Jump to content

Ankring : Hvordan finne ut om det er god bunn å ankre på ?


Erik

Recommended Posts

Når man er ute i ukjente områder og vil ankre opp for natten, så er det om å gjøre å finne ett egnet/skjermet sted i forhold til vær og vind som er ventet.

Det kan kartet hjelpe med.

 

Men hvordan kan man på forhånd vite om det er god ankrings-bunn ?

Finnes det bedre kart materiale enn de vanlige sjøkartene ?

Det er jo en del steder merket med anker i kartene, men noen kart har merket noen steder, andre kart andre steder, så man må sjekke alle kartene sine for å få en viss oversikt.

Jeg har også funnet utmerkede plasser som ikke var merket som slike steder i noen av kartene mine, men det er i dagslys og fint vær.

Det hender jo mann vil vite at ett sted er brukbart å søke ly i før man drar dit..

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å se det an på dybden på sjøkartet. Jeg har ikke forsket på dette, så dette er ren synsing fra min side - men jeg håper noen kan sette meg på plass hvis jeg tar helt feil; gjerne noen som har litt erfaring med å dykke og se på anker ... (og uansett om jeg har rett eller galt, bør det legges inn noen linjer om dette på Båtwiki ...)

 

Dersom man finner et platå (område hvor dybden er omtrentlig like stor over et større areal), så er det antageligvis god ankringsbunn på stedet; de minste leirepartiklene liker å slå seg til på slike steder. Dersom platået også er på det dypeste i en bukt eller sund, så er det antageligvis også velegnet for ankring.

 

Dersom terrenget derimot har en betydelig helningsvinkel, så er jeg skeptisk - og hvis det er mye opp og ned på kartet, så er det mest sannsynlig steinete grunn og hardt fjell.

 

Man skal ikke alltid stole på ankringssymbolene i kartene - det er mange steder med dårlig ankringsgrunn som er merket med ankringssymbol i kartet.

 

Har man et godt anker, så går det som regel bra å ankre opp. Jeg pleier å sjekke værmelding, samt stressteste ankringen litt dersom jeg er i tvil. Dersom man fortøyer mot land med hekkanker, og ikke er i stand til å rikke hekkankeret med det man har av vinsj(er) ombord, så sitter antageligvis hekkankeret godt nok. På svai, dersom man bakker for motor med vinden, eller bruker seilene for å utøve press på ankeret, og man ikke dregger, så sitter antageligvis ankeret godt nok.

 

Et moderne anker sitter antageligvis godt tilnærmet uansett bunnforhold og reduserer antageligvis sannsynligheten vesentlig for å dregge, og dersom det er meldt dårlig vær ville jeg satt en knapp på forkatting. Dersom man ikke risikerer å svaie borti noen skjær eller nabobåter, så bruker man omtrent så mye ankerkjetting/tau som man har til rådighet - først ved 7x dybden blir fordelen med ekstra ankertau skikkelig marginal.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kjenner godt om det er myk bunn eller steinete når jeg fisker med havfiskestanga og tungt lodd/pilk, selv med 2-300 meter snøre ute. Så kanskje ei kort og stiv stang med 40 meter dødt snøre og en tung pilk kan være en kjapp måte å sjekke?

 

Kjenner også godt om det er mudder/gjørme. Da lander loddet mykt og henger litt igjen når en løfter det.

 

Ved stein kan en kjenne at det klinker i bunn.

 

Har fisket lite på sandbunn men jeg tipper du vil klare å skille ut det også.

Link to post
Share on other sites

2.5x dybden med tung ankerkjetting holder nok så lenge det bare er bris ute og den ikke er særlig frisk - men det er mange som hevder at 3x er et absolutt minimum - og "dybden" skal da måles fra baugsprydet, ikke fra vannlinja. Er det kuling eller storm, bør man ha mer enn 3x ... men som sagt, fordelene begynner å bli ganske marginale når man kommer opp i 7x.

 

Jeg har bare 50 meter ankerkjetting på den båten jeg kjøpte sist - har kommet frem til at jeg må fikse en midlertidig ordning med å forlenge med tau, 50 meter er litt knapt, det er mange fine ankringssteder med 20-30 meters dyp. Med 3x blir 15m det dypeste jeg kan ankre på - menja, er forholdene gode pleier jeg å satse på at det går bra selv om det er 17-20 meters dyp. Såfremt det ikke er noen gode grunner for å bruke mindre, slipper jeg nesten alltid ut all kjettingen, selv om det bare er et par meter dypt.

Link to post
Share on other sites

Å kike på helning kan være vanskelig å bedømme type bunn. Flat bunn kan like gjerne være steinørken som leirebasseng, og bratt helning like gjerne leire som steinete bergskrenter. Men typisk er at i bunn av søkk og renner er det mykere sedimenter.

 

Annen mulighet hvis en har ekkolodd som viser bunnrefleksjon er å se på hardhet i ekkoet. Stein er hardt, leire er bløtt. Men så må luke ut f.eks. tareskog på steingrunn som sannsynlig vil se mer ut som leire en stein, osv...

