Jump to content

Seile Bergen-Shetland mai/juni 2015.


secros

Recommended Posts

Har så smått begynt å planlegge en overfart fra Bergen til Shetland i månedskiftet mai/juni neste år. Har en Bavaria 36 fra 2004. 1 år siden jeg kjøpte båten, og var da fersk innen seiling.

Hva mener dere jeg bør gjøre for å være skikket til en slik tur. Hvilken erfaring trenger skipper og mannskap, hvor mange bør man være ombord?

Hvilket utstyr trenger man, og hvilken krav ville dere stilt til flåte, redningsutstyr etc?

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi drar flere båter fra Trøndelag over til 17. mai 2015.Jeg regner med at de fleste av oss starter fredag den 8/5 fra Trøndelag og ut fra Ålesund dagen etter. Retur starter for de fleste 18/5. Du er velkommen å seile med oss.

 

Det er fordel med minst to mann om bord. (Vi er som regel 4 mann/kvinner, og går 2 timers vakt og 6 timer hvil, som er meget behagelig. Dere må ha VHF, og lytte på kanal 16 på overfarten, da det ganske sikkert vil bli oppropt av andre fartøy på overfarten. Å gå innom sikkerhetssonen på 500 m ved oljeinstallasjoner, kan bli meget kostbart for deg, så hold klar av disse.

 

Ta med nok diesel for å kunne gå T/R for motor. Nødpeilesender med GPS kan være kjekt å ha. Om dere får problemer og må reddes av helikopter er det fordel med redningsdrakt, da dere må hoppe i sjøen, for redningsmann kan få feste sele og heise dere opp. Redningsflåte kan være kjekt å ha. En oppblåst gummibåt kan være til nytte om en ikke har flåte. Håndholdt VHF, kan være kjekk å ha med om en må gå i redningsflåten. Viktig å sjekke værmeldingen for overfarten. Kuling i mot er ikke behagelig. Dere MÅ ha VHF, og lytte på kanal 16 på overfarten, da det ganske sikkert vil bli oppropt av andre fartøy på overfarten. Å gå innom sikkerhetssonen på 500 m ved oljeinstallasjoner, kan bli meget kostbart for deg, så hold klar av disse. Ha med proviant som kan tilberedes i dårlig vær, rett i koppen, lapskaus på boks, posemat o.l.

 

Ha med sjøsyketabletter og begynn å ta disse minst en time før dere stikker til havs. Få gjerne legen til å skrive ut sjøsykeplaster også. Det kan settes bak øre og virke etter du har blitt sjøsyk. For den som er tander for bevegelsene kan en kombinere plaster og tabletter. Ta gjerne en testtur utpå havet en dag, slik dere får føling med bevegelsene og kjenne på hvordan dere reagerer. Hos meg må alle ta en tablett før vi stikker til havs. Merker de litt i magen, må de ta en tablett til, selv om det ikke har gått 6 timer siden de tok første tablett.

 

Vi er alene på vakt. Ingen får gå ut av cockpit uten at andre er i cockpit. Det betyr at vi stort sett seiler på genua. Storseil krever at en må på dekk for å reve (hos oss). I tilfellet det kreves ekstra mann i cockpit, skal den som skal på vakt tørnes ut før tiden. Ta rev i seilet første gang du tenker, bør vi reve? Om du venter har forholdene blitt verre, og det gir litt større problemer å reve. Viser det seg at en revet uten det var nødvendig er det ikke problemer med å ta ut revet.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Ta rev i seilet første gang du tenker, bør vi reve? Om du venter har forholdene blitt verre, og det gir litt større problemer å reve. Viser det seg at en revet uten det var nødvendig er det ikke problemer med å ta ut revet.

 

Mange turbåter har bare 2 rev default. Er dette tilstrekkelig dersom man setter ut på gode værprognoser, eller bør man uansett ha 3 rev før en Nordsjøkryssing?

Link to post
Share on other sites

Arkmarin kom med mange gode tips. Vi prøver å være minst 3 som kan gå alene på vakt, slik at en er mest mulig uthvilt på havet, men Shetland er ikke så langt. Vi går på dekk alene på dekk, men med livline. Dette er noe av det viktigste utstyret, en web som går fra baugen innenfor vantene helt bak til cockpit. I mye vind klipser vi oss alltid fast i båten, selv i cockpit. Vi rever litt før vi trenger det, det gjøres også alene av de mest erfarne ombord. I under 20 m/s har vi både genoa og storseil oppe (sterkt revet), balansen i båten er dårlig med bare ett seil. 3 rev på havetseilas vil jeg si er nødvendig, men ikke til Shetland hvis en er nøye med å ikke gå ved dårlig værmelding.

 

Beste tipset mot sjøsyke er å seile en del dagene før, slik at en blir vant til bevegelsene. Og det er ikke ett tap å ikke dra hvis det er meldt motvind. Vi har valgt å ha nødpeilesender og redningsflåte ombord. Liker ikke havseilas uten. Selvfølgelig med vanlig sikkerhetsutstyr også. Grabbag til å ha i flåten (vann og mat).

