Jump to content

Midtkabin eller akterkabin på familiebåten?


Edh10

Recommended Posts

Vi lider av valgets kvaler.

 

Vi skal oppgradere til feriebåt:-) Men velger vi en båt type Agder 8000/Marex 280 eller går vi for en Scand Tropic/Joda 290? 2 mindre barn skal med på tur. Ser fordeler med delt køye bak (Marex), men ser også at uteplassen og farten til en Scand Tropic hadde vært kjekt.

 

Noen som vil dele sine erfaringer og hjelpe oss å velge akterkabin eller midt/stikk-kabin?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg holder ett anker på stikk kabin. Dette gir deg en helt annen uteplass og jeg føler også at man har litt mere kontroll på unga på morgenen. Ikke så lett å stå opp uten at foreldrene hører det.

 

Uteplassen blir jo mest brukt og her er det et hav av forskjell.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Holder en knapp på midtcabin her også - så sant denne ikke blir for trang.

Har selv 2 små barn, og det er veldig trygt at de er nærme oss når de våkner (og står opp) tidlig :wink:

Uteplassen blir også bedre med midtcabin.

 

Når det er sagt - så finnes det selvfølgelig mange fine båter med aktercabin. Vet også det finnes enkle "alarmer" som varsler dersom de små åpner døra ut herfra. Skal båtlivet bli bra er det viktig å kunne sove, vel vitende om at ungene ikke har mulighet til å lure seg ut :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, det med drev og aksling er et godt poeng Worry. Jeg har lenge holdt en knapp på Marexen av flere grunner - delt akterkabin, aksling, kvalitet, etc. Men andre båter i denne klassen har stort sett en dobbelseng bak. Og da tenker jeg at jeg like godt kan ha midtkabin? Om det blir båt med drev snakket vi om 2005 eller nyere. Om jeg velger en med aksling kan jeg vel gå for en båt som er litt eldre.

Link to post
Share on other sites

Vi har begge deler i Scand Baltic. Akterkabinen benytter vi selv. Stikkøya er sval og god, men fryktelig upraktisk når han kryper helt innerst og vi skal ha han opp til frokost, men det er en bagatell. Det er bare de to i framkabinen som sparker og slår når de ikke får sove:-) Ellers er det avstand mellom dem, så en del småtull unngås. Om en unge ikke får sove og forstyrrer de andre, legges han i akterkabinen og bæres fram når vi skal sove selv. Den muligheten er veldig fin, men det er vel ikke alle unger som kan flyttes på uten at de våkner til. Vi har aldri tenkt på at det er noe problem at de våkner og stikker av. Tror ikke de har tenkt på muligheten.

Link to post
Share on other sites

Hehe:-). Blir for gammelt for en som ikke kan skru...

Du får mye mer trøbbel og kostnader med en nyere båt med drev enn en eldre båt med aksling.

 

Men ja, aktercabin er helt klart å foretrekke. Jeg skal etterhvert bytte til litt større båt, men aktercabin må jeg ha. Riktignok er vi vel alle som Ole Brumm, som sier ja takk begge deler, men det kan du også få f eks med Inter 9000 eller Skilsø 33 der du slipper klatringen for å komme seg til badeplattformen. Dog er ikke denne klatringen noe stort problem for de fleste av oss, men jeg er enig at det fint å kunne gå rett ut på badeplattformen.

Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt båt med AC men kunne ikke tenkt meg klattrebåt. akterdekket på en båt uten AC er en meget fin oppholdsplass samt veldig praktisk når man ligger ved flytebrygge, som man stort sett gjør. Det er sikkert praktisk med stor bred lugar på en tverskotting, så du skal ha stor båt for at en stikklugar skal matche den så klart!

Link to post
Share on other sites

Uteplassen bak er det første jeg spesifiserte da jeg bestilte Saowanee. Her er det sitteplass i sola, port til badeplattform, guttas arbeidsplass for fiske og fritid med egen styreposisjon, stangholdere, sløyebrett og teinehaler og god plass under lukene. Og der gir god tilgang når jeg bruker ankeret bak.

 

Personlig ville jeg aldri gå for akterkabin (eller flybridge for den saks skyld), men jeg respekterer at vi alle er forskjellige og har forskjellige krav og forventninger.

Link to post
Share on other sites

Jeg er i samme situasjon selv, bortsett fra at jeg ikke tenker å bytte, men litt "vindusshopping" på finn blir det, og jeg liner mye bedre stikkabin enn akter. Uteplassen er og blir den viktigste plassen i båten.

Men ser mange stikkabiner ser veldig trange ut å komme inn i, men sikkert ikke noe problem. Man sover jo helst liggende..

