ala IMOCA med forskjelige tekniske løsninger.

Link to post
Share on other sites

Hva mener forumet om valget av entype båt? Selv er jeg litt i tvil. Ser de sportslige og sikkerhetsmessige grunnene for entype samt å hindre at det pengemessig sklir helt ut a la Americas Cup . Samtidig er det mer spennende med en åpen klasse ala IMOCA med forskjelige tekniske løsninger.

Jeg mener det er mest rettferdig, da slipper man "teoretiske" handicap beregninger, og for oss som vil følge med på racet er det du ser som er resultatet,

Link to post
Share on other sites

Vi mister ett utrolig viktig element i design. Når jeg seilte aktivt var det morro å utvikle og optimalisere. Men det krever masse penger. Så i Volvo ocean vil dette fjerne en spenningsmoment, samtidig som det forhåpentligvis vil gi flere deltakere. Blir også mye mer åpent med entype. Raskeste båten har tradisjonelt vært topp 2 i alle ragattaer, nå vil veivalg ha mye større betydning. Alle kan nå vinne enkeltrace. Det var ikke tilfelle med ulike båter. Så vi får mer spenning. For seilere er det klart morsomst med entype når en seiler. I havn er optimalisering mest utfordrende. Men det er slutt på tiden da seilerne jobbet med optimalisering. Krever for mye kompetanse. Greit valg nå, får se hvordan det fungerer.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det er mest rettferdig, da slipper man "teoretiske" handicap beregninger, og for oss som vil følge med på racet er det du ser som er resultatet,

 

En åpen klasse med Box-rules er uansett ikke med handicap. Den som kommer først i mål er vinneren. Men da har man frihet til å designe en båt etter eget hode innenfor boks-reglenes begrensinger. Tidligere VOR har hatt dette, og IMOCA er en klase for vendee globe og andre hav-regattaer - gjerne med et begrenset mannskap.

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/International_Monohull_Open_Classes_Association

http://www.imoca.org/en/index/

Link to post
Share on other sites

Vi mister ett utrolig viktig element i design. Når jeg seilte aktivt var det morro å utvikle og optimalisere. Men det krever masse penger. Så i Volvo ocean vil dette fjerne en spenningsmoment, samtidig som det forhåpentligvis vil gi flere deltakere. Blir også mye mer åpent med entype. Raskeste båten har tradisjonelt vært topp 2 i alle ragattaer, nå vil veivalg ha mye større betydning. Alle kan nå vinne enkeltrace. Det var ikke tilfelle med ulike båter. Så vi får mer spenning. For seilere er det klart morsomst med entype når en seiler. I havn er optimalisering mest utfordrende. Men det er slutt på tiden da seilerne jobbet med optimalisering. Krever for mye kompetanse. Greit valg nå, får se hvordan det fungerer.

 

Enig, VOR har jo ofte vært dominert av en båt som er mye raskere enn de andre, så da blir det kjedeligere.

Link to post
Share on other sites

Klart båtfart er viktig, men hvis man ikke gambler så kommer mange båter i sikt av hverandre etter en seilas over havet. Tar noen risken så kan de komme sist eller en dag før de andre. Nå skal det gode nerver for å ta en slik risk.

Se på Ericsson 3 kontra 4, ungguttene på 3'eren tok risken og vant stort. Hadde de kommet sist så hadde det ikke vært noen big deal for dem som ikke var favoritter.

 

Under Clipper 11-12 så lå vi helt sist vest av Australia, men så gjorde vi et sjakktrekk (viste det seg) og kom fire til Geraldton. Først til Gold Coast også. Visit Finland tok endel slike og kom faktisk nr. to overall.

 

Dette blir kjempespennende, men TV dekningen er ikke så stor her i Norge.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Har fulgt med litt underveis på hjemmesiden til Volvo Ocean Race.
Men må si jeg ble både forundret og skuffet da målgangen til de tre som er ferdig så langt ikke er filmet.
Video fra ombord i båtene er det riktig nok, men filming fra helikopter når de nærmet seg spektakulære Cape Town og gikk i mål fant ikke jeg i hvertfall...
(ref. tilsvarende som da de startet i Alicante)

Så langt jeg kunne se var det en dårlig animasjon som viste båter og landskap, alt mens en masete dame intervjuet folk ombord som tydeligvis hadde fokus på alt annet en "small talk".

Eller er det jeg med min svært mangelfulle innsikt i datateknologiens verden som har vært på feil sted til feil tid?
Ellers er det spennende om jentebåten klarer å knipe en plass i innspurten og unngår å komme sist.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...