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at ankeret må "hvile" noen minutter på bunnen før det belastes og testes med gradvis økende motorkraft. Ankeret må få tid på seg til å finne gripefeste. Hvis stresstestingen starter straks ankeret har truffet bunnen, risikerer man at det sleper med seg en klase av tang og tare. Denne klasen vil kunne hindre at ankeret finner godt gripefeste.

Link to post
Share on other sites

Norske los, havneguiden etc er det du trenger.

 

Et moderne anker sitter antageligvis godt tilnærmet uansett bunnforhold og reduserer antageligvis sannsynligheten vesentlig for å dregge, og dersom det er meldt dårlig vær ville jeg satt en knapp på forkatting. Dersom man ikke risikerer å svaie borti noen skjær eller nabobåter, så bruker man omtrent så mye ankerkjetting/tau som man har til rådighet - først ved 7x dybden blir fordelen med ekstra ankertau skikkelig marginal.

 

Jeg er litt skeptisk til forkatting, det blir mye ekstra mekk, og hvis det blåser opp og du må forlate plassen kan det være vanskelig. Da er det bedre å ha et skikkelig hovedanker du stoler på.

 

Ellers legger jeg alltid ut så mye kjetting som mulig, er det plass til å svaie med 50 m. legger jeg ut det. Også når jeg legger til mot land prøver jeg å få ut så mye som mulig, men det er ikke alltid lett å beregne.

Link to post
Share on other sites

Pleier å legge ut 2 dregger på ukjente steder, en 10 kg bruce med 2m kjetting akter + et ca 6 kg Bruce i nebbet om jeg er på ukjente steder og bunnforhold.

Da holder jeg båten i den posisjonen jeg vil og har aldri opplevet noe slipp om det ene har havnet i tang og tare.

 

Ellers er det bare å hive ut ankeret med 30m fortom og gi full gass forover, når båten stopper har du godt feste.... :wink:

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg legger ut 4-7ggr dybden i de fleste tilfeller og da sover jeg godt nesten uansett vær. De gangene vi har svaiet og vindkastene har vært oppe i liten storm da har jeg vært oppe og tittet i cocpit men uten unntak så har vi aldri dregget en meter de gangene heller. Det sier meg at ankerriggen ofte fikser mer enn man frykter.

 

At ikke alle er like opptatt av å legge ut en skikkelig mengde kjetting har vi sett mer enn en gang, jeg har sett charterkatamaran som lå med ca 7meter kjetting på ca 5meter dybde, de droppet dette, kastet seg i dingien og freste på land.

Det var flere som så hva som skjedde og når de kom tilbake etter noen timer så ble de kanskje litt forundret over at de plutselig hadde ute ca 50meter og at det var knyttet en pen sløyfe i ulltråd på kjettingen rett ved vinsjen :)

 

Nå står det jo M for mud eller S for sand osv i kartet så man ser hva bunnen er lagd av, evnt se på vegetasjoen og dybden og bruk hodet så treffer man somregel.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg legger ut 4-7ggr dybden i de fleste tilfeller og da sover jeg godt nesten uansett vær. De gangene vi har svaiet og vindkastene har vært oppe i liten storm da har jeg vært oppe og tittet i cocpit men uten unntak så har vi aldri dregget en meter de gangene heller. Det sier meg at ankerriggen ofte fikser mer enn man frykter.

Hva slags anker?

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at ankeret må "hvile" noen minutter på bunnen før det belastes og testes med gradvis økende motorkraft. Ankeret må få tid på seg til å finne gripefeste. Hvis stresstestingen starter straks ankeret har truffet bunnen, risikerer man at det sleper med seg en klase av tang og tare. Denne klasen vil kunne hindre at ankeret finner godt gripefeste.

 

Det hjelper ikke å la ankeret hvile, da skjer det jo ingenting med mindre vinden tar tak i båten og gir litt press på ankeret. Når jeg ligger på svai legger jeg først ut passe mengde kjetting, før jeg lar ankeret jobbe seg ned med litt svakt press (motor eller vind). Etter 10-15 sek søker jeg gradvis presset på ankeret samtidig som jeg tar krysspeiling mot land for å se om vi dregger eller ikke. Anker-matros kjenner på kjettingen om den skraper lang bunnen eller ikke. Når jeg går inn mot land er det som regel nok press av selve manøvereringen, men jeg tester gjerne ankret med motorkraft etter at vi har lagt til. Nå bruker jeg Delta-anker som jeg er veldig godt fornøyd med. Hadde tidligere et CQR som var helt håpløst.

Link to post
Share on other sites

Jeg ender som regel opp med å velge en ankerplass der det er merket med anker i minst ett av mine 3-4-5 kartmaterialer (Digitale + papir), eller at det tilsvarende står S eller M i kartet, eller at stedet er nevnt i en guide ( Norske los, Norske gjestehavner eller faktisk mest brukt i år : RS appen).

 

Men jeg har faktisk funnet bra steder som ikke er nevnt i noen av disse også. Dette har da som regel vært i nærheten av steder merket på dette vis, slik at jeg har tatt sjansen på at det er brukbare og liknende forhold også i nærheten.