Link to post
Share on other sites

Vi solgte vår Marex 280 sent i sommer, var kjempefornøyde med akterkabinen der, romslig og praktisk kabin med plass til to voksne og to barn. Båten kan anbefales, kurant, praktisk og sjødyktig båt, men vi syntes den ble litt trang i cocpit og ettersom ungene vokser ville salongen fremme ubønnhørlig blitt tatt i bruk som lugar. Vi valgte å selge litt pga dette og fokuserer nå på en 3 kabiners Baltic, lugar til alle og grei dekksplass, evt. ser jeg etter en Saga 29HT som har en genial dekksplass med akterport, heller kanskje mot Baltic pga de tre kabinene som er mere fremtidsrettet mht ungene enn to.

Link to post
Share on other sites

Vi var egentlig innom samme problemstilling da vi bestemte oss for å oppgradere til feriebåt i år. Etter mange timer på Finn begynte vi å kikke på "80-tallsbåter" med akterkabin, og med nyere motor. Det vi lærte av dette var at det er stor forskjell på de eldre båtene, og at vedlikehold og dokumentasjon på alt som er gjort med båten og motor er viktigere jo eldre båten er. Her var det store forskjeller fra båt til båt. Vi havnet på en Master 820, og har blitt veldig gald i akterkabin. Den er utrolig kjekk å ha når hun på 2 legger seg tidlig, og ofte våkner tidlig. Hadde også krav om at vi skulle kunne marsje på min 15 knop, men ser at ettersom båten har vokst 6 fot, har farten fått mindre betydning for oss. Vi trives nå best med en kopp kaffen i 6-7 knop, og har til nå ikke savnet drevet og farten jeg hadde på den forrige båten.

Link to post
Share on other sites

@Dieselpower: Jeg kan ha en eldre båt om motor er byttet. Men også andre ting kan jo være av eldre dato: styring, skroggjennomføringer, tanker, etc. Selv om skroget holder i mange år er det vel ganske mange andre feilkilder som kan være kostbare og tidkrevende? Også liker jeg ikke slitt innredning og treverk med masse hakk/merker.



Vi har som dere krav om at båten bør gå 15 på marsjfart med tanke på transportetapper. Men som dere tror og håper jeg at vi vil bruke båten 7 knop med en kopp kaffe. Og da er vel fast aksling bedre enn hekkaggregat (angående ratting)?


Link to post
Share on other sites

 

@Dieselpower: Jeg kan ha en eldre båt om motor er byttet. Men også andre ting kan jo være av eldre dato: styring, skroggjennomføringer, tanker, etc. Selv om skroget holder i mange år er det vel ganske mange andre feilkilder som kan være kostbare og tidkrevende?

Jo, det er mange feilkilder i eldre båter, men jeg hører like ofte om feil i nyere båter. Og du verden så dyrt det ofte er å fikse de feilene i nyere båter.

 

Jeg har kommet til at 80-talls båtene ofte holder seg godt og har relativt sett nokså bagatellmessige problemer. Og finner du en som har fått gjort endel viktige oppgraderinger, så er ofte bruksverdien svært høy på disse.

Link to post
Share on other sites

Edh10, kunne ikke vært mer enig med deg, og vår erfaring er i alle fall at du har igjen for også å sjekke de tingene du ikke ser litt ekstra, og dermed spare deg for noen kjedelige fremtidige utgifter. Selv om jeg har et inntrykk av at en som har passer på båten sin slik at den ser bra ut, også har gode rutiner på vedlikehold av det som er under dørken og motsatt. Vi hadde i alle fall ikke lyst til å bruke unødvendig mye penger på utsatt vedlikehold fra tidligere eier, og har så langt hatt mye båtglede for ikke så alt for mye penger. Men lykke til med kjøp av båt med eller uten akterkabin :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Edh10

 

Jeg vil " skryte" litt av min båt, en sollux 850.

 

Dette er ikke en fartsbåt bare for å si det med en gang.

 

Jeg har to små på 4 og 6 år. Minstemann sover i akterkabinen ( kanskje en 1,5 x seng), og eldste jenta sover i stikk kabinen ( 120x200). Begge disse kabinene har dør så de har hvert sitt rom, noe som er veldig kjekt.

Vi sover i baugen, her er det jo som i båter flest lagt opp til å slå ned bordet for å lage seng, vi har sengen rigget hele tiden med formsydd overmadrass osv. Dette fordi at om en skal ned å slappe av litt på dagtid så velger jeg å slenge meg på køya med avisen fremfor å sitte rett opp og ned....

Bordet er demontert og en plugg i plast er dreid for å tette hullet til bordsøylen så under våres seng er det stor plass til bagasje etc..

 

Dette er jo en båt som ikke ligger altfor høyt i pris ( reff finn.no) og er en suveren småbarnsfamiliebåt.

 

 

Vi er godt fornøyd med båten og kan anbefales

 

Lykke til :)

 

larss

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...