Jump to content

Erfaringer med Yanmar 340 og vinkelgear?


v90

Recommended Posts

Har vært å prøvekjørt en Riviera 925 -95 mod i dag med Yanmar 340 (6LYA-SPT/340 Hk) og vinkelgear. Dette er vel en skjelden kombinasjon på Riviera.

Umiddelbar forskjell jeg merket var et meget behagelig lavt støy nivå inne i båten.

Har liten erfaring med aksling generelt, men er nyskjerring på positive og negative ting rundt vinkelgear i kombinasjon med denne Yanmar motoren.

Funker dette bra i Riviera eller bør man styre unna?

Link to post
Share on other sites

Ble noe kødd med innlegget over, men her er litt mer om det jeg lut\ret på:

 

Har vært å prøvekjørt en Riviera 925 -95 mod i dag med Yanmar 340 (6LYA-SPT/340 Hk) og vinkelgear. Dette er vel en skjelden kombinasjon på Riviera.
Umiddelbar forskjell jeg merket var et meget behagelig lavt støy nivå inne i båten.
Har liten erfaring med aksling generelt, men er nyskjerring på positive og negative ting rundt vinkelgear i kombinasjon med denne Yanmar motoren.
Funker dette bra i Riviera eller bør man styre unna?

Link to post
Share on other sites

Det positive har du allerede erfart vedrørende støy.En annen ting er at motoren blir mye mer tilgjengelig enn ved midtmontering.Ellers kjenner jeg til en dobbelinnstalasjon med samme oppsett.Så vidt jeg vet har den gått problemfritt i alle år.Eneste negative jeg vet er at hylseboksen blir litt vanskeligere å komme til.

Link to post
Share on other sites

Hylse må du finne ut hvilken løsnimg har. Den kan være oljekjølt, da har den en liten tank og slange ned, tilnærmet vedlikeholdsfritt. Så kan det være pakkboks med o-ringer og grease-smøring, da er det kanskje montert slanger slik at de kan fjern-smøres dersom det er trangt å komme til.

Det finnes også hylser med talgpakning, de justeres med bolter ved montering og krever bare litt inspeksjon av og til (trur eg) , de smøres av sjøvann og kan (skal) lekke litt. Så finnes "volvokondom" , en gummislange som passer på aksel og hylse og er tett.

Det er ingen som har temperaturovervåking på hylse. Noen typer kan bli så varme at du ikkje kan holde på de uten at det er fare. ..eg truuur det var på sleipner sine nettsider eg leste om det.

 

Motor bak og vinkelgear er genialt for støy og plass. Kanskje litt vanskeligere tilkomst ved tilsyn, og feks ved oppretting derom motor har "satt seg" i labbene eller vert ute på vedlikehold.

God motor. 370hk på veiv og 340 på gear.

Link to post
Share on other sites

Takk for utfyllende info Sæbø. Jeg får ta en nærmere titt på den hylsa for å se hvilken løsning det er på den.

Ble litt usikker på dette med vinkelgear fordi det er bare produsert 1 eller 2 stk Riviera 925 med denne løsningen i følge Huseklepp.

Resten er 50/50 med strak aksel eller drev.

 

Tror dere her inne at en Riviera 925 -95mod med overnevnt motor 2000 mod ca 1300 timer er et trykt kjøp?

Båten ser ut til å være i ok stand, trenger litt oppgradering på elektrinikk siden.

Er dette en båt som kan holde seg bra i pris, og er mulig å få solgt om ca 3-4 år.?

Vanskelige spørsmål dette her, mer er det noen som har synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Liker du Riviera og løsningene, så er det avgjørende nok. Vinkelgear har eg aldri hørt skal være noe negativt mht driftssikkerhet eller kostnader. Motoren har 4zinkstaver som bør skiftes 2x årlig inntil du lærer deg forbruket på zink på din båt. Normalt holder to av de å bytte 1xår, men eg husker ikkje hvilke det var... Tungt/trangt å bytte impeller, men de fleste kjører 500 timer før bytte. Ved oljeskift bør du slå hull i filter og drenere det først for å unngå søl når du skrur det av, liggende filter i bakkant av motor er teit patent...menmen. Eg måtte bytte ferskvannpumpe på 4100 timer på min. Ein anna båt eg kjører med samme maskiner fikk nye dyser på 3500 timer, og måtte ha ny simmering forkant veiv på eine motoren.

Salgsverdi om 3-4 år er umulig å si. Blir sommeren 2018 fin ? I så fall hjelper det ;-)

Link to post
Share on other sites

Bør sjekke hva som er gjort mht. dysene gjennom levetiden til motoren. Hos meg var 3 stk. ødelagte etter 50 timers drift. Ytterligere en etter 100 timer.

 

Ut over det er det jo soting som er problematikken med denne motoren men det er ikke sikkert det er så fremtredende på denne båten. Turbo etc. kan være skitten etter såpass med timer om det er kjørt mye lavlastkjøring. Ventiljustering hører til vedlikeholdspunktene men er en relativt grei sak. Sinkplugger er nevnt, og oljeskift er en møkkete affære om du ikke er skikkelig forberedt.

 

Ellers en ren og grei motor uten nevneverdige problemstillinger. Man må "vente litt" på responsen ved raks gasspådrag jamført med f.eks. en VP-D6. Det tar litt tid å bygge opp turbotrykk/kraft i motoren. Impeller på SV-pumpa så jeg ikke noen grunn til å bytte i tide og utide, da jeg solgte min hadde den bikket 600 timer uten impellerbytte.

 

Er det KMH gear? Mitt hadde slurefunksjon men den fikk forhandleren aldri til å virke skikkelig. Gearet kom alt for brått i inngrep når det først "tok" på sluringen. Ikke noe større problem såfremt du ikke skal benytte båten til litt fiske.

 

NB! Jeg hadde IKKE vinkelgear.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode tips?

Vet ikke hvilket gear det er, men vet nå mer om hva jeg skal se etter, sjekke og spørre om ang. motor og gear. Fra tidligere så kjenner jeg godt til D4 260 DPH -06. Og er veldig fornøyd med det. Kraftig fraspark helt fra bunn, rimelig forbruk og servicevennlig.

Jeg er blitt veldig svak for Rivieran, tidløst flott design. Mener de har fått mye ut av en 30 foter når det gjelder innredning. Sjøegenskapene virket også ok etter en prøvetur.

Redigert av v90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...