Jump to content

Service på Wallas Safeflame - en arbeidsbeskrivelse


Frivakt

Recommended Posts

Jeg har nylig tatt service på Wallas-kjøkkenet. Samtidig laget jeg en trinnvis beskrivelse av arbeidet, illustrert med bilder. Tenkte dette kunne være nyttig for andre som skulle ta denne jobben for første gang. Men så viser det seg at jeg ikke kan publisere dette i Dokumentarkivet uten å bryte reglene, og her på forumet er det ikke mulig å legge ved filer.

 

Jeg legger derfor bare ut denne meldingen her, så kan du sende meg en IM dersom du vil ha en kopi av dokumentet.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Dersom ikke PDF-filen er alt for stor, kan du få plassere den på min hjemmesiden min og linke til den her,kan det være så vanskelig da? Og gidder du å bruke du 10 minutter, har du lastet opp bildene her også. Jeg går ut fra at du har originalene i et annet format enn PDF på PC'n din. Skulle du selv ha promblemer med 100x'n du ikke har funnet ut av, hadde jeg et slikt apparat i 15 år og kjenner det inn og ut. Wallas 95D har jeg nå, med mange "innside" bilder om service dersom noen er interssert.

 

Lars H.

pt. Fjälbacka

mitt webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For å lese denne instruktive veileddningen i PDF-format klikker du HER.

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Godt utført gib :thumbsup: , bortsett fra:

 

Fiberstrømpene (bilde 27) skal være montert fra brennerbunnen og gjennom gummiringen (bilde 25). Strømpene fungerer som isolasjon slik at ledningene ikke skal komme i kontakt med hverandre om de skulle bli skadet pga varme og skape en kortslutning slik at kretskortet går "ad undas".

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Hva med å legge denne service beskrivelsen i Dokumentarkivet også, ser det allerede ligger flere dokumenter der fra @Wallas Service.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Takk for en flott beskrivelse og gjennomgang av operasjonen :thumbsup: Jeg har hatt to Wallaser, det første med metallplater og varmelokk, og nå har jeg en 100 ceramic. Begge har virket perfekt, (bortsett fra da jeg brukte BT sin lampeolje) og jeg er imponert over denne teknologien. Lampeoljen var for fet, og apparatet tente ikke skikkelig. Jeg byttet til en fritidsparafin kjøpt i Strømstad, den renset både veke og brennkammer, og Wallasen brenner nå som aldri før :giggle: og ferien ble reddet :yesnod:

Men hvis jeg engang må bytte veke eller glødetråd, skal jeg følge denne oppskriften. :yesnod:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg hatr fått en revolusjon med vårt apparat etter tips fra Wallas Service her på forumet.

Fritidsparafin funker myyyye bedre. Klarere flamme, mer flamme og kortere oppstartstid. Innmari i irriterende atr jeg ikke har visst dette før :-)

 

Servicekit er bestilt, båten skal være dønn strøjken før salg

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg rettet opp bilder og tekst etter kommentaren fra Wallas Service. Lars H. har lagt den nye PDF-en inn bak linken i hans innlegg ovenfor. Da skulle alt være i orden. Takk til begge to!

 

Samme fremgangsmåten er det også for Wallas 800, 800t, 90 og 90t

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Hva med å legge denne service beskrivelsen i Dokumentarkivet også, ser det allerede ligger flere dokumenter der fra @Wallas Service.

 

La den inn nå i Dokumentarkivet

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei! Flott servicebeskrivelse. Virkelig nyttig at noen tar seg tiden å lage slike. Har selv kjøpt en båt med en Wallas safeflame ceramic 100. Er det noen som vet forskjellen på 100 og 100x? Kan denne servicebeskrivelsen også brukes for 100? 

Link to post
Share on other sites

Det er forskjellig brenner på 100 og 100x, og dermed ikke lik servicebeskrivelse. Og det er her forskjellen ligger - selve brenneren. 

 

100 har en såkalt S-brenner og det er ikke laget (så vidt meg bekjent) egen servicebeskrivelse for dette kokeapparatet. Men i verktøykassen til Maritim ligger en beskrivelse om skifte av servicesett på Wallas varmer 1300/1800/2400/3200, og det er samme delene som brukes i et 100 kokeapparat. Noen forskjeller er det mht returrøret og føleren for etterkjølingstermostaten, men i utgangspunktet er det ganske så likt.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...