Jump to content

Erfaringer med tung båt med Suzuki 250 og propellvalg?


Geir Øistein

Recommended Posts

Hei dere!

 

Ikke første gangen at jeg søker til forumet for å få "turtalls hjelp". Det fine er jo at det nytter, og at andre også får hjelp i samme slengen! Har kjøpt ny båt og motor. Var så dristig at jeg prøvde meg på en som er solgt heller lite i Norge. Capelli Dino 26 m/Suzuki DF250APX. Båten er tung 2 200 kg tørrvekt, og med motor, batteribank og div utstyr er vi nok passert 2 700. Innkjøring er unnagjort, og forhandler sier han har prøvd en rekke propeller fra Suzuki, og ender opp med 15 1/4 x 19R. Den gir max 5 400 o/min og 33 knop. Anbefalt turtall 5 500 - 6100. Har ikke klart i pint ut av ham hva som står på denne motoren når den leveres. Forhandler mener at jeg får høyere og mer økonomisk mars fart med dette propell valget. Jeg kan ikke gå så mye lavere enn ca 23 knop, for da begynner den å sette seg på "rompa", og forbruket er ca 1.6 pr n/mil. Synes ikke det er noe bra på en "lean burn" motor.

 

Nå forundrer det meg jo litt at ikke 250 hk klarer å snurre denne propellen selv om skuta er ganske tung. Har kun oppnådd en knop ekstra toppfart fra 200 hk til 250. skroget er bygd for fart opp til 40 knop står det i hvert fall skrevet. Da med dobbel installasjon. Så har jeg friskt i minne en diskusjon her inne da jeg ikke fikk turtall/fart nok på min 150 Mercury Verado! Jeg ble anbefalt å bytte ut Apollo propell som sto på motoren til en Enertia. Propellene hadde nøyaktig samme spesifikasjoner, men jeg fikk 300 o/min mer og 3 knop. Trodde nesten ikke det jeg så! Så spørs det jo hvem som lager propellene til Suzuki, kvalitet osv? Kan jo selvfølgelig gå enda et hakk ned i stigning, men forhandler mener jeg mister toppfart. Synes også det virker rart?

 

Noen som kjører lignende motor på tung båt?

Link to post
Share on other sites

jeg er litt betenkt mtp at du med ny, tom båt allerede ligger under produsentens anbefalte turtall...

 

ang setter seg på rompa ved 23 knop - er det trimflaps på båten? Om ikke så ville jeg fått montert det på, utvider behagelig hastighetsområde nedover med mange knop, noe som er veldig kjekt i dårlig vær.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel en 4,0 liters motor ? Så Lundins Marin kan vel fikse mere effekt i den om ønskelig.

Selv DF300A kan de øke 10% til 330 hk.

 

Kanskje motoren står for lavt montert ?

En kompis med ny Askeladden C75 Center Cabin og DF300A får ca 42 knop.

 

Se forøvrig mitt innlegg #39 her https://baatplassen.no/i/topic/38737-kan-optimax-90-bygges-om-til-115/page-2

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I tester ser jeg at de kjører 150 hk Verado på denne med 30 knop. Og det ligger en på FINN med 200 hk som skriver 36 knop.

 

Det kan tyde på at du burde få mer ut av din.

 

Slip med de tallene du oppgir ligger på 10% som ikke er så galt. Men du kan allikevel få mer fart.

 

Som du skriver har du en tung båt og burde nok vurdere en propell med mer bladareal, og hekkløftende design. Ettersom din motor har 2.29 utveksling har du en relativt sakteroterende propell - så du kan også få god effekt av stor diameter.

 

Forslag

3bl

Mercury, Enertia ECO - har stor dia, kommer i størrelse ned til 19", men ettersom du allerede har lavt turtall...så kanskje dette er for mye stigning.

Mercury, Mirage Plus - 15 3/8 x 18 eller 15 1/2 x 17

Turbo Props, Offshore II (suzuki versjon) 16" dia og pitch ned til 17" kunne være god.

Solas, Lexor Plus/Rubex L3 også 16" med pitch fra 17 og 19"

 

4bl

Solas, L4 15 1/4x18

...men det er få andre med særlig dia blant 4 bl

Link to post
Share on other sites

Har trimplan og det fungerer, men det sender også forbruket en del opp. Askeladden C75 er en mindre båt og 450 kg lettere. Jeg har også 3 svære batterier bak, som nok ikke veier helt lite. Motoren er godt og vel 4l men trimming er liksom ikke et tema enda med garanti og det hele. Jeg tviler på at motoren står for lavt nå, da vi har flyttet den opp et hakk alt. Nå slipper den når jeg provoserer i sving osv. Men skuta er blitt tung, og det er stort vindfang i hytta. Jeg mener allikevel at jeg burde klart 35 knop, og et litt lavere forbruk. Dette med propeller har overrasket meg kraftig tidligere. En propell er ikke en propell for å si det slik... Har dårlig kjennskap til Suzuki da det egentlig er Mercury jeg kjenner best.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Den med 200 hk som skriver 36 knop er bløff. Har prøvd flere med 200 hk. Knop regner jeg kun etter kartplotter, resten er nesten alltid feil. 150 Verado er sterk, men jeg slet nå med å få 40 knop på min Bella 621 på 800 kg selv etter å ha byttet til Enertia 17R. Vis den drar Capelli opp i 30 knop må det være en båt uten utstyr og tomme tanker. Er det slik å forstå at Enertia er å få til Suzuki også? Trodde de laget propeller kun til Mercury?

