Jump to content

vibrasjon på ny mercury F40 ELPT EFI 4T


ekb

Recommended Posts

hei.

gikk til innkjøp av ny mercury f40 for 2 uker siden, lykkelig prøver jeg motor på vannet å blir veldig ulykkelig når jeg kjenner hvor mye den vibrerer.uutholdelig for min del, stenger å alt annet dirra skikkelig.trudde disse 4t gikk silkemykt på tomgang/dorgefart, står det i katalog hvertfall.klaga til forhandler å kjørte den til drammen så de fikk se på den, fikk beskjed om at det var båten sin skyld.(88modell rana 16,5 hardtopp)..kan sikkert stemme til en viss grad, men så mye er ikke mulig.er hvertfall ikke aktuelt at jeg skal dorge med den 10 timer i strekk.noen som kjenner til dette problem på mercury?fått høre litt i ettertid

 

det som er saken er det at jeg dro til forhandler for å kjøpe meg en ny motor.de selger både susuki og mercury, jeg forklarer selger at jeg skal bruke den til hovedsak dorging, spør så selger hvem av disse motorer han anbefaler.han svarer med at det er mercury for det har han selv og det det fine med denne motor er at det er smartcraft(knappetrykk med 10rpm økning fra 700rpm til 1000rpm)

det som også kom fram som argument for å velge mercury framfor susuki var at de fikk full timesbetalt av mercury på reklamasjon og dårlig av susuki så mercury var ingen heft for dem, mere snakk om susuki var det ikke fra hans side.kom til å bli strålende fornøyd sa han..noen som er enige at jeg har blitt skyvd over på mercury siden det ikke var noe heft for de, og jeg mistenker at de tjener mere på mercury enn susuki..når jeg får beskjed av daglig leder om at de har solgt 1000 motorer i året i 13år burde de vite forskjell på motorer..

 

mulig formuleringer å den slags er helt på trynet men fulgte ikke med så godt i skriving på skolen:)

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi har en noen år gammel F40. Den går helt fint på lave turtall og i dorgefart. Ingen store vibrasjoner, men det kommer sikkert også an på dine forventninger. Om du trodde at den ikke skulle merkes på akterspeilet så blir du nok skuffet. Men at det skal være uutholdelig skjønner jeg ikke.

 

Mest vibrasjoner kommer når du skal ha den opp i plan. Når den først hart nådd plan så summer den pent og har ingen store ulyder eller vibrasjoner.

 

Silkemykt - vel det finnes det vel ingen båtmotor som er. Selv om mange her sikkert kommer til å mene det. Båtmotor i vann gir ujevn belastning på en propell og motor så at det blir litt vibrasjoner er uungåelig. Det bøljer på sjønn!

Link to post
Share on other sites

nærmeste man kommer silkemykt på tomgang er vel suzukis gamle 60/70hk 4t , der var det kjølevannsstrålen som lagde mest lyd.

 

ut fra specen , så er det vel samme 3syl 747cc blokk som yamaha F40. Hadde en sånn i 2002 - ingenting å utsette på gangen der iallefall.

 

Her høres det ut til at det blir resonans i båten.

 

Fooresten, 88 modell 16,5 fot , den kjenner ikke jeg til..?

Link to post
Share on other sites

Har selv en Mercury EFI 4T 115HK den høres knapt på tomgang og har et veldig lavt støynivå/støybilde

I 2004 testa jeg en Mercury 60 hk og en Honda 75 på samme båten. Her var det stor forskjell. Mercuryen bråkte mere og hadde en helt annen lydkarakteristikk.. Hondaen var silkemyk og hadde selfølgelig mye mer bunndrag. den var nesten lydløs på tomgang og et mye lavere støynivå på masj og toppfartt. Er vel kansje lit sånn at lydnivået endrer frekvens når volumet/størrelsen øker. Ellers så har det med motorkarakteristikk å gjøre, selv om de fleste er relativt like i konstruksjonen. har og kjørt Honda 50hk på alu båt. meget stille og lite vibrasjoner selv med tung belastning

Link to post
Share on other sites

Synd at du ikke er fornøyd med motoren, jeg forstår det slik at den vibererer og går ujevnt ? stemmer det?.

 

Hvilket turtall oppnår du ved full fart? Hvordan er fuelsystemet rigget, har du nye bensinslanger i fra tanken eller er det gamle benyttet, dette er litt viktigt å få klarhet i.

Link to post
Share on other sites

silkemykt må tas med en klype salt, og jeg godtar selvfølgelig at man merker motor, men ikke den type vibrasjon jeg har.

skrev feil ngående årsmodell på båt, er 85.

