Jump to content

Buster 21 Magnum med 130hk, vil den plane tidligere med trimplan?


tanfoglio

Recommended Posts

Vurderer trimplan på en 21fots Buster magnum.

Er det noen som vet om jeg får den til å plane fortere da?

 

Står en 130hk på og begynner å plane ved 17-20kn er dette normalt?

 

Spør med det samme om 35kn er ok maxfart på denne med 1 person og tom tank..(tenkte nermere 40 jeg men..)

 

Takker for svar :jollyroger:

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Trimplan? hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post
Share on other sites

Er ikke så aller verst å plane ved 17-20 knop

du vil nok kanskje plane tidligere med trimplan, og kan være toppfarten går opp ørlite

Men jeg tror ikke du kan forvente å komme opp i 40 knop for å si det sånn :giggle: men litt fortere vil det nok gå :thumbsup:

 

Du får jo bedre fuel økonomi ved å ligge i plan tidligere. Når båten ikke planer brøyter den sjøen foran seg og bruker derfor med bensin

Link to post
Share on other sites

er det "gammeltypen" Magnum, og hva slags 130hk?

 

Var etpar slike i havna her, med 130hk Honda. Husker ikke nøyaktig hva de fikk av fart, muligens rett i overkant av 35 knop.

 

Er jo kjekt med flaps iom. at man kan få noen knop lavere "halvplan" fart uten at baugen peker rett til værs , nyttig om man f.eks er ute i dårlig vær

 

sånn ser den jeg tenker på , ut:
bilde

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...