Jump to content

2 solcellepanel, serie-, eller parallellkoble disse ?


Worry II

Recommended Posts

Best er det med en regulator som har to innganger, men det går fint å parallellkoble panelene inn på inngangen til regulatoren. Du må ikke seriekoble panelene, da får du 17*2 = 34 volt med samme strøm som et panel. Den stakkars regulatoren vil kanskje ikke klare å ta det store spenningsfallet ned til 14,4 volt og bli overopphetet. Bare pass på at regulatoren klarer den samlede strømmen fra to paneler. 50 watt er (50W / 17V = 2,9 A) og med to blir det 5,8 A, det må regulatoren mist klare.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Du må ikke seriekoble panelene, da får du 17*2 = 34 volt med samme strøm som et panel. Den stakkars regulatoren vil kanskje ikke klare å ta det store spenningsfallet ned til 14,4 volt og bli overopphetet. Bare pass på at regulatoren klarer den samlede strømmen fra to paneler. 50 watt er (50W / 17V = 2,9 A) og med to blir det 5,8 A, det må regulatoren mist klare.

 

Seriekobling av paneler går helt fint hvis du har en MPPT regulator. Hvis panelene alltid peker i samme himmelretning og ikke blir delvis tildekket er det faktisk en fordel. Du får høyere spenning og mindre tap fra panel til regulator. Regulatoren tar seg av reguleringen av korrekt spenning. I tillegg kan du få tidligere ladning ved lite sol, to paneler i serie når raskere til nødvendig ladespenning enn to i parallell, men solpanelers effekt i lite lys kan variere endel.

 

Bemerk at en vanlig regulator ikke kan utnytte full effekt fra noe solpanel. Det er som om du har et 70W panel selv om det står 100W på spesifikasjonsskiltet bak.

Redigert av Røilen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må ikke seriekoble panelene, da får du 17*2 = 34 volt med samme strøm som et panel. Den stakkars regulatoren vil kanskje ikke klare å ta det store spenningsfallet ned til 14,4 volt og bli overopphetet

 

Har du en regulator av simpleste sort som bare "svir av" denne effekten, stemmer det. En MPPT regulator har som en del av prinsippet sitt at den er en DC/DC omvandler. Disse 34 voltene omvandles til korrekt ladespenning uten nevneverdig tap (virkningsgrad langt over 90%) slik at det blir minimal varmeutvikling. Jeg har en Victron MPPT 75/15 regulator for mine to 68W paneler. Disse har jeg koblet i serie som er anbefalt for denne regulatoren.

 

Lars H.

pt. Fjällbacka

båtens webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den har jeg aldri hørt om, og så lenge det ikke er tilgjengelig spesifikasjon og manual, er det umulig å svare på. Kan den settes for forskjellige batteriteknologier, hvor mange trinn er den på? osv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å koble paneler i serie og parallell synes faktisk å være en slags religionsdebatt, særlig hvis man følger andre fora som cruisersforum, osv. Selv har vi 2*30 W på lukegarasjen (dvs. under bommen) på en Bavaria 36 seilbåt, med en Kina MPPT-regulator fra seasea.no. Har prøvd både serie- og parallellkobling, og har havnet på det siste. I utgangspunktet trodde jeg seriekobling skulle være best, av grunner nevnt ovenfor, men i praksis viste det seg å ikke stemme. Under gode forhold gir begge panelene over 3A og under optimale forhold over 4A, og dét både ved serie- og parallellkobling. Imidlertid, når bommen (eller noe annet) kaster skygge over ett av panelene blir ladingen svært dårlig ved seriekobling, vanligvis godt under 1A. Det forbauset meg litt fordi min oppfatning var at panelet med skygge ikke skulle være som en hemsko, men det viser det seg at det faktisk er. Da jeg gikk over til parallellkobling ble ladingen i slike tilfeller halvparten av maksimum effekt som ved to paneler, mao. som forventet, dvs. 1,5A-2A. Uten å ha målt nøyaktig, har jeg likevel inntrykket av at seriekobling var hakket hvassere enn parallell ved svakere solforhold, men som sagt er dette ikke målt nøyaktig og de eventuelle forskjellene synes marginale. Og mangelen av rimelige entydige konklusjoner på diverse fora støtter vel det synet at det kanskje er litt hipp som happ?

 

For min del holder jeg meg til parallell pga. stadig skygge over ett av panelene.