 

til verado: vibrerer og går ujevnt på tomgang ja..vibrering øker for hvert trinn på smartcraft opp til 1000rpm.slanger og alt er nytt, forhandler har sett på den uten å finne noe selv om jeg ble beskyldt for å ha montert motor feil ved første henvendelse.syns også det er synd at jeg ikke er fornøyd, liker resten.

 

har ikke hatt full fart siden jeg ville følge anbefalt innkjøring, blei forbanna så har bare hatt den ute en halvtime..

men kan det stemme at en butikk selger 1000 motorer i året?

Link to post
Share on other sites

Har du montert motoren selv? Er det vibrasjon i motoren går den bare står på tomgang, og ikke i gir? Skal ikke være noe voldsomt med vibrasjoner i denne, om den er basert på samme 3 syl. blokk som Yamaha. Har hatt den selv, og den går helt fint. Hva er vanlig tomgangsturtall, og er akselerasjonen bra? Hvis dette er en ny motor kan vi se vekk fra forgasserinnstillinger, da det er innsprøytning på dem nå.

Link to post
Share on other sites

Har du montert motoren selv? Er det vibrasjon i motoren går den bare står på tomgang, og ikke i gir? Skal ikke være noe voldsomt med vibrasjoner i denne, om den er basert på samme 3 syl. blokk som Yamaha. Har hatt den selv, og den går helt fint. Hva er vanlig tomgangsturtall, og er akselerasjonen bra? Hvis dette er en ny motor kan vi se vekk fra forgasserinnstillinger, da det er innsprøytning på dem nå.

har montert motor selv ja.er vibrasjon/dirring på tomgang, men blir verre fra 700 og oppover.når jeg har prøvd å dratt på litt kjennes alt bra ut.

skal få lagt ut video bare jeg får hentet den.

har nå fått tilbud fra forhandler om å bytte inn i 50hk med mellomlegg på 12500kr..den var mye bedre når det kom til 4 syl, men har fra flere hold snakket med folk som har 3 syl og det er ikke noe problem.syns det blir for drøyt å punge ut med 12500kr til.ettersom folk nevner her skal jo min være bra i massevis.

 

 

Jeg har en mistanke om et tennplugg/coil problem etter det som fremgår i innlegget. Men første bud er å få fastslått topp turtallet før vi kan si noe mer.

feiltenning tenker du på..tok ut en og en plugg for trudde sjøl kansje den gikk på 2 men de kutta alle hver for seg.skal kjøre den inn så jeg får dratt den helt ut.

er inne på tanken om at det kansje kan være at den kommer seg når alt har gått seg til skikkelig, at den på en måte går litt hardt nå.veit ikke.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg tenker på feiltenning i form av deffekt tennplugg eller en coil som ikke fungerer 100%.

 

Derfor er det viktig å kunne fastslå om motoren oppnår fuldt turtall eller ikke, en dårlig coil på en motor fører gjerne til at motoren går uryddig og oppnår ikke fuldt

turtall, men ligger kanskje en 4-5 hundre rpm under max.

Link to post
Share on other sites

er veldig lite sannsynlig , men sjekk likevel at pluggledningene sitter riktig.

jeg har engang klart å putte de feil på en Suzuki DF70 ( 4 sylindre) og den startet og gikk noenlunde slik som du beskriver det.

 

har for tiden både Suzuki DF90 og Suzuki DF50 og begge går stille og fint, og har også i sommer brukt en båt med Yamaha 50 som også var bortimot perfekt.

Så du må ikke gi opp og reklamer på hele affæren hvis det ikke blir ordnet opp

Redigert av is_620 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tomgangsturtall ligger på ca 780.motor er koblet på diagnose så alt var bra der, men veit fra bilverden at det er masse som kan være galt for det..veit ikke helt hva jeg skal gjøre når de sier motor er som den skal..veit hva jeg har lyst til, men det gagner ikke meg no særlig.

vurderer å kontakte et annet firma som selger mercury for høre hva de sier, eller eventuelt å ta kontakt med mercury.

Link to post
Share on other sites

Kanskje helt idiotisk, men : Har du sjekket oljenivået? Ikke svar at oljelampa ikke lyser når motoren går, for den kobler ut på 0,5bar, ca..

Verado foreslår defekt tennplugg, godt forslag. Har tennpluggene blir tatt ut for inspeksjon? Du kan ikke regne med at dette "går seg til" under innkjøring. En motor skal virke helt normalt under innkjøring også, iallfall en moderne, vanlig 4-takter. Fatter ikke hvordan de kan mene at det er båten sin feil? Det er nødt å være en eller annen feil et sted.. Har du gitt gass uten å sette båten i gir? Er det likedan?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...