Jump to content

"Sprekker" i masten på seilbåt


Seiler uten seil

Recommended Posts

Masten på min Westerly Jouster, har fått gjennomgå.

Båten er gammel, og problemene har stått på rekke og rad siden jeg kjøpte båten i våres.

 

Nå er problemet følgende: i bunnen av masta, er det en bulk som skjærer inn 3-4 centimeter. Bulken er "godkjent" av Jarle Andhøy, som mente det ikke skulle være til hinder. Det har gått fint å seile, inntil jeg i dag oppdaget at det er begynt å komme sprekker i konturene rundt bulken.

 

Jeg er bekymret for at masta kan brekke, men har ikke råd til å kjøpe ny mast.

 

What to do? :confused: Er det mulig å sveise aluminium-masta? Skal jeg kappe av bunnen og gjøre masta kortere? Er det mulig å ikke gjøre noe med det?

 

Skal forsøke å legge ut bilder av problemet i morgen!

Link to post
Share on other sites

Hei. Å sveise ekstrudert aluminium er veldig vanskelig å få bra! En kjapp billig fiks, kan være å borre små hull i enden av sprekkene (for å stoppe videre oppsprekking) og poppe fast forsterkninger på innsiden (hvis du kommer til) og ivertfall på utsiden.

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Skal jeg kappe av bunnen og gjøre masta kortere? Er det mulig å ikke gjøre noe med det?

 

Skal forsøke å legge ut bilder av problemet i morgen!

 

visst kan du kappe den ........men da trenger du ju også korte alle stag o vant.

 

og du vill få bommen motsv lenger ned.........

 

men du skall absolutt ikke ut o seile....det er ganske store krafter i mastrøret, rett ned mot mastfoten

Link to post
Share on other sites

Hvis det er helt i bunnen bør dette la seg fikse. Helst skjøte, ett riggverksted har sansynligvis utstyr til dette. Trenger samme profil du har og en innvendig profil som akkurat passer. Poppes sammen. Nå skriver ikke du hvor langt oppover dette er. Hvis det er 10 cm så kan du heve mastefoten. Dette er en billig løsning som må bygges skikkelig solid. Risikerer at det går i stykker, så anbefaler det ikke på en dyrere båt. Å kappe mast og vant tror jeg blir dyrere enn å få en skikkelig skjøt fra riggverksted (og mye dårligere).

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56731/img_0525.jpg

 

Her har dere et bilde av problemet. Som sagt: stor bulk- men det har fungert, slik som Andhøy sa.

Foran ser dere sprekken, som ikke er lengre enn to/tre cm.

 

Og hvis noen skulle være usikre: Nei, jeg bryr meg ikke om utseende og båten blir brukt for morro. Ingen regatta her altså.

Redigert av eskildgb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan muligens se ut som herr Andhøy har uttalt seg litt på utsiden av sitt kompetanseområde. Den masten er i ferd med å knekke sammen. Bør fikses av kompetent rigger før videre bruk. Det vil sannsynlig bli å lage en skjøt. Og det er trolig et innsveist rør der bolten går gjennom.

Link to post
Share on other sites

Er det ikkje ein svær sprekk langs heile sida av masta??

Det er i alle fall ikke sprekk på utsiden, det er tydelige merker fra mastefoten som har gått inn i masta. Kom da de skulle senke masten en gang i tiden, og masta kilte seg fast (har ikke alle detaljene her).

 

Vi har i alle fall gitt masten den belastningen den kan få før sprekken kom, så da er masta solid :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

hadde det vart EU-kontroll på seilbåter........hadde du fått kjøreforbud :smiley:

 

den skall du ikke ut o seile med !

 

det der er en typisk engelsk mastefots-løsning på mindre båter......for att du skall kunne rigga masten uten kran.

mast legges på plass og bolten setts i, sen rigges en 'A-stilling' over......og så litt blokk o tau frem til føren

her er det viktig att sidvanten styr.....så att ikke masten kan gå sidveis.

ligger massevis på youtube......søk "mast stepping singlehand"

 

det jeg tror er att masten gått sidlengs......og så har ditt kraftige mastfotsbeslag fanget opp den......og det har ikke mastrøret tålt,

så har bulken oppstått........den følger samme rundning som mastfotsbeslaget

(det er min spekulasjon, og en klen trøst, da det er som det er!)

 

sen har du fått en sprekkanvisning, som nå begynner og åpne seg mer og mer da du seiler.

 

dette må du få reparert !

 

gå til en rigger o få hjelp, tror det er det beste

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med de som sier at dette må repareres. Den kan sikkert holde en stund, men når du minst trenger det, kanskje i litt mye vind og litt bølger så få du et rigghavari med påfølgende risiko for skader på båt og evt. mannskap. Personlig hadde jeg ikke seilt en meter med den masta før den hadde blitt friskmeldt/reparert av en rigger/seilmaker. Prøv å få pris på utbedring, det trenger ikke bli altfor dyrt.

Link to post
Share on other sites

Oj :eek:

 

Det var en stygg skade ja ,, Ser det er mange som sier du må ikke bruke den før den er reparert og instemmer 100% med dem i det ,

 

den kommer til og knekke og da risikerer du at den skader dekk skrog, i værste fall folk! så finn deg en rigger først som sist så slipper du at det eskalerer i skadeomfang og dermed kostnader ..

Link to post
Share on other sites

Forstår det slik, eskildgb, at du vegrer deg litt for å koste mye på båten. Tror likevel jeg ville fått en med riggkompetanse til å se på skaden. En proff rigger tar ikke mye for en befaring med vurdering.

 

Det er mulig du greit kan utbedre skaden selv og det er mulig du primært bare bruker båten i lett vind, men min erfaring er at brå vindskift kan forekomme også langs kysten og da må masta tåle en kule.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...