Jump to content

Et par spørsmål angående fiske med stang


Ulk Boble

Recommended Posts

Hei, jeg tenkte jeg skulle fyre av et par spørsmål i forbindelse med fiske. Dette er noe jeg nettopp har begynt med igjen, men hadde det som fast hobby da jeg var yngre.

 

Først og fremst er jeg på jakt etter en spesiell type sluk som jeg aldri finner igjen. Jeg aner ikke engang hva den heter, men husker at den var helt sinnsyk på å få fisk. Det er en slags gummi-dings som ligner på en reke med lang, "dansende" hale i den ene enden, og et rundt hode i den andre. Kroken på disse er hele tiden på oppsiden, da de er beregnet på å ta torsk på bunnen. Er det noen som vet hva disse heter? Jeg finner dem ikke igjen.

 

Så lurte jeg på en ting angående agn. Først nå den siste måneden har jeg prøvd agn på harpesnøre, og dette har ført til at jeg blant annet har tatt en lange som i vekt er pers, men på generelt basis opplever jeg å få mindre fisk enn da jeg fisket med sluk og stang, uten agn. Så spørsmålet mitt er egentlig om det lønner seg å feste en liten bit med makrell på en vanlig stangsluk, eller om det kan virke mot sin hensikt?

Link to post
Share on other sites

Hvis det er lange, brosme, storsei osv. du er ute etter ville jeg heller festet agn på en pilk og eller på opphengerene.
Jeg tror du vil få mindre makrell og småsei på sluken hvis du har agn på, men kanskje øke sjansen litt for å få større fisk. - men som sagt, da ville jeg heller brukt en pilk.

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker for svar, alle sammen :) Dere har rett i at jeg snakket om en jigg. De på bildet var ikke helt make til de jeg tenkte på, men jeg regner med det finnes forskjellige jigger. :) Dog, litt pussig at jeg hører så lite snakk om dem i forhold til andre typer sluker og kroker. De er jo DØNN effektive. Husker jeg fikk sjokk da jeg forsøkte første gang. Tenkte det dreide seg om en skikkelig torske-invasjon. :)

 

Da får jeg gå til innkjøp av jigg og pilk :) igjen takk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...