 

Du skriver du er uerfaren, jeg ville tatt en helg nå i høst og seilt fredag kveld og hele natten for å få erfaring med nattseilas. Det er noe annet enn dagseilas. Så lenge du går langs kysten er det lett å lære uten risiko. Lenger til land fra Shetland. En natt på havet er bare herlig. Og utrolig lærerikt for alle.

Link to post
Share on other sites

Ser at shetland race arangers som ISAF kategori 3 med flåte. Men regner med at den regattaen går selv om det er ganske så røffe forhold. Jeg akter ikke å sette kursen vest oover med værvasler som sier stiv kuling rett i mot. Jeg ser at hvis jeg skal dekke kravene til Shetland race http://shetland-race.no/images/2014/sr_kontrollskjema_2014.pdf. Så vil det innbefatte endel innvesteringer og ingrep i båten jeg er mindre lysten på. Hvor i allverden skal jeg montere en manuell lensepume nede salongen? Og stormfokk, er det nødvendig på en 36 timers seilas der man har rimelig gode værmeldinger? Er radar noe jeg bør ha for å ta en slik tur?

Og igjen tusen takk for mangen gode tip og råd!

Link to post
Share on other sites

Seilte tidlig i juli med kollega i min 32 fot Bavaria tur/retur Shetland. Nydelig vær begge veiene. Drøyde litt på Lerwick inntil vinden gav seg, max vind kanskje 7m/s og 1-2 meter dønninger. For motor med seil delvis oppe. Ca 100 liter hver vei i diesel. Sjøsyk ut fra Marstein, låg for det meste på benken ute. Kollega i bedre stand. Autopilot ut fra Marstein direkte til innseiling Lerwick. AIS, men ikke radar. Videoklippet sier kanskje mer http://home.online.no/~oestgaa/Div/VIDEO0119.mp4

Link to post
Share on other sites

Autopilot syns jeg er et must

Vi lar motoren rusle og gå på overfarten. Plotter, radar, autopilot, elektrisk toalett, kjøleboks, varmeapparat, lys, lading av mobilt utstyr og PC mm. gjør at spenningen på batteriene faller fort. Vi får da varme fra motoren og slipper å kjøre Eber. Har montert varmeregister til kjølevannkretsen (som på en bil). Kjører da vifta i varmeregisteret som blåser ut varmluft i båten. Det blir varmt og tørt i båten tross lav temperatur ute og fuktig luft.

Link to post
Share on other sites

Det er en såpass lang ferd og krevende farvann at jeg ville uansett lagt meg på Cat3 krav, enten jeg hadde deltatt i Shetland Race eller dratt alene. Flåte får du leid, stormfokk får du lånt, og ekstra lensepumpe koster ikke all verdens. En del av småtteriet er mindre viktig etter min smak, men generelt sett er disse kravene tenkt å ta høyde for uforutsette forhold og gi sikkerhet til båt og mannskap.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Du bør ha sikkerhetsline til alle og gode solide festepunkter i cockpit, samt jackstays dvs "løpeline" du kan kroke deg inn på på begge sider av båten fra cockpit og frem i baugen. Dette i tilfelle du må frem og gjøre noe i dårlig vær. VHF er et must. EPIRB og redningsdåte er nevnt, det bør dere ha. Men husk at flåten er absolutt siste utvei,nærmest idet båten synker. Du bør ha med wire-kutter , i det minste en baufil i tilfelle rigghavari. da må du raskt kunne rydde opp og eventuelt kvitte deg med riggdeler som ligger i vannet og truer å dunke hull i båten. Nedgangsluken bør kunne låses i posisjon så den ikke kan mistes i tilfelle en knockdown. Du bør trene på å bytte filtere og lufte motoren (og selvsagt ha med reservefiltre) , typisk at det virvels opp grums fra tanken i dårlig vær som tetter filtre og gjør at motoren stopper. Autopilit er ikke bare komfort, men også en sikkerhetsdetalj.

 

Jeg ville uansett hatt noen treningsturer i litt røft vær under trygge rammer, så du vet hvordan dere som mannskap og båten oppfører seg.

 

Jeg er usikker på om stormfokk er noen hensikt, dere har vel rulleforseil antar jeg, og det er ikke så mange gode løsninger for stormfokk når man har dette, med mindre man har et kutterstag (avtagbart eller ikke) man setter stormfokken på. Et godt rulleforseil tåler en del, og med konservativ seilføring burde det gå bra. Har du storseil med to rev anbefaler jeg å få sydd inn et rev med mulighet for 60% reving. Det er i h.h.t. regelverket et godt alternativ til tryseil. Har du rullestor så ville jeg vurdert å bli hjemme, men sørg da i det minste å få trening i å seile og å reve i mye vind med rullestor.

 

Anbefaler å lese deg opp om seling i dårlig vær. Synes dessuten av Yachting Worlds serie om "Storm Sailing" med Skip Novak har magen gode tips. Det finnes en app man kan laste ned til Ipaden. anbeflar den. Ellers er det flere videoer på youtube, men man bør ha teksten som hører med også.

