Jump to content

Useriøst båtfirma - Hvilke rettigheter har jeg?


Eskil Røkke

Recommended Posts

I fjor høst kjøpte jeg er litt sliten Sandvik 25 vel vitende om at den trengte en del arbeid. Jeg tok kontakt med et lokalt båtfirma som jeg hadde hørt kunne ta på seg jobben med en ny bakvegg ( den gamle var brukbar med i dårlig stand) samt installasjon av to styreposisjoner. Daglig leder kom på befaring i oktober og vi ble enige om at han kunne utføre jobben. Han skulle gi beskjed når han hadde ledig kapasitet. På nyåret tok jeg igjen kontakt og fikk samme svar men med forsikring om at båten skulle være ferdig før påske. I mars fikk jeg beskjed om at han hadde ryddet plass i kalenderen til å gjøre jobben og jeg leide kranbil til å frakte båten ut til båtfirmaet som ligger litt knotete til på en øy i Trondheimsfjorden. Så ble det stille. Veldig stille. Ukene gikk, daglig leder svarte ikke på telefonen og påsken kom. En uke etter påske fikk jeg endelig tak i daglig leder som beklaget veldig men forsikret om at NÅ jobbet han bare med min båt og en annen båt. Igjen gikk ukene og vi hørte ingenting. Jeg tok en tur ut og så at båten sto i verkstedhallen. Jeg ble litt beroliget. Telefoner og sms ble ikke besvart. Våren kom. Sommeren kom. Høsten kom. Båtsessongen var over. Jeg hørte ingenting fra båtreperatøren som hadde lovt båten ferdig til påsken. For et par uker siden tok jeg en ny tur ut til øya. Da fant jeg båten stående ute. Bakveggen var revet ut og jobben med ny veg var såvidt påbegynt. Ellers hadde ingenting skjedd. Irritert ringte jeg båtfirmaet 5 ganger hver dag og dag 4 da jeg ringte fra et annet nummer fikk jeg tak i daglig leder. Igjen beklaget han at "ting ikke hadde gått som planlagt". Han kunne eller ikke nå love når han kunne prioritere båten min.

 

Jeg er sur og forbannet og lurer på å saksøke selskapet for verdireduksjonen de har påført båten min ved å påbegynne en jobb og dermed gjøre båten helt ubrukelig. I tillegg har jeg hatt mange tusener i utgifter på transport av båten.

 

Er det noen av dere som har lignende erfaringer eller som kan gi råd rundt dette? Jeg har ikke vært borti så dårlig kundehåndtering av en håndtverker før og kunne tenkt meg å bli ferdig med denne saken så snart som mulig...

Link to post
Share on other sites

Jøss...

Ville brukt media, lokalavis, internett, firmanavnet på BP. Så kan du hjelpe andre mot å havne i samme klemma.

Ang båten, har du noe form for kontrakt eller verkstedordre som beskriver jobben ? Kontakt forbrukehjelp. Få båten ut. Krev erstatning for tap, både bruk og verdiforringelse av riving.

Link to post
Share on other sites

Det er kun en muntlig kontrakt på jobben men den har jeg vitner på så den delen er grei. Jeg vurderer om jeg rett og slett må engasjere advokat for å se på saken.

 

Dette er fryktelig irriterende og har allerede stjålet en hel båtsessong for meg og familien. Har vurdert media. Skal ta kontakt med en redaktør jeg kjenner og se om han vil kjøre saken.

 

Det er ikke mange båtserviceselskaper i de indre delene av Trondheimsfjorden. Dette er Nøst Båtservice. Jeg er enig i at det er lurt å advare så mange som mulig slik at ikke flere havner i samme knipe!

Link to post
Share on other sites

Veldig irriterende og unødvendig når slikt skjer.

 

Enig med Sæbø, ville kontaktet media. Selvfølgelig gitt firmaet beskjed om dette på forhånd, da frykt for negativ omtale kan føre til at de skjerper seg. Har selv hatt en langvarig negativ erfaring med et firma (justering av rigg og forhandler av seil) her i Stavanger, og det var ikke før jeg sa at nå ville jeg gå til baatplassen.no og andre medier med dette at ting løste seg, mer eller mindre (siden det løste seg lot jeg være å nevne firmaet med navn her). Det er nok lurt å dokumentere all kommunikasjon du har hatt og kommet til å ha med firmaet. F.eks. at vitnene dine skriftliggjør det de har bevitnet, greit å ha med ved senere dokumentering av prosessen. Gjerne fortsette all kommunikasjon med mail, så langt det lar seg gjøre. Skriftlig overgår muntlig i slike saker.

 

Vil også gjøre deg oppmerksom på at nå du nå har nevnt navnet på firmaet så må du gi dem beskjed om det (ifølge forumets regler) :wink: Lykke til, håper dette løser seg! Fryktelig irriterende når hele sesongen går i dass og båten i tillegg går motsatt vei i ønskelig i tilstand.

Link to post
Share on other sites

Dette er juridisk ukomplisert -- det er bare å heve avtalen og få andre til å gjøre jobben. Blir det dyrere kan du kreve erstatning for prisdifferansen av Nøst. Dertil kan du selvsagt kreve erstatning for de andre ekstrakostnader bytte av leverandør medfører (transport o.l.). Du kan dessverre ikke kreve noe for tapt båtliv -- det er ikke en økonomisk interesse og brukshinder påfører deg ikke et økonomisk tap.

Link to post
Share on other sites

Er det lov å synse litt?

Jeg hadde vel sjekket litt opp rundt Nøst - hva er andres erfaring, hvorfor er det slik?

Og før du setter igang med ting som koster penger, er Nøst i det hele tatt likvid så de kan dekke et krav fra deg? Hvis ikke, hva vil det koste å tvangsinndrive det?

Ta en kredittopplysning eller tilsvarende før du velger hvilken løsning du går for.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Enig med siste taler. Sjekk økonomien før du velger løsning. Å henge de ut kan bety kroken på døra og bli en dårlig løsning for deg. (syns det er dårlig stil om ikke alt er prøvd først)

 

Sjekk ligning og Brønnøysund pluss proff.no eller tilsvarende tjeneste.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd! Jeg skal sjekke opp litt rundt Nøst og samtidig se om det er noen som er villige til å "ta over" jobben som er påbegynt. Ut fra det jeg hører i båtmiljøene her oppe er det flere som har hatt lignende opplevelser. Jeg skulle ønske jeg visste det for et lite år siden men slik er vel livet... Man lærer så lenge man lever!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...