 

Takker for innspill! :)

Link to post
Share on other sites

Det finnes ingen 15 1/4x19R som ifølge Suzuki er til DF250 - derimot er den til 175-150. 19" pitchen har kun 16" dia fra Suzuki (til denne motoren).

 

Denne testen viser en nesten like tung båt med en 16x20 som gir 40 knop v 6000 i rpm.

http://www.suzukimarine.com/Product%20Lines/Outboard%20Motors/Products/DF250/2012/~/media/Marine/BoatBuilders/TestResults/P/Pro-Line%20Boats/ProLine%2024%20Super%20Sport%20DF250

 

Selv om du kun har 10% slip som bare er litt for høyt - du bør ha rundt 8% for å ha god effektivitet gitt skrog, vil jeg tro at det er mulig med bedre tall på ytelser om du får rett propell til denne motoren. Som mao bør være større i dia med dennes gear/ytelse og tyngen på båten. Du bør opp i rpm og du bør kunne ligge med ca 18,5 eller 20 i pitch - Suki har begge med 16" dia.

 

Enertia ECO er videreutvikling av Enertia med 16" dia som gir mer bladareal for å skyve godt. Denne fungerer godt på tyngre skrog som må skyve mye vann (ligger dypere i vannet, -mindre skrog/stor tyngde). Denne er testet mot Rev4 som jo også har vært en god propell for slike båter og vist seg overlegen denne. Men som alltid - alle skrog er ulike og oppfører seg ulikt mhp hvilke propeller som gir best resultat... dessverre...

Link to post
Share on other sites

Hei, og takker innlegg! :smiley:

 

Forsto det slik at denne propellen var påsatt fordi turtallet var for lavt med "original" propell. Og turtallet er jo som kjent stadig for lavt. Vi har flere 250 hk Suzuki i havna, og jeg ser jo med det blotte øye at min propell er mindre enn de andre. I første omgang må jo forhandleren finne korrekt propell når han kommer fra ferie, og så spørs det jo hva Suzuki har å velge i blant 16". Har mest lyst til å prøve Enertia selvfølgelig, men ser for meg at jeg må prøve meg litt frem. Er vel de færreste som er villig til å sende ut flere propeller på prøve. Jeg skulle ønske at Erling Sande lot seg kontakte av privat personer, men der skal jo alt gå gjennom forhandler. De har jo solgt noen tusen motorer, og burde ha litt peiling. Båten er som sagt tung, og det ligger mye vindfang i den.

Redigert av Geir Øistein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan ikke finne at Eco er kommet til Norge. Men kan noen forklare meg denne fra "propellguiden"? Har alltid trodd at man gikk opp i diameter på større motorer for å få større vingeflate og grep. I mitt hode står det motsatt i flere artikler jeg leser. Nå jeg ser i havna har nå faktisk de største motorene også de største propellene i diameter.

 

Propellguiden: *Diameteren er to ganger avstanden fra midten av navet til spissen på propellbladet. Diameteren styres av blant annet motorens effekt og båtens vekt. Man har større diameter ved lave motoreffekter i forhold til båtens vekt, og en mindre diameter ved høyere motoreffekter. En rask og lett båt har således en propell med relativt liten diameter.

 

Jeg har vært borti at det skal være en i dette landet som er ekspert på propeller, og nesten over telefon kan si hvilken propell du trenger. Han sender også ut et par i slengen som folk får prøve. Noen som kjenner til denne forhandleren?

 

Takker for all hjelp! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Diameteren styres av blant annet motorens effekt og båtens vekt. Man har større diameter ved lave motoreffekter i forhold til båtens vekt, og en mindre diameter ved høyere motoreffekter. En rask og lett båt har således en propell med relativt liten diameter.

 

muligens litt knotete formulert, men dette gjelder helst innenfor en og samme motorstørrelse. Diameter/areal må stå i forhold til båtens vekt/størrelse. Så stor båt/stor = stor propell :smiley:

Link to post
Share on other sites

En sakteroterende propell skal være større i diameter enn en raskt roterende - om båten, farten og effekt er lik.

Den kan også være større i bladareal uten å være stor i dia, men det vil ikke ha heeelt lik effekt. Et større bladarea "skyver mer" av det tilgjengelige vannet den får tak i grunnet sin dia. Og har derfor også større mostand i vannet - som er negativt. Men klarer å lage større skyv - som er positivt.