 

Det jeg imidlertid har oppdaget utgjør en stor forskjell er vinkelen på panelet ifht solen. Midt på dagen er det greit med horisontale paneler, men på morgen og ettermiddag hjelper det betraktelig å rette panelet mot solen. Det opplevde i juli jeg da jeg prøvde meg frem med et løst tredje panel på 100W, hvor dette ved 19-tiden ga 5A, mens de horisontale da nærmet seg 1A.

Link to post
Share on other sites

Takk for godt innlegg, Kaptein Klein ! Det er slike erfaringer jeg ønsket meg! Jeg kommer til å forsøke men paralell rett på "billig-regulator". Den har jeg på lager :-) Så kjøper jeg heller en MPPT til neste sesong. Er jo ikke så mye igjen av denne hvor behov for masse strøm :-(

Link to post
Share on other sites

Har tidligere hatt god erfaring av et 20 watt panel som jeg kjøpte i 2008 på netthandelen. Der fulgte det med en enkel regulator i en billig/raklete innpakning. Det panelet ladet veldig bra. Hadde panelet på en båt vi hadde i speideren i 2009, det var der vel muligens frem til ifjor. Da ble det montert i Tafatt, og holdt batteri til lensepumpe, VHF og lanterner med strøm.

 

I år ble panel med tilhørende regulator montert i Tabita, og ga strøm i sommer, frem til det så ut som om regulator tok kvelden. Kjøpte inn en enkel regulator som ble montert, og panelet ga greit med strøm. Så skulle det bli montert 2x30 watt paneler oppe på targabøylen, disse ble parallellkoblet. De ladet, men ikke så mye som vi hadde håpt. Nå har vi bestilt en MPPT regulator med display fra Sparelys, som det er meningen at skal monteres til helgen. Da vil vi i utgangspunktet seriekoble panelene, så får vi se hvorvidt det hjelper. Snart er det slutt på døgnpris på landstrømmen, så da er det greit å være mest mulig selvhjulpen.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Vi bestillte EP Solar Tracer MPPT 1210RN, laderegulator 10A og EP Solar Tracer MPPT, eksternt display

 

Bestillte kl 1357 på fredag, ble sendt igår, håper å ha det her imorgen.

 

Monteres etter planen på lørdag, men ut måneden ligger han uansett med landstrøm, så usikker på hvor mye vi får se effekten av.

Og båten skal ligge på Fosenkaia i Trondheim ihvertfall i Vinter, så usikker på effekten. Det har også vært veldig lite vind der oppe den siste uken (mnd?), så er usikker på effekten av vindmølle også.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Du bestiller lengde på kabel til displayet sammen med displayet. Jeg bestilte standard med 1.5 meter. Det er ihvertfall sånn jeg tolker det. Jeg finner ut mer i morgen, enda mere til lørdag :)

 

// faj

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Vil jeg få økt efekten på mitt panel hvis jeg bytter til en MPPT regulator ? Har et 85w panel som er kjøpt på alternativ energi , kan jeg bruke regulator og display fra sparelys på dette ? Kunne godt tenkt meg et display slik at jeg kan lese av lading fra panelet

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vi bestillte EP Solar Tracer MPPT 1210RN, laderegulator 10A og EP Solar Tracer MPPT, eksternt display

 

Bestillte kl 1357 på fredag, ble sendt igår, håper å ha det her imorgen.

 

Monteres etter planen på lørdag, men ut måneden ligger han uansett med landstrøm, så usikker på hvor mye vi får se effekten av.

Og båten skal ligge på Fosenkaia i Trondheim ihvertfall i Vinter, så usikker på effekten. Det har også vært veldig lite vind der oppe den siste uken (mnd?), så er usikker på effekten av vindmølle også.

 

Jeg har storebroren til den laderegulatoren (EP Solar 2210RN eller 2215RN, husker ikke i farta) kjøpt og levert fra Kina på to dager(!). Fungerer veldig bra med mitt 100W panel fra Alternativ Energi. Regulatoren min har litt størrelse, og veier endel - det er et kvalitetstegn. Displayet kommer originalt med en 2-meters kabel. Kabelen bruker standard RJ45-plugger, og alle lederne går rett gjennom. Det er et godt tegn hvis du vil prøve med en vanlig TP-kabel. Jeg kommer til å teste vanlig TP neste sesong, så jeg får flyttet displayet inn til instrumenttavla i salongen. Nå ligger det løst i en hylle inn i en av de to akterlugarene.