 

Men så langt har jeg forholdt meg til områder der jeg har mye kartmaterialer fordi jeg er der med jevne mellomrom og derfor har kostet det på meg, og som også er tett befolket og dermed godt kartlagt og beskrevet.

Men jeg ser for meg etterhvert å dra lengre nordover, og da kjøper jeg neppe 4-5 ulike karttyper bare for en enkelt tur.

 

Er det noe kartmateriale som er spesielt egnet for å se bunnforhold på ? Altså som samler all info om ankringsplasser og bunntype i ett kart, slik at man slipper å lete i alle ?

Trikset med å sjekke med fett/lodd er også notert. Men kanskje man kunne brukt ett minianker eller liknende til samme bruk, bare for å ta en kjapp prøve av bunnen før mann bestemmer seg ?

Det jeg er på jakt etter er egentlig å være selvhjulpen litt utenfor alfavei, og da bør mann vel egentlig kunne sjekke bunnforholdene selv.

 

Ang ankrings metode så legger jeg ut 15 Kg Rockna + minst 4 ganger dybden (mer hvis det er plass eller er meldt vind av betydning) + en dødmann på 10 Kg. Kjører alltid fast og tester holdet med max turtall bakover uansett vindprognose. Kun ett par ganger har jeg opplevd at Rocnaen har dregget litt under test/fastkjøring, og kun en gang så mye at vi måtte prøve på ny før den har satt seg dønn. Som regel tar den momentant der vi slipper den (i motsettning til det gamle Delta ankeret)

I sommer har det vært så rolige forhold at båten har ligget rolig bare rundt dødmannen stort sett hele tiden, men jeg har tidligere testet holdet i kuling med opp i 20m/s i kastene. Vi lå dønn i ro (bortsett fra sjøgang) en hel helg. Men det var på ett sted behørig merket med anker i kartene og med 1,2 Nm fritt vann bak oss om det skulle glippe!

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Som nevnt av mange før ,så står det i kart eller norske los ang, bunntype S,M,osv ,Pussig at ingen har nevnt

Havneguiden (http://havneguiden.no/)

som nettopp er meget bra på og beskrive uthavner og dessuten en fantastisk kvelldslektyre,, :yesnod: og det finnes en app som heter uthavner til android som også gir god info ....det går også og prøve seg litt fram og dra ankeret godt fast i litt forskjellige retninger om du er veldig usikker .

Jeg ligger nesten alltid på svaj (har aldrig helt forstått vitsen med og ligge og banke i ei brygge om det kan unngåes :confused: ) og det SMARTESTE jeg har gjort er og gå til anskaffelse av 15 kg Rocna + 50m kjetting , har aldrig dregget med dette ankeret ,, fester seg helt utrolig kjapt , skjærer rett igjennom sjøgress/tang og sitter bom fast på en meter og to , har hatt Bruce tidligere og måtte i regel prøve mange ganger før det var feste (feste = full kraft akter) og våknet ikke alltid der jeg hadde forventet heller :sleep::sleep::eek:

 

Og nei jeg selger ikke Rocna, men det gleder meg når jeg ser andre båter med rocna for da kommer de ikke rekende i skutesida mi med det første :smiley:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

Rocna ja ... en av de første tingene jeg gjorde før anskaffelse av første båt var å lese mye om anker og ankring. Litt av det er gjenspeilt i Båtwiki-artikkelen "Moderne anker". Jeg vurderte tidlig Rocna, det gav meg en "warm and fuzzy feeling", men jeg la det fra meg fordi det var for dyrt.

 

I fjor vinter vurderte jeg at jeg hadde råd til Rocna, men båten var på land, så jeg trengte ikke anker. I vår var det utsolgt. Ikke fikk jeg tak i alternativer heller. Det er særlig Mantus jeg tenker på, den er konkurransedyktig i pris og selges i Sandvika.

 

Så fikk jeg plutselig mye større båt - og dermed økte også prisen for Rocna - og ifbm båtkjøp og båtplasskjøp var økonomien på sparebluss i ei stund - så jeg har fortsatt Bruce-kopi i baugen. Rett før sommerferien vurderte jeg igjen Rocna, men det var utsolgt igjen ... i Aalborg fant jeg ei båtsjappe som førte Rocna, men de hadde ikke stort nok anker for meg.

 

Mon tro om jeg ikke skal satse på å skaffe meg Rocna eller lignende før høstferien ... jeg bør vel begynne planleggingen den dag i dag om det skal bli noe.

 

Jeg tror at dersom man har et godt anker og ser at det holder gjennom stresstesting (vha pådrag fra motor) så er det ikke mer å tenke på; da er det ikke så viktig å lete etter hint i diverse kart, havneguider og norske los. Selv med Bruce-anker har jeg sjeldent brydd meg særlig om å sjekke opp slikt. Det finnes uendelig mange flere steder som egner seg for å droppe et anker enn de stedene som er særlig nevnt i havneguider.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...