 

Din Suzuki har 16" diameter propell originalt og Turbo Prop som også lager propeller spesielt til store Suzuki-motor lager også i 16" dia. Du har en utveksling på din Suzuki som gir mer saktegående propell enn de fleste (alle?) andre store motorer.

Den Enertia ECO er også 16", men ikke spesielt laget for Suzuki, men for tyngre båter i grov sjø. Men for effektivitet i tyngre båter som ikke går med (veldig) høy maks hastighet.

Denne ECO slår da osm sagt Rev4 som er en 4 blad med stort bladareal på maks & marsj-hastighet, aks mm

Link to post
Share on other sites

Takker nok en gang! Blir litt og litt klokere nå, hehe.. :thumbsup: Da tenker jeg at siden motoren ikke spinner rundt 15 1/4 x 19R med mer enn 5 400 O/min har jeg egentlig ikke mange alternativer, men bør kanskje prøve 16" x 17R Merker meg at når jeg trimmer ut fra 0 - 25% øker turtall og fart. Men jeg kan fortsette helt ut til 40% uten at propellen kaviteter, men turtallet går sakte opp og farten sakte ned. Utover 40% slipper propellen. Litt snodig, for det har ikke vært slik på tidligere båter (dog lettere båter). Har kommet til ca 20 - 25% trim, og så har propellen sluppet.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei igjen!

 

Da lufter jeg en ca et år gammel tråd igjen.. :smiley: For de som gidder å lese hele historien, har jeg nå hatt båten/motor på service og har i tillegg oppgrader motor fra 250 til 300HK. En rekke propeller er prøvd av forhandler som mener 16x18,5 fra Suzuki er den beste løsningen (har ikke hentet og prøvd båten selv enda). Resultat maks turtall 5700 rpm og 37 knop med et forbruk på 1.6l pr nm. Altså ikke den store forskjellen fra 250HK til 300HK. 2-3 knop mer i toppfart, mens forbruk er samme som med 250HK.

 

Men 300HK har et litt høyere anbefalt turtalls område, 5700-6300 rpm. Da ligger jeg stadig i nedre område av anbefalt turtall. Forhandler og Erling-Sande mener at V6 til Suzuki er så sterk at den ikke trenger høyere turtall, men jeg går ut fra at det er en årsak til at produsenten oppgir anbefalt turtall? Selv vurderer jeg å gå ned til 16x17". Tror ikke det skulle påvirke toppfarten av betydning da turtallet stiger litt. Kanskje litt mer støy på marsjfart?

 

Finner egentlig lite utvalg i propeller med 16" diameter foruten Suzuki, men noen vet kanskje noe som ikke jeg vet? Båten er som sagt tung med fulle tanker og utstyr, ca 3000kg tenker jeg. Det er selvfølgelig begrenset hva man kan vente av fart på såpass tung båt med styrhus på. Viktigste blir en best mulig marsjfart med minst mulig forbruk. Jeg er litt usikker på veien videre nå!

 

Prøvde å flytte ca 140 kg batterier fra bakerst til mitt i båten da jeg synes båten virker tung bak. Dette gav negativt utslag på både fart og forbruk, så batteriene havnet bak igjen. Jeg vet fra tidligere båter at forskjellen fra propell til propell med samme data kan variere mye. I og med at båten er såpass tung tror jeg det er fornuftig å beholde 16" i diameter. Alle propellene jeg har prøvd fra Suzuki virker å ha godt grep, men er det noen andre jeg burde ha prøvd som kanskje er mer effektive?

 

Litt info om hvordan tingene utvikler seg og samtidig tar jeg gjerne imot tips og gode råd. Ønsker dere alle en fortreffelig båtsesong uten uhell og ulykker! :smiley:

Link to post
Share on other sites

4-blads propell bør jo komme til sin rett på en tung båt, spesiellt når det er marsjfart/forbruk og ikke toppfart som er målet.

Finnes jo noen produsenter der. Bl.a. Powertech har flere modeller.

 

Forøvrig er vel Mercury Enertia og Enertia Eco blant markedets beste og mest effektive 3-blads propeller som brukes på Verado 300 bl.a. men husker ikke i farten tilgjengelig diameter og girhusstørrelse, men det er jo lett å sjekke.

Men den er ikke direkte rimelig da...

 

Les mere her https://www.mercurymarine.com/en/us/propellers/comp-series/enertia-eco/

 

Og her http://www.boatingmag.com/mercury-enertia-eco-pro

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for den! :smiley: Enertia var jo en suksess på min 150 Verado! Men der veide båten 1000kg antar jeg. Ser brunsvick leverer Eco i 16x17". Hadde vært morro å prøvd, men jeg frykter den er svindyr. Jeg får vel aldri i verden levere den tilbake igjen heller om det skulle bli fiasko. Nybåten begynner å bli svindyr etterhvert...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...