Jump to content

Jolle med påhengs liggende ute om vinteren, hva skal en passe på?


kjetillunde

Recommended Posts

Jeg har en 10 fot jolle med 9.9 hk Tohatsu totakter som jeg vurderer ha liggende ute på sjøen gjennom vinteren. Hva bør jeg passe på?

 

Det jeg er mest bekymret for er kjølevannskanalen på påhengsen, hvordan kan jeg hindre frostsprengning? Holder det å ha den tiltet ned?

 

Og er det noe problem om det snør mye?

Link to post
Share on other sites

Spørs hvor i landet du ligger. Har selv båt med påhengs liggende ute hele året.. ingen problem.

Har sett noen av den eldre garde som har sine småbåter ute lar motoren stå nede og har en isoporkasse over motoren..

Går fint å la den stå nede ila vinteren. gror lite og ingenting da. Viktigste er vel å passe på den ikke går under i det verste drittværet.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Etter noen år med utstrakt vinterbruk av div. småjoller:

 

1) snø på gel-coat/top-coat/polyester/epoxy er ekstremt fryktelig glatt, så vær ekstremt forsiktig når du går om bord i båten

2) selvlensere og snø er noe dritt... Om det er mulig bør du stenge selvlensere når det er meldt snø og det er kaldt i vannet, hvis ikke risikerer du at snøen tynger ned snøen og fyller båten vha selvlenserene etter bare en natt med mye tung og vår snø.

3) er det skikkelig drittkaldt må du la motoren stå nedvippet en 10-20 minutter før du prøver å starte den. Når du vipper ned ett undervannshus som holder -15oC ned i sjøvann som holder +3oC vil det ise i alle kanaler, inne i impellerhus etc. Ikke noe stort problem, men gi det tid til å smelte igjen.

4) ta med bensintanken hjem... selv det minste spor av fukt vil føre til ising på feil sted (oftest forgasser). Bruk gjerne noe lurium eller rødsprit eller noe slikt på tanken.

5) Vær nøye med snømåking og isbanking. 30-40-200 kg med snø og is på feil sted gjør selv den stødigste båt ustabil og usikker

6) pass på at det er trapper/stiger på brygga, at disse er relativt isfrie og ta på vesten allerede før du kommer til brygga. Du kommer antakelig aldri på land igjen om du faller i sjøen med tunge og våte vinterklær fra en flytebrygge uten stiger eller der stigene er fyllt med is. Mye mulig greier du å svømme noen få meter de første 4-5 minuttene og deretter går det raskt nedoverbakke før du er død etter 20-30 min... Med en vest vil du kunne strekke perioden du er i stand til selvreddning med noen minutter og tiden der noen andre kan redde deg før du er død med riktig lenge (en time eller mer).

Link to post
Share on other sites

Hva med å la båten ligge på vannet, og oppbevare motoren på stativ i garasjen/kjelleren?

Du må jo selvfølgelig skuffe regelmessig, men det er vel motoren som er av verdi?

 

Ja, det var jo en idè. Da er det i tilfellet bare båten som synker.

 

Hvor har du jolla? Kanskje noen her på forumet kan hjelpe med tilsyn i romjula?

 

Den må opp 15.okt der den ligger nå, men jeg kan ha den liggende ved Vollen Båtforening i vinter

 

Ei 10' jolle... den tror jeg rett og slett jeg hadde dratt på land mellom hver tur hvis mulig. Ei rampe og ei håndtralle er vel alt som skal til...

 

Jeg har ingen plass på land å ha den... (bor i blokk i oslo)

Link to post
Share on other sites

Blir nok alt for stor...

 

Ville heller prøvd å finne en (rimelig) pressenning som passer sånn tålig på mål, og lagt en bjelke / bord på langs under. Må være obs på vind, så bør ikke være for stor og løs. Og tre tau gjennom huller i pressenning slik at du kan få snørt sammen denne under fenderlist, evt binde også i kroker i baug og akter.

Link to post
Share on other sites

Nei, under pressenning, ikke under båten :wink: Midt i båten. Evt bygge et lite fundament av tre som kan hvile på aktertufte, slik at bjelke / bord ikke ligger og gnager på motorlokk, og stabiliserer bjelken. Tenk deg en bred "A", der bjelken spikres inn på topp av A-en. Som et eksempel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...