 

Autopilot syns jeg er et must
Vi lar motoren rusle og gå på overfarten. Plotter, radar, autopilot, elektrisk toalett, kjøleboks, varmeapparat, lys, lading av mobilt utstyr og PC mm. gjør at spenningen på batteriene faller fort. Vi får da varme fra motoren og slipper å kjøre Eber. Har montert varmeregister til kjølevannkretsen (som på en bil). Kjører da vifta i varmeregisteret som blåser ut varmluft i båten. Det blir varmt og tørt i båten tross lav temperatur ute og fuktig luft.

 

Bare pass på at du ikke lar motoren gå ved mye krenging i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg syns noen av rådene er overdrevet. Dere skal krysse Nordsjøen på gunstig værmelding. Dere skal ta høyde for litt tøffere forhold, enn hva som meldes, men værvarsel for de første to døgn er normalt ganske sikker. Dere kan ta en prat med meterologen på telefon, så vil han gi utfyllende opplysninger om værforholden og sannsynligheten for værvarselet. Jeg regner med at dere ikke kaster loss om det meldes sterk vind.

 

Skal dere seile over hav i mange døgn og være forberedt på alt det dere kan få av uvær, så er rådene som gis verd å ta hensyn til.

Link to post
Share on other sites

Enig med arkmarin. Vermeldingane er stort sett nøyaktige for to døgn. Dersom de kan ligge i hamn å vente nokre dagar på passande ver, så er dette ein overkomleg tur. Det må ikkje bli slik at ein båt må utrustast med alt som finnast av utstyr for å våge seg til havs. Shetland er flott. Absolutt ein tur som kan anbefalast!

Link to post
Share on other sites

Jeg merer det er dårlig sjømannskap å ikke foreberede seg på hva som kan skje. Pålitelig værmelding javel, men hvis du ikke kan takle det som KAN komme burde du ikke legge ut. Jackstays, sikkerhetsliner, wire-kutter en låsbar luke og ekstra filter til motoren er billig forsikring og envhver seilbåtbåt burde ha det selv for kystseilas. Hvis man absolut skal spare penger kan man vurdere om EPRIB og flåte er nødvendig men jeg ville i alle fall hatt flåte. VHF mener jeg er et absolutt krav. Som sagt mener jeg stormfokk og tryseil er unødvendig.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Mange gode svar her. Har vært over til Shetland en del ganger (samt Island), og det har alltid gått bra, men erfaringsmessig så holder ikke alltid værmeldingen stikk. Det går an å rope om hjelp, men det er vel greit at en er utstyrt såpass at en klarer seg gjennom en storm (om ikke en orkan) på egenhånd.

 

Som oftest så er båten mer solid enn mannskapet, men en del ting er viktig å tenke på:

 

1. Fall ikke over bord. Vi har kjørt en del øvelser der vi kaster noe over bord i høye bølger om natten når vi er ute til havs og forsøker å finne igjen det vi kastet over bord, og det er overraskende hvor fort en mister av syne noe som ligger i sjøen. DVS : Sikkerhetsliner som går langs båten og vester med tau og karabinkror, så en klipser seg fast for å være sikker på at en ikke faller over bord. Vi kjøpte også noen veldig sterke blink-lamper som en fester på armen og kan utløse om en faller over bord.

 

2. Stormfokk og trysail. Ser noen er uenig, men det er noe som heter rev i tide, og igjen, ut fra erfaring så har man oppe try-sail og stormfokk, så klarer man seg gjennom det meste - en kan fint sløre/lense i 7-8 knop på try-sail og stormfokk uten å føle seg utrygg, mens derimot hadde en hatt oppe krysfokk og storseil ville det vært veldig utrygt, og kun forseil gjør at det er veldig dårlig balanse i båten.

 

3. Dersom alt går skjeis så er jo livflåte pålagt. Har også EPIRB, for VHF har begrenset rekkevidde, og synes det er trygt å tenke at en kan trykke på en knapp og det går nødsignal og noen vil (kanskje) komme og hente oss. Kostet rundt 7-8000 NOK når jeg kjøpte den, men synes det gir en ekstra trygghet. (men har heldigvis ikke hatt bruk for den så langt).

 

4. Nødbluss. Her er det minstekrav, men dersom du spør når du får sjekket flåten (noe som skal gjøres hvert år), så går det an å få gratis en del nødbluss som nettopp er gått ut på dato. Vi hadde de reglementære nødbluss (med riktig dato), men i tillegg en haug med "nettopp utgått på dato" nødbluss som vi kunne bruke i nødsfall :)

 

Men generelt så er det vel viktig å lytte til værmelding, og dersom likevel en kommer ut for storm, så få opp stormfokken og try-sail og bruk alle seilkunnskaper en har inne til å ri av stormen, og vent til siste stund med å gå i livflåten. I Fastnet race i 1979. http://en.wikipedia.org/wiki/1979_Fastnet_race var det mange som gikk i livflåtene fordi de trodde båten skulle synke. Men så fant en igjen båtene (som altså ikke sank), men ikke livbåtene....! Det var 15 som druknet. Igjen - båtene er generelt mer solide enn mannskapene :) Og i hvertfall mer solide enn en livflåte som trass alt bare er en forbedret gummijolle!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...