 

Når det gjelder mer effekt ut fra en MPPT-regulator, så så jeg det i sommer. Displayet viste f.eks. 17V/5,5A inn, men den regulerte ned V og opp A, og dyttet dermed 6,8A videre til batteriet. En regulator som ikke er MPPT ville bare regulert ned V og ikke økt A i prosessen, såvidt jeg vet.

 

Jeg kan også som Kaptein Klein sier bekrefte at vinkel mot sola betyr mye om morgenen og på ettermiddagen. Mitt panel er løst, så jeg kan feste det der jeg vil, avhengig av vinkel mot sola. Hvis det lå flatt kunne jeg f.eks. se 1-2A til batteriet, men hvis jeg vinklet det så det ble mest mulig 90 grader på sola kunne jeg lett får 4-5A til batteriet. Det monner godt hvis man bruker endel strøm.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg kan bekrefte at MPPT-regulatorer regulerer V ned og A tilsvarende opp, mens en vanlig regulator kun regulerer ned V. Man får derfor mer med en MPPT-regulator. Nå skal det sies at mange av Kina MPPT-regulatorene ikke er ordentlige MPPT-regulatorer. Pass derfor på å få en ekte MPPT-regulator.

 

Kan også bekrefte at vinkel mot sola har mye å si. Ideelt skulle man hatt automatisk styring mot sola. Ifølge denne skoleoppgaven kan panel som følger solen gi deg så mye som 40% mer effekt enn når det er fastmontert. http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CDoQFjAB&url=http%3A%2F%2Fprosjekt.hisf.no%2F~12rsol%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F05%2FRSOL-5.pdf&ei=H1fzU9Rj6oPiBKbKgWg&usg=AFQjCNEP-tzzP9_1TnrC0dpR2-2DiB5cXw&sig2=i3mVAFsdJCvIGGSnKIr3wA&bvm=bv.73231344,d.bGE

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå skal det sies at mange av Kina MPPT-regulatorene ikke er ordentlige MPPT-regulatorer. Pass derfor på å få en ekte MPPT-regulator.

 

Derfor jeg bestillte i Norge. Og fordi jeg hadde en uke på å få den før jeg skal oppover. Ja, noen ganger går det på 2 dager fra Kina, andre ganger går det på 2 mnd.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

 

Derfor jeg bestillte i Norge. Og fordi jeg hadde en uke på å få den før jeg skal oppover. Ja, noen ganger går det på 2 dager fra Kina, andre ganger går det på 2 mnd.

 

Jeg betalte rett under 50,- kroner for ekspressleveranse med DHL, men hadde ikke regnet med å få varene så raskt. Kommuniserte med selger på forhånd og fikk seriøst inntrykk. Betalte via PayPal, så hadde jeg fått søppel kunne jeg klaget og fått refundert beløpet. De aller fleste eBay-selgerne er avhengig av positiv omtale for å få solgt, og jeg sørget for å kjøpe et merke man også får andre steder i verden i stedet for et noname-produkt. Derfor var jeg ikke så nervøs for om varen skulle være dårlig. Hele leveransen kom på rett over 850,- ferdig på døra, og selger satt verdien til 15+15 USD for regulator og display, så jeg kom akkurat under 200-kronersgrensa og slapp MVA. Samme regulator koster det dobbelte hos Sparelys i Norge, så jeg tok sjansen uten å føle at det var så stor sjanse å ta.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg er stort sett enig med alt Poppeye70 sier, bortsett fra på et punkt der det sies: Regulatoren min har litt størrelse, og veier endel - det er et kvalitetstegn. At en regulator er tung er vanligvis et tegn på at den har store kjøleribber "for å svi av" effekt. Dette er det ikke behov for i en ekte MPPT regulator. Og den kan ha avansert elektronikk uten å være stor og tung. Det er ikke mange år siden en hadde behov for et digert hus for å få plass til elektronikken som i dag befinner seg inne i en vanlig mobiltelefon!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg er stort sett enig med alt Poppeye70 sier, bortsett fra på et punkt der det sies: Regulatoren min har litt størrelse, og veier endel - det er et kvalitetstegn. At en regulator er tung er vanligvis et tegn på at den har store kjøleribber "for å svi av" effekt. Dette er det ikke behov for i en ekte MPPT regulator. Og den kan ha avansert elektronikk uten å være stor og tung. Det er ikke mange år siden en hadde behov for et digert hus for å få plass til elektronikken som i dag befinner seg inne i en vanlig mobiltelefon!

Videoen til kjetil konkluderer med det motsatte mtp kjøleribber..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...