Martin Blomberg Startet 18.August.2014 Del på Facebook Startet 18.August.2014 Ser på voltmåleren at den går opp til ca 13.6-14 volt først når jeg har gitt skikkelig med gass på min Perkins 4.107 Starter jeg motoren og lar den gå på tomgang eller halv gass står voltmåleren på ca 12 volt, dvs samme som når motoren er avstengt. Jeg antar at dynamoen skal begynne å lade batterier så fort motoren er i gang (selv på tomgang)? Om så hva kan være feil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 18.August.2014 Del på Facebook Svart 18.August.2014 (redigert) Er dette noe som skjedde "akkurat nå" - eller har du nylig byttet dynamo? Annet? Har du byttet dynamo kan det ha sammenheng med at selve ladelampen ikke er kraftig nok (W). Dynamoen er avhengig av en ladelampe med tilstrekkelig lav motstand for å starte ladingen. Problemet kan og forårsakes av dårlige kontaktforbindelser i samme krets. Slitte børster kan gi lignende symptomer på gammel dynamo. Redigert 18.August.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Grimme Elling Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Er ikke dette et typisk symptom på en laderegulator (eller laderelè) som er så godt som gåen, da? Ihvertfall hvis ladespenningen holder seg på riktig nivå (opp mot 14,2 V) også når du slipper ned turtallet til tomgang, når du først har ruset den en gang. Hvis du har dynamo med utskiftbar regulator, med f.eks Bosch-system, så sitter vel regulatoren fast bak på dynamoen med 2 skruer, og børstene er gjerne en del av regulatoren. Enkelt og rimelig å skifte, får det på Biltema for et par hundrelapper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Hvis ladespenningen holder seg på 14-tallet, sjølv om motoren blir sakket ned på tomgang etter at den har blitt rusa opp til dess at den kommer opp, meiner eg at feilen er enten manglande ladelys, for liten lampe (watt) i ladelys, eller dårlige koblinger rundt ladelys. Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Slakk "viftereim" kan også gi dette problemet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Martin Blomberg Svart 19.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2014 Takk for alle innspill! Dette skjedde nå (ca 3 uker siden) og har ikke vært slik tidligere. Jeg er har mye å lære når det kommer til elektrisitet :-) Ladelampen: Når jeg vrir om nøkkelen så begynner en rød lampe rett ved siden av nøkkelen å lyse. Er det dette som er ladelampen? Om så, hvordan vet jeg hva som skal være rett motstand på en slik ladelampe? Regulator: Skal ta noen bilder av hvordan det ser ut og legge opp. Viftereim: Hvordan kontrollere at den er korrekt i spenn? Dynamo: Jeg har ikke byttet den og den ser noe gammel ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnarne Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Sannsynligvis er den røde lampen ladelampen, spesielt om den slukker når voltmeteret "forlater" 12 volt, og går opp til 13-14 volt. Det står gjerne AMP under den. Det kan også være varsel om lavt oljetrykk, du bør kanskje ha en varsellampe om det også. Den skal slukke så snart motoren kommer igang. Regulator: Den kan være slitt, og trenger kanskje å byttes ut. Ja det er andre muligheter også, bytte børster og annet, men det enkleste er evt å bytte regulator om du kan. Det er ikek alle dynamoer det er like lett å få gjort. Viftereim: Det står gjerne hvor mye den skal strammes i manualen til motoren, men du skal kunne ta trykke den 1-2 cm til siden på det lengste strekket, om det er en vanlig (gammel) V-reim. Dynamo: gamle dynamoer kan fungere greit, ville sjekket regulator og reim først. Siden du ikke har gjort noe annet, og ladingen fungerte mere normalt tidligere, så er det nok på tide med litt service ja. Viftereim, regulator, evt børster er rekkefølgen jeg ville sjekket. Sitér dette innlegget EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post Share on other sites More sharing options...
Martin Blomberg Svart 19.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2014 Da har jeg tatt noen bilder. De to første er av hva jeg tror er dynamoen (baksiden av den). De to andre bildene er av en dings som sitter kopplet på hva jeg tror er startmotoren. Det går en rød kabel fra dynamoen til den "dingsen" på startmotoren. Hva er den "dingsen"? Bilde 1: Bilde 2: Bilde 3 (Dings som den røde kabelen fra dynamoen går til) Bilde 4 "Dings" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnarne Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Dingsen er innslaget på starteren. Den røde kabelen er det som lader batteriet ditt. dvs det går en rød kabel fra Batteri til innslaget på starteren, og så går det en rød kabel videre til dynamoen. (DVS kabelen kan være andre farger, men det ser ut som om din er rød "hele veien"). Den runde saken som er skrudd fast (med en 6-kantet (?) plate) på dynamoen er regulatoren. Skrur du ut den, følger børstene sannsynligvis med. Den kan du ta med til en båt-/bilutstyrsbutikk, og få en ny. Sannsynligvis har de en som passer på Biltema. Sitér dette innlegget EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Jeg ville også ha demontert kablene, pusset kabelsko godt rene og påført vaselin før gjenmontering. Ser litt rustent og tvilsomt ut både her og der... NB: Kople fra pluss på batteriet først, så du ikke kortslutter noe! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordgubbe Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Ikkje for å vere stygg, men synest det er godt gjort du i det heile får strøm ut av denne rustklompen av ein dynamo. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.